2006-09-06

Graverande frågor

Neo Blogg ställer Nocklas Lundblad ett par väldigt intressanta frågor, som tyder på att (s) inte hade någon direkt brådska med att hänga (fp) för dataintrång. Istället väntade man med att göra något till dess nyheten kunde få största möjliga effekt.

Var det inte (s) partisekreterare Marita UIvskog som i våras sade att hon visste att det skulle bli en smutsig valrörelse? Nu börjar det luta åt att man kanske borde tagit ordet "visste" bokstavligt.

Till Neos bloggpost "Vad gjorde Ulvskog..."

4 kommentarer:

  1. Som relativt erfaren IT-nörd både professionellt och privat så har jag gjort min beskärda del av logg-krälande.

    Kan säga att på ett måttligt välanvänt system så är det rätt så svårt att överhuvudtaget hitta händelser som skett längre tillbaka än bara ett par veckor: dels för att informationen oftast är så kryptisk, dels för att mängden är så stor, och slutligen för att loggar tenderar att "rullas över" och arkiveras (dvs man börjar på ny logg för att spara hårddisk-utrymme, och den gamla komprimeras och arkiveras ett kort tag om det krävs pga lagar, eller problem som måste undersökas).

    För att sammanfatta kort: att hitta något som hänt i t ex maj fyra månader senare är högst osannolikt, och näst intill omöjligt om man inte vet exakt vad man ska leta efter ("nål i hösstack").
    Min gissning är att folk kännt till detta en mycket längre tid, allt annat faller på sin rena osannolikhet.

    SvaraRadera
  2. De kan ju ha upptäckt det hela av en ren tillfällighet långt tidigare, och sedan låtit folkisarna hållas bara för att kunna släppa största möjliga bomb vid lämpligast möjliga tillfälle. De förstod nog att partiledningen inte skulle kunna hålla fingrarna borta från informationen.

    SvaraRadera
  3. Jag är ju inte folkpartist (eller för den delen sympatisör med något annat borgerligt parti), så jag hoppas att jag slipper "surt sa räven" kommentarer av detta…

    Men vem är det egentligen som är den största skurken här?

    (fp) har använt olagliga och i övrigt tvivelaktiga metoder för att skaffa sig information, samt har försökt sig på en cover-up med lögner. Det förtjänar de all kritik av. De straffas nu hårt för detta och kommer att ha det i stort sett helt omöjligt att prata sakfrågor mer under valrörelsen.
    Om man nu INTE upptäckt detta så hade de i VÄRSTA fall haft en minde informationsfördel gentemot (s), genom att ha snokat i deras material. Osmakligt och olagligt, javisst – men fortfarande möjligt att genomföra en valrörelse.

    (s) däremot verkar ha haft två val. Att lägga alla kort på bordet genast och polisanmäla eller på annat sätt föra fram i ljuset (fp)-intrånget. Det kunde de gjort redan i våras – kanske redan hösten 2005, efter vad jag har förstått (se bl.a. Neo blogg) . Eller så kan de vänta med det hela och släppa bomben mitt i valrörelsen med numera känt resultat. De valde det senare. Effekten av detta är ju inget mindre än att man omöjliggjort möjligheterna att ha ett någorlunda rimligt val, med valkampanjer och retorik och diskussioner om sakfrågor. Det är ju helt kört nu. Inte minst efter alla överuppskruvade kommentarer om våldtäktsmän, att vara äcklad etc.
    Snacka om att sabba för demokratin!

    Jag vill inte ta bort klander från (fp) – men sett till effekterna av sitt handlande så är nog (s) värd minst lika mycket kritik för sitt sätt att hantera det här. Det känns mycket mycket osmakligt att de på detta sätt genom cyniskt manövrerande förstöra den lilla chansen vi har att föra en valrörelse om sakfrågor till förmån för att kunna behålla makten.

    SvaraRadera
  4. Vad vinner man på detta spinn i längden? Det kommer att rubriceras och av allmänhet betraktas som motanklagelser/attacker, samtidigt som faktiskt några Folkpartister olagligt loggat in ocn rotat i S-politikers privata mappar.

    Man vinner nada, man förlorar ytterligare "ett halvt trappsteg" och kommer ohjälpligt på efterkälken tror jag. Ju förr man sätter genuint politiskt hantverk på banan och i funnktion desto större är chanserna att borgerligheten ändå överlever.

    Med politiskt hantverk menade jag inte blixtsnabbt rabblande av sosse-skandaler (är jag väl nästan tvungen att nämna när jag nu skrev det jag skrev på den här bloggen). En kombination av många saker på ett skickligt sätt med en skicklig sammansättning i ett medvetet syfte.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.