Det finns en intressant web-sida som heter www.trafiken.nu. Där kan man kolla in trafikläget och pågående vägarbeten i Stockholm med omnejd.
Den som har följt denna sida ett tag kan konstatera att påfallande många stökiga vägarbeten påbörjades i Stockholms kommun – i direkt anslutning till att försöket med trängselskatt avslutades. Och många kommer att vara klara runt eller strax efter valdagen.
Jag kan inte frigöra mig från misstanken att detta är ett sätt att medvetet öka hindren och därmed också irritationen i trafiken – och på så sätt vinna sympati för trängselskatten.
Innan jag lämnade Stockholm för ett par veckor sedan blev jag sittande en evighet på bussen på Ringvägen. Två hållplatser tog säkert 10-15 minuter. Och när vi passerade flaskhalsen insåg man lätt hur inutav h-e idiotiskt just detta vägarbete var planerat. Bryssel framstår plötsligt som ett under av stringens, tydlighet, effektivitet och närmast tyskt ordningssinne. Jag misstänker därför att man även gör flaskhalsarna vid vägbyggena extra jävliga – just nu – för att ytterligare spä på köerna och påverka opinionen.
Detta är fulspel!
Intressant observation, men är det inte normalt så att vägarbetena brukar starta på sommaren, och att detta år sammanföll det med att Stockholmsförsöket upphörde?
SvaraRaderaVägarbete brukar starta efter tjällossningen.
SvaraRaderaVägarbeten på sommaren påbörjas ofta i början av semestrarna, för att störa så få som möjligt.
SvaraRaderaEn del jobb startar vid skolstarten, men är då ofta sådana som kräver externa konsulter, entreprenörer och experter.
Men den 1/8?
... för på vintern så stämplar vägarbetarna.
SvaraRaderaMen nu borde dom kunna kräva heltid väl ?
Det är riktigt, 1/8 är sent, även om fler semestrar senare och senare på sommaren.
SvaraRaderaSkulle vara intressant att jämföra statistik från några år tillbaka. Vet dock inte var man kan hitta den.
Nu sade det förvisso redan innan tydligt att de skulle göra såhär, för att inte störa effekterna och insamlandet av data kring trängselskatteförsöket.
SvaraRaderaJobbigt? Jo
Fakta är ändå att trafiken minskade med svgifterna (där de förekom) ocg ökade direkt efter de togs bort.
Trängselskatten är ungefär som att försöka hindra att potatisen kokar över med att sätta ett lock istället för att minska värmen.
SvaraRaderaOm man nu vill göra en rättvis utvärdering av trängselskatteförsöket, varför då inte låta allt annat löpa som det brukar? För det är väl så det kommer att bli med sommarreparationerna om trängselskatten införs?
SvaraRadera"Jag skulle tro att de röjer snö och saltar vägar vintertid" - inte dom jag känner iallafall.
SvaraRaderaPeanut:
SvaraRaderaGäller detsamma all övrig trängselprissättning i samhället också? Parkering? Hotellrum? Flygresor? Telefoni?
Det här med att "minska värmen" var kanske en bättre liknelse än jag först trodde. Det finns ju erfarenhetsmässigt bara ett enda sätt (ja, förutom avgifter då) att minska bilåkandet i en storstad; en riktigt rejäl lågkonjunktur. Om folk varken har pengar eller jobb kommer de knappast heller åka bil.
Dvs. man "minskar värmen".