Enligt en SIFO som miljöpartisterna har beställt tänker 62 procent av stockholmarna rösta ja i folkomröstningen om den så kallade trängselskatten.
Hade det handlat om principen om brukaravgifter (med motsvarande reduktion på den vanliga skatten) hade det varit en sak. Men nu kommer ett ja att tas till intäkt för att det superkorkade vägtullssystem som just nu finns på prov i Stockholm skall permanentas. Ridå!
"De lyckliga slavarna är frihetens värsta fiender" som ordstävet lyder.
Läs mer...
(Nu sätter jag mig f.ö. på ett tåg för att åka ut i landet och tala frihet. Åter online i natt eller morgon bitti.)
Ursäkta en Skåning, men är det inte så att det är dom som bor utanför Stockholms kommun som betalar det mesta av dessa vägtullar ?
SvaraRaderaSå då kan man ju som boende i innerstan tycka att det är ganska skönt att få lite mindre trängsel, för jag utgår från att dom som stannar inne i stan inte behöver betala ngt.
Så detta är nog ett utslag av egennytta & bekvämlighet, "låt lantisarna betala" typ.
Nej, det är de som åker bil förbi tullarna som betalar, oavsett var de bor. De som vistas inne i stan andas däremot innerstadsluften i högre utsträckning än förortsborna
SvaraRaderaDe som kör bil inne i stan tjänar nog på trängselskatten, oavsett om de kör förbi betalstationerna eller inte. Framföralt på minskade pböter.
Man kan tycka vad man vill om trängselskatteförsöket, men som omröstningen är formulerad så är det bara rena råegon som kommer rösta nej. Principen att ta betalt för en bristvara är sund, förmodligen måste man ändå arbeta om hela systemet ett par gånger innan det blir ens självbärande.
Nu borde de bara avgiftsbelägga essingeleden också så att de motarbetar trängseln överallt, inte bara den inne i stan.
Ta en titt på Martin Borgs film 1200 Miljarder. Jag höll på att kikna av skratt när han visar den nya motorvägen i Dalarna, och hur lite trängsel det är där, samt föreslår att dom gör likadant i Stockholm.
SvaraRaderaHur kan man vilja ha ännu fler som åker kollektivt? Jag går kurs den här veckan och bestämde mej för att ställa bilen och åka kollektivt. Det är ju total anarki och något jag tänkt på är, vilket miljötroll har stått på ett proppfullt tåg och tänkt att VI SKA HA HIT ALLA BILISTER OCKSÅ. Stackars pensionärer och sjuka Alla föresten… Själv kommer det dröja ett tag, till nästa gång jag åker kollektivt. Rikard! Hur kan du tycka att en skatt till är ok? Hur tänker du då. Det du skrev är inte hämtat från verkligheten. Jag bor i stan och har bil och vi bilister betalar redan vägar och trafikolyckor, separat på en inbetalningsavi + lyxskatt på bensin. Vad är det du vill göra med ännu mer av mina skattepengar?
SvaraRaderaBorde det inte bara vara bilister, alltså de biltullarna berör, som röstar om deras existens? Annars blir det ju lite som att två vargar och ett lamm röstar om vad det ska bli till lunch...
SvaraRaderaI Jante-Sverige är det ju tyvärr självklart att de som saknar en viss bekvämlighet mår bättre av att de som har den också får det så jävligt som möjligt.
Man får väl gratulera (s)/(mp)/(v)SVT/SR/TV4 till en lyckad kampanj för trängselskatten.
SvaraRaderaFolk verkar resonera så här: "Det verkar fungera (minska trängseln), allstå är det bra." som om det är förvånande att trafiken minskar när man tvingas betala extra (utöver andra skatter på bränsle och bilar). Riv Essingeleden, så uteblir trafiken helt.
PS. Henrik menar nog "... bittraste fiender.", från ett citat av Marie von Ebner-Eschenbach. De "värsta" fienderna till frihet är mycket mer organiserade än de lyckliga slavarna. ;)
Trängselskatt i kollektivtrafiken vore däremot en idé...
SvaraRadera