På sin höjd kan man väl säga att skatteväxlingen från inkomstskatt till flygskatt gynnar låginkomsttagare. Däremot kan ju själva flygskatten bara vara negativt.
Och även det där med att skatteväxlingen skulle vara positivt för låginkomsttagare förutsätter ju att de flyger ytterst sällan eller aldrig.
Ja, Karin har rätt. Om man ser på vilka det är som flyger allra mest så är det just de kapitalstarka som är överrepresenterade vad gäller att flyga. Då tar man ut en extra skatt, för att sedan bland annat subventionera kollektivtrafiken och sänka skatten på arbete. Det är alltså miljöbovarna som får bekosta våra skattesänkningar. Mvh
På sin höjd kan man väl säga att skatteväxlingen från inkomstskatt till flygskatt gynnar låginkomsttagare. Däremot kan ju själva flygskatten bara vara negativt.
SvaraRaderaOch även det där med att skatteväxlingen skulle vara positivt för låginkomsttagare förutsätter ju att de flyger ytterst sällan eller aldrig.
Japp. Flygskatten gynnar alla som inte flyger. Tack snälla!
SvaraRaderaJa, Karin har rätt. Om man ser på vilka det är som flyger allra mest så är det just de kapitalstarka som är överrepresenterade vad gäller att flyga. Då tar man ut en extra skatt, för att sedan bland annat subventionera kollektivtrafiken och sänka skatten på arbete. Det är alltså miljöbovarna som får bekosta våra skattesänkningar. Mvh
SvaraRaderaOch det åstadkommer man genom att klippa till mot lågprisflyget, så att faqttigt folk måste stanna hemma..?
SvaraRadera