2007-05-24

Gratisreklam

Jag börjar tro att vattenattacken mot statsministern bara är en del i en kampanj för att skapa medialt buller kring tv-serien Ballar av stål. Beräknande och medvetet, naturligtvis.

I morse utbröt ett praktgräl i P1 Morgon (länk – inslaget Storm i ett vattenglas) mellan en totalspeedad Robert Aschberg och hela världen. Först fick reportern en avhyvling för att hon var en idiot. Och sedan fick Dick Malmlund på Svensk Handel sina fiskar varma – för att han tyckte att det var lite olämpligt att fejka snatterier i TV, för att se hur mycket intet ont anande väktare orkar springa.

Det verkar som om den nya tv-serien, som Strix gör för SVT, ger sig på allt och alla. Och ju ursinnigare Aschberg ryter när han försvarar tilltagen, ju mer press och ju fler nyfikna tittare blir det. Räkna kallt med att det kommer mera...

5 kommentarer:

  1. Ifrån Brittiska "Balls of Steel":
    Big Stranger Rodeo

    Undra vad som hänt ifall någon försökt sig på detta på denna bloggens ägare??

    SvaraRadera
  2. Jag hade nog använt berättigat motvåld. Och kanske lite till...

    Det är alltså sådant här våra licenspengar går till. Mon Dieu!

    SvaraRadera
  3. Personligen tror jag inte det är en lömsk spinn-plan. Snarare en slags medial hybris. Är man journalist, media-arbetare eller humor-person idag kan man ju normalt sett tillåta sig vad som helst (vi lever ju i en värld där Michael Moore är hjälten - inte Laila Freivalds). Troligen kom dessa konsekvenser som en stor överaskning och personen tänkte nog snarare: "åh - moderaternas uppblå¨ste teflon-ledare - då blir skämtet än roligare!"

    SvaraRadera
  4. Det är lätt att bli blind och bortse från VILKET språk och VARIFRÅN det kommer som SVT tillämpar för att hävda sig i konkurrensen med reklamnasar kanalerna.

    SvaraRadera
  5. Micke: Men är inte argumentet för Public Service att de ska erbjuda sådant som folk egentligen vill ha, men som marknaden av någon outgrundlig anledning inte kan erbjuda dem? Om SVT måste göra sådant som reklam-tv gör för att "klara konkurrensen" med reklam-tv, dvs. folk föredrar det reklam-tv gör, varför behövs public service?

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.