2006-10-29

Skär sås – en av mina väderkvarnar

[Arlanda] Man skall kanske inte klaga. Och Stockholm Fisk är under stundom en rätt bra restaurang. På dess Sky City-filial har jag haft riktigt trevligt i väntan på månget försenat plan.

Men snälla! Det här med Toast Skagen. En sådan innehåller hackade färska räkor, rödlök, dill, majonäs, eventuellt lite svart- eller citronpeppar och möjligen ett par droppar av en pressad citron. Punkt!

I dag var det dags igen. Rhode Island-såssörja. Jag ogillar Rhode Island-sås. Men jag är van. Jag har till och med fått sådan till paté...

Men om människan frågar om allt var till belåtenhet, då får han faktiskt i någon mening skylla sig själv.

Stort palaver. Köket åkallas. Ha! Jag hade fel. Det var inte alls Rhode Island-sås. Det var majonäs smaksatt med chili! Dumma mig!

Ett helt nytt sätt att förstöra Toast Skagen. Och då är ju allt i sin ordning? Eller? Suck...

Måste... döda alla... kökschefer.

Kan inte Sturehof öppna filial här ute?

(Noterar för övrigt att O´Learys öppnat filial i femmans 11-24 arm. Trevligt.)

14 kommentarer:

  1. Rent ut sagt vårdslöst att fråga om det var till belåtenhet. Man tycker att de borde passa sig bättre.

    SvaraRadera
  2. majonäs med chili ÄR i princip Rhode island-sås.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att RI-sås från början var majonäs, lite tabasco och en skvätt konjak. Så, ja, i princip.

    SvaraRadera
  4. Arlanda har helt klart sämsta utbudet av butiker och matställen av alla flygplatser i norra europa. Man har sitt veritabla val mellan torra/blöta mackor för 70 kronor och uppvärmd micromat för 120 kronor. Det godaste och mest prisvärda som finns att hitta på Arlanda är grillchips påsarna, och jag är inte ens speciellt förtjust i chips till att börja med..

    SvaraRadera
  5. Sturehof är knappast ett bättre alternativ.. Den restaurangen har bara blivit sämre för varje år som går.

    SvaraRadera
  6. Men jag fattar inte varför du skall behöva ursäkta att du svarar ärligt på frågan "om allt var till belåtenhet"

    Klart du skall svara uppriktigt!

    Jurgen:
    Det har hänt mig tillräckligt många ggr att restaurangen har serverat något som antingen var undermåligt, eller helt klart inte vad jag beställde (eller hade anledning att förvänta mig), tex om någon råvara är slut eller likn.

    Det som stör mig nästan ännu mer då (när man vet att kunden har anledning att vara missbelåten) att serveringspersonalen går omvägar, undviker ögonkontakt och försök till att fånga deras uppmärksamhet, och slutligen efteråt, vid betalning även undviker att fråga om det smakade bra (trots att detta är kutym för övriga gäster).

    Alltså, att man helt medvetet låter gästen vara missnöjd och hoppas att man kommer undan med det, och denne inte klagar efteråt, bara betalar och går.

    Nej, feedback är alltid bra. Kritisk likväl som uppskattande! Sen bör man dessutom försöka vara smidig och diplomatisk när den framförs. Men att accaptera undermålig vara skall man aldrig göra!

    (F.ö. brukar jag aldrig vänta mig bra mat på ställen där kunderna är rent fysiskt bägränsade till ett visst område, på flygplatser, i tåg, på vägkrogar, färjor, flygplan, skidanläggningar osv)

    SvaraRadera
  7. Flyger alltid från Kastrup (när jag inte flyger själv dvs) , där finns Tivolikroen med trevliga Smørrebrød & Diners Lounge med obegränsad tillgång till Gammeldansk.

    SvaraRadera
  8. Jag måste träda till Sturehofs försvar:

    Sturehof är den bra matens McDonalds. Håller man sig till de välkända rätterna, då vet man nästan alltid vad man får, att det är rätt och att det är bra.

    Sill, assietterna, skaldjuren, sopporna, de klassiska fiskrätterna och husmanskosten är nästan lltid säkra kort.

    Och så skadar det ju inte om man har tumme med personalen...

    SvaraRadera
  9. Tivolikroen på Kastrup:

    Ja, jag har hört att den har skärpt till sig.

    Länge drevs den dock av folk som var ointresserade av mat och som hatade sina medmänniskor.

    Jag skall ge den en chans till nästa gång. Det är nog fem år sen senast.

    SvaraRadera
  10. På amerikansk restaurang i Stockholm nyligen: "vi har slut på ranchdip, går det bra med gräddfil?" Kökets kompetens inkluderar alltså inte ens förmågan att blanda samman gräddfil, ketchup och kryddor till en ersättning. Månne är det (ännu ett) tecken på att riket är på väg utför?

    Ute i riket kan man f.ö råka ut för rhode island-sås på sin kebabtallrik, till och med på kebabpizzan om det vill sig illa. Fast det är klart, det är väl sådant som kallas "integration"?

    SvaraRadera
  11. När vi nu ändå spårat ur & snackar om Danmark & smörrebröd:

    Café Sorgenfri i Köpenhamn är ett måste när man är i trakterna.

    www.cafesorgenfri.dk

    SvaraRadera
  12. Eh... vänta nu Hax! En riktig skagen ska innehålla hela (färska) räkor, ingen lök, mycket hackad dill, majonäs samt svartpeppar. Vill man busa till det slänger man i en liten klick creme fraiche för fräschör. That's it. Fast Wretman hade iofs inte ens dill i sin..

    SvaraRadera
  13. Den av mina bekantingar som gått professionell event marketing-utbildning där matlagning och servering var en fjärdedel av kursen (som tog två år ...) skickar ständigt och jämt tillbaka mat till köket.

    Och detta fungerar också. Jag har sett detta inträffa åtskilliga gånger, och det har aldrig varit något tjafs. Men då gäller naturligtvis
    a) man påpekar felet efter två tuggor
    b) beställer man kött får man inte klaga på att det inte är fisk ...
    c) man är såväl artig som konstruktiv och förklarar vari felet låg

    SvaraRadera
  14. Créme brulé brukar jag sända ut rätt ofta - då den inte är créme utan äggröra eller omelett...

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.