Åter i Stockholm en sväng. På flyget hem i går slogs jag av en tanke...
SN-planet från Bryssel till Bromma var i princip helt fullt. Imponerande bleäggning för att vara en lördag, kan man tycka. Då skall man dock betänka att SAS i princip struntar i Bryssel på helgerna. Jag tror att de har en enda direktkärra på hela helgen. I övrigt hänvisar SAS sina passagerare på helgerna att flyga över Köpenhamn, där man brukar bli försenad och få sitt bagage bortslarvat.
Men det finns alltså ett rätt gott passagerarunderlag också på helgerna, vilket SN och för all del även Ryanair bevisar.
För en tid sedan flög jag med lågprisbolaget German Wings från Arlanda till Hamburg. Återigen – fullsatt. Inte bara med snåla pensionärer och tonåringar, utan även påfallande mycket affärsfolk. Till Hamburg flyger SAS nämligen inte alls direkt från Arlanda. De hänvisar alla, alltid till att springa genom de ändlösa pirerna i Köpenhamn. Så därför väljer passagerarna bort dem.
Samma sak med Berlin. Nästan. Dit har SAS faktiskt en direktkärra från Arlanda, om än på lite märklig tid. Men det räcker inte på långa vägar. Således, proppfullt med folk på German Wings. Inte minst affärsfolk.
Prismässigt? SN-biljetterna kostar ungefär som på SAS. German Wings som regel lika så.
SAS undrar varför deras flygbolag går så dåligt. Det kan ha något att göra med att de i princip stänger butiken på helgerna. Och att de inte alls bryr sig om att flyga till många populära och potentiellt lönsamma destinationer.
Om de ägde en begravningsbyrå, då skulle ingen dö...
Sitter du och kräver att de skall ha mer än 40 timmars-service-veckor?
SvaraRaderaOch även om de hade service dygnet runt, så inte ... skulle väl folk jobba på helgerna heller?
Rest assured att om du är svensk anställd i Bryssel så åker du hem strax efter lunch på fredagen.
Elfte september hade aldrig inträffat om det varit tillåtet att ta med sig skjutvapen på flygplan.
SvaraRaderaLagergren:
SvaraRaderaNu blir jag aningen territoriell här.
Vad är det för crap om att svenska anställda i Bxl skulle åka hem efter fredagslunchen? Nonsens.
Snarare tvärtom är min erfarenhet av att jobba i stan under 1,5 år.
Vad är det för crap om att svenska anställda i Bxl skulle åka hem efter fredagslunchen? Nonsens. Snarare tvärtom är min erfarenhet av att jobba i stan under 1,5 år
SvaraRaderaDu menar att de aker hem innan de tar lunch?
För parlamentarikerna gäller väl att de far hem fredag morgon, annars missar de traktamentet. Vet inte som samma sak gäller tjänstemännen.
SvaraRaderaEn EU-parlamentariker skulle väl för övrigt aldrig välja en LCC som Germanwings eller Ryan. De försöker ju göra sitt bästa för att krossa den typen av flygbolag.