2006-11-28

Ständigt detta Bromma-hat!

Nu bråkar folk om Bromma flygfält. Igen.

I kvällens ABC-nyttSVT kunde man höra en pappaledig Södermalmsbo i övre medelåldern klaga över det helvetiska oljudet när planen som flyger in mot Bromma dundrar in över taken.

Nu stryker förvisso inte planen över hustaken på Södermalm. De flyger på 500 meters höjd. Och det finns inga reguljära avgångar på natten.

Jag bor själv på Söder. Rakt under inflygningsbanan, för att vara exakt. Jag hör också planen som går in för landning på Bromma. Om jag står i det öppna fönstret. Och inte ens då är det speciellt störande.

Om folk vill bo i total tystnad, varför bor de då inne i en stad?

Och den pappaledige gnällspiken i ABC-nytt, vem är han? En snabb googling ger vid handen att Pär Fontander är programledare på SR. Han har bland annat haft ett hårdrockprogram. Så vem är han att yra om bullerstörningar?

Nu tror jag inte att Bromma-hatarna kommer att ha någon framgång. Och varför skulle de? Om man lägger ner Bromma, då får hundratusentals passagerare åka nio gånger så lång väg med marktransport för att komma till Arlanda. Då kommer en del av de små inrikes lågprisbolagen att få klappa igen, eftersom det blir för dyrt för dem att flyga från Arlanda.

Bromma är en utmärkt flygplats. Den ligger nära centrala Stockholm och det går snabbt att ta sig dit. Incheckningsköerna är normalt minimala och man klarar sig lätt på att vara där tre kvart eller en halvtimma innan avgång. Planen kommer iväg snabbt, istället för att behöva stå på tomgång för att det är kö.

Bromma flygfält är utmärkt och måste få vara kvar! Synd bara att Ryanair inte flyger därifrån...

9 kommentarer:

  1. Underskatta inte flyghatarnas kamp mot alla former av flyg.. Tullinge och Barkarby är borta, och Bromma står tydligen på tur.. Allt i miljöns namn..uärk!

    SvaraRadera
  2. Jag missade inslaget. Fanns det någon anledning till att det kom just nu? Fick någon med motsatt uppfattning uttala sig?

    Att flytta allmänflyget till Arlanda* är direkt farligt. Att blanda jumbojet och cessna på samma banor är ingen bra idé alls.

    *Enda alternativet som finns. Barkarby finns fortfarande kvar, men inte länge till, det skall ju bevars bli bostäder där, också.

    SvaraRadera
  3. Kanske har jag ältat detta innan, men i så fall får ni smaka på en favorit i repris.

    Jag flyger själv på Viarps flygfält, som byggdes 1980.
    För mindre än 2 år sedan köpte någon en gård rätt under inflygningsvägen till bana 12 och började omedelbart klaga till miljönämnden för att det passerade flygplan över deras gård. Dom var inte störda av ljudet, utan tyckte det var "obehagligt" med överflygningar.

    Sedan dess har klubben hotats med flygförbud & en massa restriktioner har införts avseende inflygningsvägarna, som enligt mig själv & andra mer kunniga flygare, allvarligt hotar flygsäkerheten.

    Detta är Sverige i ett nötskal, alla har rätt, alla subjektiva uppfattningar om verkligheten är lika sanna och varenda psykotisk jävel skall tas på fullt allvar.

    SvaraRadera
  4. Gnällande idioter bredvid startbanan användes lämpligen som mål för övningbombning.

    SvaraRadera
  5. Om jag minns rätt så jobbar (jobbade?) Pär Fontander natt på SR.
    Men visst, han tycker nog att folk ska sluta arbeta på dagtid då det stör hans sömnrytm.
    Fy för vägarbetare.

    SvaraRadera
  6. Hehe... samma problematik som när jag i min ungdom höll på med motocross. Klubbarna hittade en plätt skitlångt bort från all bebyggelse och anlade en bana, vilket kostade mycket tid och pengar.

    Sedan ville folk bygga hus närmare och närmare banan, och klubben sade hela tiden till dem att tänka på att motorerna lät mycket.

    Ingen tog något närmare notis om detta, utan byggde glatt sina bostäder TROTS att de blev ordentligt varnade.

    Snart började klagomålen drälla in, oljudet var icke tolererbart!

    Klubben försökte desperat hävda att "vi var ju här FÖRST och vi SA att det kommer att låta från motorerna om ni bygger hus här".

    Men detta föll platt och klubben fick sluta använda banan som de betalat för att anlägga.

    SvaraRadera
  7. Det kom just en ARVO-kärra (sådan som Malmö Aviation och SN flyger) när jag gick in genom porten. Den gick inte att höra över det vanliga trafikbullret...

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att det verkar vara slöseri med att använda en massa dyr stadsnära mark till ett ytkrävande flygfält.

    Kan man sälja bromma flygplats till bostadsbsyggare, och låta SL köpa Arlanda Express för pengarna, så vore det vettigt. Restiden T-Centralen <-> Arlanda är kortare än Restiden T-Centralen <-> Bromma Flygplats.

    Gillar man inte oljud så får man bo på landet, men det är inte ett skäl att ändå inte försöka minska bullret. Dessutom sprider flyget en massa petroleum och annat gegg som förpestar närmiljön. Det är bättre om man kan samla skiten på en plats.

    SvaraRadera
  9. Var kommer alla dessa flyghatare ifrån? Och varför bosätter dom sig alltid under inflygningsbanorna till flygplatserna.

    Malmö Aviations plan landar på bromma med motorer som går på tomgång, som många sagt innan: trafiken låter mer än flygplanen!

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.