I dag bröt jag mot alla flygresandets överlevnadsregler:
- Välj om möjligt Bromma framför Arlanda.
- Flyg aldrig på fredagar och söndagar.
- Flyg aldrig tidigt på morgonen och aldrig i eftermiddagsrusningen.
- Se till att bli onödigt rik och flyg businessclass.
Fem minuter innan avgång konstaterade alla inblandade att man glömt fixa ett flygplan. Det stod i hangaren för att det inte skulle bli blött och frysa.
Sedvanligt bråk ombord när man vill ha Bloody Mary...
- Det har vi inte.
- Det har ni visst.
- Jo, men bara i Business Class.
- Ni har alltså Bloody Mary ombord, men ni vägrar att sälja den?
- Det ingår i vårt nya servicekoncept.
- Men gin och tonic kan man få?
- Ja.
- Och whiskey cola, ser jag?
- Just det.
- Men inte tomatjuice och vodka?
- Inte i vårt nya servicekoncept.
- Har ni en liten champagneflaska då?
- Nej.
- Det har ni visst.
- Jo, men bara i Business Class. Det är en del av vårt nya servicekoncept...
Håhå, jaja...
Haha, vaffan? Är du allvarlig? Tacka vet jag då Ryan Air. Du får visserligen inte ett skit mer än resan, men om Salzburg - Bryssel t/r kostar 750:- så skiter man i det och tar ölen på flygplatsen istället.
SvaraRaderaJag bara älskar hur flygbolagen tror att det är ett "servicekoncept" att minska servicen, men behålla samma priser samtidigt som man arbetar aktivt för att irritera sina kunder.
SvaraRaderaFår man gissa att flygbolaget var SAS?
Jag rekommenderar Jan Carlzons "Riv Pyramiderna". På hans tid var SAS, iaf enligt hans egen utsago, ett ÄKTA serviceföretag. Jag är för ung för att minnas, men jag misstänker att flygvärdinnorna på Carlzons tid inte fick betalt för att bråka om Bloody Marys.
SvaraRaderaBusiness class måste ju vara en av tidernas största blåsningar. För femdubbla biljettpriset så får man den omistliga förmånen att häcka i en lounge utan skrikiga ungar, en lite fetare stol på flyget och lite bättre drinkar sittandes framför ett skynke.
SvaraRaderaUndrar hur många business-class-flygare som betalar sina biljetter själv?
Förresten så ska det ju vara svartpeppar, worcestersauce och selleri också i en bloody mary. Det är ju dyra grejor, så nog måste man betala några tusen extra för en businessclass-biljett.
Jag ser fram emot den dag då flygbolagen fattar att det enda de gör att köra bussar, som råkar flyga. Ut med kabinpersonal, gater, glass och glamour och allt annat skräp som gör flygandet dyrt.
SvaraRaderaUndrar hur många business-class-flygare som betalar sina biljetter själv?
Kan säga både efter att ha arbetat relaterat till flygbranchen, samt jobbat i organisationer där mycket resande görs: ungefär ingen.
När jag jobbade på en större konsultfirma var det rent penisförlängeri vem som hade rätt till vad:
Partners hade rätt att flyga business class överallt, managers på långflygningar och vanliga konsulter aldrig.
Utöver det fanns en del lustiga policies kring vart man fick resa (konfliktzoner osv).
Högsta hönsen fick inte utsättas för några risker, medan de lägsta i princip fick springa omkring med plastpåse över huvudet och sax i handen i en aktiv stridszon belägd med landminor.
Och jag ska ner till Bryssel över Kristi Himmelsfärd. Första flyget med SAS, dessutom. Inte någon uppmuntrande bloggpost, detta.
SvaraRadera"servicekoncept" , hahaha, fan vad jag garvade.
SvaraRaderaNär dessa begrepp spridit sig ner i organisationen genom olika ekonomer & "kvalitetschefer" så vet man att företaget är dömt till undergång, det är bara en tidsfråga, har sett det många gånger med egna ögon, tro mig, dom är körda.
Visade detta för min kompis Åke som oxå har stor erfarenhet av företag som körs i botten av idioter, hans kommentar :
SvaraRadera"ja, om man inter skjuter av de mest värdelösa ekonomerna i varje årskull så blir det såhär"
Jag tycker ni är orättvisa..
SvaraRaderaBara för att connex tagit över behöver ni väl inte vara sååå kritiska, asgarv
Vem avgick, sa ni?
Min erfarenhet är att det är betydligt billigare att flyga idag än bara för ett par år sedan. Just till Bryssel är möjligheterna till bra restider och billiga biljetter extremt mycket större än på 1990-talet.
SvaraRaderaOch om SAS (eller någon annan) tar 600 kr för biljetten till Bryssel så får de ha hur usel service som helst. Att service går ned vi prisnedgång är väl knappast något förvånande eller att uppröras över.
Vad värre är att man ibland hamnar på flyg som tar 8500 kr för en turistklassbiljett OCH sedan prackar på en denna usla service för betalning. Hejdå Austrian och Swiss säger jag.
Business Class och loungen är utmärkta koncept.
SvaraRaderaJag har utrett hur många Bloody Mary man kan dricka i loungen på 62 minuter. Svaret är åtta.
Lite dyra BM:s dock...
Vad är det för b:iga loungar du sitter i där man måste betala för spriten...?
SvaraRaderaSas är världens sämsta flygbolag. Jag har sagt det förut och jag säger det igen.
http://lagergren.blogspot.com/2005/09/ett-litet-brev-till-sas-kundservice.html
Otroligt förvånad över att de lyckades flyga mig till San Francisco i måndags utan några allvarligare övergrepp. De har säket upptäckt det vid det här laget, och jag bävar för hemresan.
Det enda ob:iga sättet att färdas är att flyga själv.
SvaraRaderaEnda nackdelen är att man måste vara nykter, men annars är det fanimig oftast billigast.
Någon gång när jag har tid skall jag fara med tåg till Bryssel. Det verkar trevligt.
SvaraRaderaMorgontåg till Köpenhamn, sedan långlunch. Nattåg till Köln. Lite paus, sedan tuffa färdigt med en god bok och en schysst restaurangvagn.
Jag kan dock *inte* rekommendera buss - som jag åkt sträckan med i ett anfall av svår sinnesförvirring. Det kvalar helt klart in på listan över de tio mest korkade saker jag gjort...
Man får röka på krogen här...
SvaraRaderammm röka, så gott !! måste röka, måste röka....
SvaraRaderavafan e detta för subliminal påverkan ;-)
Du är inte rädd...
SvaraRaderaDu kan röka...