2007-04-03
Framåtskridande
Ett franskt TGV-tåg har satt nytt hastighetsrekord i Europa – 574,8 kilometer i timman.
Utveckling och framåtskridande är vackert. Till och med i Frankrike.
Nu fattas bara att koppla ihop Sverige med det växande europeiska snabbtågsnätet. Sedan kan vi åka till Hamburg, Köln och Berlin över dagen, om vi så vill. Nattåg till Bryssel, Paris och London vore inte heller en dum idé...
[Länk]
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
"Sedan kan vi åka till Hamburg, Köln och Berlin över dagen, om vi så vill."
SvaraRaderanjaa, bara om det inte snöar, eller blåser.. och man inte bestämt sig för att bygga om centralen mitt under påskhelgen, trots att det är en vältrafikerad helg.
Törs inte fan lägga sitt liv i händerna på frassar på det sättet. Japanska Shinkansen däremot!
SvaraRaderaTörs inte fan lägga sitt liv i händerna på frassar på det sättet.
SvaraRaderaHa ha, och alla som har praktisk erfarenhet av brittisk kollektivtrafik ber till högre makter om att Eurostar ska vara skött av just "frassar" hellre än britter. :)
..finns anledningar till det, för att bara nämna en händelse..
En läsarkommentar:
SvaraRaderaSverige kan inte kopplas ihop. DEt var en konferens i Jönköping för ngt år sedan för att diskutera snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg via Jönköping Norrköping. Projektet lades ner tydligen baserat på franska uppgifter. Befolkningsunderlaget i Göteborg resp Stokholm är långtifrån tillräckligt för snabbtåg.
I bästa fall kanske vi kan börja i Köpenhamn.
Tanken har slagit mig...
SvaraRaderaMed ett bra commuter flight från Bromma till Kastrup kanske det skulle kunna funka.
Onekligen trevligt. Med ett rejält utbyggt snabbtågsnät över hela Europa borde vi egentligen inte behöva flyga utom när det är vatten i vägen (och inte ens alltid då - det finns ju tunnel mellan England och Frankrike). Skillnaden mellan ett tåg i 4-500 km/h och ett flygplan i 8-900 km/h blir inte så stor när man tar hänsyn till att flygplatser ofta inte ligger så centralt, och att man måste vara på plats i god tid för att komma med.
SvaraRaderaVad gäller pendlarflyget - som alternativ lösning så ser vi till att bygga om X2000 så det kan köras på det danska tågnätet. Fem timmar ner till Köpenhamn skulle det ta, ungefär (en halvtimme mer än till Malmö), utan förbättringar jämfört med dagsläget. Visserligen inte fullt lika snabbt som flyget men bara någon timmes skillnad eller två när man tar hänsyn till incheckning i god tid, att inte ens Bromma ligger lika centralt som centralen och så vidare. Och så är stolarna på tåget enormt mycket bekvämare. :)
Öresundstågen kör för övrigt vidare till Helsingör via Köpenhamn redan. Det är väldigt vanligt (ända upp till Göteborg!) att ta tåget ner till Kastrup istället för att flyga inrikes upp till Arlanda om man ska iväg någonstans...
Fun fact: maglev-tåg drar ungefär 24 kWh per kilometer (energisnålt!). Bäst att vi fortsätter med avvecklingen av alla kärnkraftverk i miljöns namn, då...
SvaraRaderaEh - vi har redan snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg - om nu någon undrade...
SvaraRaderaMagnus: X2000 från Stockholm går faktiskt ända till Köpenhamn H i dag, via Kastrup. Men sex timmar känns drygt...
SvaraRaderaJohan: Nej. Vi har inte snabbtåg. Vi har relativt sett snabba tåg - i jämförelse med vad vi hade tidigare. 200-230 knyck är inget att vara stolt över.
Hax:
SvaraRaderaDet är inte antalet knyck som är intressanta - utan restiden (sett till efterfrågan).
Det finns en ganska tydlig gräns runt ca 3 timmar i restid (vilket ju man gör mellan Sth och Gbg) där intercity-resorna blir attraktiva.
Du pratar kanske om andra resor t.ex. Sth till kontinenten, vilka också omfattas av tretimmarsreglen. Då krävs givetvis fler "knyck". Skulle dock gissa att efterfrågan på natttåg i hög fart (ditt orginalexempel) är relativt begränsad. Länsamheten därför antagligen obefintlig.
Not: Generellt efterfrågas tre typer av tågtrafik i det moderna samhället:
- Pendelresande till jobb dagligen. Får ta max en timme.
- Inter-city resande enligt ovan (max tre timmar).
- Godstransporter över långa avstånd.
Däremot är det låg efterfrågan på "traditionellt SJ-resande", dvs långsamma resor, med längre restider över större avstånd (med många stopp).
Men visst. Mycket mer kan göras när det gäller harmonisering och marknadisering av tågtrafiken i Europa. Gärna mer och bättre snabbtåg!
Jaså, de gör det? Efter att ha dubbelkollat med SJ:s bokning verkar du faktiskt ha rätt. Två avgångar om dagen (från Stockholm) känns dock ganska klent.
SvaraRaderaDessutom, även om de är snabbare än vad du säger (5h 20 minuter typ) verkar det fortfarande vara ganska lång extratid. Alla andra avgångar (med byte!) tar samma tid...
Nåväl, det känns som om det här problemet är lite hönan och ägget. När det nästan bara är de "närmast sörjande" som överväger tåget så blir det som det blir. När inte ens jag, som allmänt nog kan bli kallad miljötomte utan att ta alltför illa upp, inte väljer tåget framför flyget, då har SJ misslyckats med marknadsföringen. Radikalt.