Skall man åka tåg från Stockholm till Göteborg finns det två vägar att åka. Antingen med X2000 över Katrineholm och Hallsberg på tre timmar. Eller med Inter City över Västerås och Hallsberg på sisådär fem timmar.
Länge var Intercity ett trevligt alternativ. Skönare tåg. En förstaklassbiljett kostade som en andraklass på snabbtåget. Rejäla fåtöljer. Och det fanns en rätt hyfsad restaurangvagn som serverade ätlig mat på porslin – "Orientexpressen" hette den.
Först sade SJ upp avtalet med företaget som drev restaurangvagnarna, varvid det omedelbart gick i putten. Istället infördes en liten primitiv kiosk som sålde gammalt kaffe, ljummen läsk och inplastade smörgåsar.
Sedan lade man ner det där med Intercitytågen. Istället infördes de nya dubbeldäckarna. Där är det lika trångt i första som andra klass, bara dyrare. I hela tåget är det varmt. Och sitter man på övervåningen steks man obarmhärtigt i solen, som lyser in genom de välvda fönstren som går ända upp i taket.
Den senaste tiden har man dessutom haft problem med att dörrarna inte gått att öppna och med att tågen åkt ifrån folk som försökt ta sig på.
Så nu backar SJ. Intercitytågen kommer tillbaka. I vart fall tillfälligt. Dubbeldäckarna sätts in på andra linjer, så att nya människor kan bli misshandlade. Men någon vettig restaurangvagn blir det inte tal om.
Min stilla undran är varför SJ alltid gör så att saker och ting blir sämre. Jag är väl ändå inte den enda människan som vill glida fram genom landskapet i en bekväm fåtölj i sällskap med en god bok? Jag kan väl inte vara ensam om att vilja ha annat än otäckt käk?
Att resa med tåg skall vara bekvämt och angenämt. Vill SJ absolut ägna sig åt att plåga folk, då kan de väl sponsra Microsoft eller så?
Läs mer...
SJ kommer sluta köra med dubbeldäckaren (X40) mellan stockholm - göteborg. Tågen kommer istället köras i mälardalen. Tågen som kommer gå linjen istället kommer vara av typ Regina (X53)
SvaraRadera"Vill SJ absolut ägna sig åt att plåga folk, då kan de väl sponsra Microsoft"
SvaraRaderaDen formuleringen borde bli en klassiker. Mycket fyndigt.
Kan ju säga att de som betalar 2800+ i månaden för att pendla mellan Västerås och Stockholm inte är speciellt överlyckliga över dessa "nya" tåg.
SvaraRaderaAlltid lika kul att avsluta en 30+ minuter försenad resa hem med att det annonseras i högtalarsystemet "tack för att ni valde att resa med SJ och välkommen åter"...
Regina-tåg!?! Vaffan? Det är ju en förvuxen rälsbuss...
SvaraRaderaAledningen är att SJ avundas flyget och avser därför att göra tåget mer likt flyget således de enorma biljetterna och den taskiga maten.
SvaraRaderaSJ är en permanent katastrof. Taskigt käk, service-vadå?-personal, dålig information, inga resegarantier, konstanda förseningar, semifungerande tåg, felmärkta vagnar och dyra biljetter. Dessutom är leker man marknadsekonomi vilket gör att det ibland är billigare att köpa biljett för en längre sträcka och gå av tidigare än att köpa biljett för den kortare sträckan. Det är också kul att känna till att de snabbt brände halva sitt aktiekapital på underprissatta upphandlingar för att slå ut privata konkurrenter. Ett vanligt aktiebolag skulle ha tvingats i likvidation men tyvärr gick staten (vi alltså!) in med mera pengar.
SvaraRaderaDock går SJ med vinst nu, vilket är helt otroligt.
Läs gärna Pernilla Ströms sågning av SJ.
pelpet: SJ går med vinst för dom har skurit bort allt fett från de gamla dagarna då dom var helt statliga. Problemet är att dom börjar tälja på benpiporna nu :)
SvaraRaderaKan även meddela att även X2000 kommer sättas in för att ersätta dubbeldäckaren. Det verkade konstigt att dom bara skulle sätta on Reginan som i princip bara har en godisautomat som "matservering" på göteborg-stockholm linjen :)