2007-03-31

Nääää...

Nylandad i Bryssel efter en flygtur med SN/Malmö Aviation, från trevliga och snabbforcerade Bromma.

Jag såg fram emot det som varit speciellt för SN så länge jag har flugit med dem – varmt käk. Varm macka eller så till frukostlådan. Riktig varm mat med en liten ostbit, kex och efterrätt (och vin om man vill) till lunch och middag. Lite trevligt och omtänksamt. Och som regel hyfsat gott.

Men nu har SN alltså gått ihop med Virgin och bildat Brussels Airlines. Voila! Ett "nytt servicekoncept"!

Inget är längre "gratis". (Vilket jag i och för sig kan leva med.) Ingen varm mat. Alls. Inte ens om man vill betala för den. Snacks och läsk till rövarpriser. Och mackor – till de 15 första passagerarna. Vill resten ha frukost finns det ju Pringels, Snickers och Fanta...

Jag mulnade till. "En tomatjuice, tack." Nej, nej. Den är bortplockad. Som en del av det nya servicekonceptet. Det finns visserligen tomatjuice ombord. Men den får inte förekomma bakom skynket.

Samma idiotupplägg som SAS, således. Chipsfnas och läsk. På tok för få mackor. Rövarpriser. Axelryckningar istället för service. Egen dricka och macka får naturligtvis inte tas med genom säkerhetskontrollen. Bingo!

Hungrig och lite grinig, typ...

9 kommentarer:

  1. Marknadsliberalismen har sina nackdelar onekligen, enda raka är väl att supa sig full och otrevlig då?

    SvaraRadera
  2. Tycker personligen det är trevligt att jag slipper betala för saker jag ändå inte utnyttjar. På kortare flygturer så gäller det definitivt maten. Egentligen så borde sluta sälja mat på flyget helt och hållet. Vill man ha mat så kan man köpa den på flygplatsen efter säkerhetskontrollen, enda nackdelen är nog att flygbolaget möjligtvis skulle förlora pengar på det. Gillar även också att tex Ryanair tar betalt av de som vill ta med extra bagage då jag sällan gör det.
    Det är så man får ner priserna.

    SvaraRadera
  3. Ja men Peter, nu var det frågan om maten som man KÖPER ombord, den var mer än lovligt dassig, den får förvisso ingen annan betala.

    SvaraRadera
  4. Robsten, jag uppfattar det som om att maten faktiskt en gång var gratis, men att den inte längre är det, att den inte räcker och att den mat som finns på planet inte heller var varm.

    Och det är väl också helt klart att om man skulle ta bort all matservering från planet så blir det en billigare hantering (detta om man på något sätt skulle kunna få pengar från försäljningen på flygplatsen). Man behöver inte längre forsla ombord mat som ingen sedan äter.
    Du tror väl inte att kostnaden för mathanteringen bara tas ut på den mat som säljs på planet?

    Flygbolaget tjänar väl också mer på att sälja dassig mat till överpriser än odassig mat? Vill du inte ha det som erbjuds? Tough luck.
    Det är ju inte precis så att dålig service är den saken som får passagerare att välja bort lågprisbolag...

    SvaraRadera
  5. "Du tror väl inte att kostnaden för mathanteringen bara tas ut på den mat som säljs på planet?"
    Eeehhh, jo det trodde jag nog, men skit samma, på kortare flygturer så kan man vara utan som du sade. Jag fattade nog att käre Henrik var villig att betala för maten, bara den var ätlig, förr var den "gratis" nu betalar man för den men den är så dassig att man lika gärna kan vara utan.

    SvaraRadera
  6. Vill jag åka no-thrills, vilket jag ofta vill, då tar jag Ryan Air. Tyvärr går detta ofta bort eftersom man måste åka obekväm flygbuss i en och en halv timma, halvvägs till Berlin, typ.

    Micke: Hört talas om service som konkurrensfördel?

    Peter: Nu är ju kärrorna Bromma - Bryssel som regel fyllda med affärsfolk, EU-folk, journalister och andra som reser i tjänsten. De väljer ofta Bromma för att det kan ge en halvtimma till i sängen på morgonen eller en halvtimma till på kontoret innan det är dags att dra. Således kommer många utan att ha käkat frulle / lunch / middag. På Bromma finns en pressbyrå - utanför säkerhetskontrollen. På insidan kan man inte köpa så mycket som ett glas vatten.

    Man har alltså tagit en förbindelse för folk som reser i tjänsten och förvandlat den till en no-thrills-resa över en natt. Och är du hungrig, så tough luck. Jag förväntar mig mer av ett *reguljärbolag* och jag är beredd att betala för det.

    Dock är jag inte beredd att betala tusentals kronor extra för att sitta framför skynket.

    Så jag tycker det är orimligt att avskaffa all vettig service bakom skynket.

    Brussels Airlines är ju här betydligt *sämre* än Ryanair. På Ryan är det rätt sällan käket tar slut - eftersom försäljningen ombord är en av bolagets stora inkomstkällor.

    Gärna no-thrills-alternativ. Men det måste väl finnas något mellan det och Business?

    SvaraRadera
  7. Bäste Cirkusdirektör - vi får starta ett flygbolag.

    SN och SAS har nu för tiden dassig service. Businessclass är orimligt dyrt. Och Ryanair flyger från Långtbortistan.

    Jag tror vi skulle kunna dra kunder Stockholm - Bryssel, genom att muta in det (gissningsvis stora) marknadssegment där ingen just nu möter kunderns efterfrågan. Så går det till på en fri marknad. ;-)

    SvaraRadera
  8. På tal om service och flygbolag så väntar jag ivrigt på att Smokers International Airlines (Smintair) ska komma igång. Förutom rökning tillåten så ska de tydligen fokusera mycket på bra service.

    SvaraRadera
  9. Man bör väl ha klart för sig att flygbolagsvärlden ligger ganska långt från vad som kan betraktas som en perfekt fungerande marknad. Oligopol, statliga inblandningar och för små kundsegment gör att det finns rätt mycket utrymmen för imperfektioner. Tex att bolagen beter sig som idioter och serverar chipsfnas istället för hyggliga mackor.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.