2006-04-07

Rätten och rättvisan - nu på nätet

Nu ligger - äntligen - min film om den bristande rättssäkerheten i vårt land ute på nätet.

Klicka här!

Det som finns i filen är själva filmen (som jag har rättigheterna till) men inte det efterföljande studiosamtalet i TV8. Det kan dock sammanfattas med att journalisten Maciej Zaremba höll med mig om att det finns allvarliga problem med bristande kompetens och politisering i våra domstolar. Justitieutskottets vice ordförande Britta Lejon (s) tyckte dock att filmen gav en allt för mörk bild och att det vore allvarligt om jag hade rätt, typ. Något problem med den nära bindningen mellan politik och domstolar kunde hon inte se...

Filmen är i AVI-format och 80 Mb stor. Om allt fungerar som det är tänkt skall den visas i ett nytt fönster när du klickar på länken ovan. (Genom att högerklicka (PC) eller ctrl + klicka (Mac) kan du spara filmen till din dator istället för att titta på den direkt.)

Tekniskt begåvade läsare är välkomna att lägga ut den vidare i olika fildelningsnätverk (och i mån av behov byta filformat). Meddela i så fall detta i kommentarerna till denna bloggpost, så bloggar jag upp informationen.

Andra bloggare är också välkomna att länka. Det är ett angeläget ämne, så filmen bör spridas i så stora kretsar som möjligt...

Läs för övrigt Tove Lifvendahls krönika i Corren som tar upp filmen och filmprojektet Dokument 8.

Lördag får ni för övrigt klara er utan bloggposter. Då skall jag ut i landsorten för att titta närmare på ett rättsfall - där det är mycket möjligt att en helt oskyldig man sitter dömd till ett mycket långt fängelsestraff.

Enjoy!

(Tack till Björn, som hjälpt mig förvandla DVD till web-film.)

Uppdatering - Nu även som torrent:

Filmen finns nu på torrentreactor.com. Den heter Rätten och Rättvisan och torrenten att seedas av skaparen minst fram till lördag kväll. Direktlänk: Klicka här!

(Tack till Johan!)

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Filmen finns nu på torrentreactor.com. Den heter Rätten och Rättvisan och torrenten att seedas av skaparen minst fram till lördag kväll. Direktlänk: http://www.torrentreactor.to/torrents/view_112776/R_tten_och_r_ttvisan

    SvaraRadera
  3. Tack HAX! F*n vad jag har väntat...

    SvaraRadera
  4. Det var en intressant lite film. Vet hax om de andra filmerna som gjordes i projektet också kommer att dyka upp på nätet?

    SvaraRadera
  5. Tar du bort "http://" i länktexten så blir den kortare och kommer inte menyn att placeras längst ned på sidan (som den just nu gör i min IE6.0-browser).

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.