2007-10-16

Zebralagen fick folk att sluta tänka

Svenska folket gör inte bara som det blir tillsagt.

Det verkar även som om svenskarna slutar tänka, bara för att de beter sig på "rätt" sätt.

Därför har Vägverket börjat plocka bort övergångsställen som invaggar folk i falsk säkerhet.

Bara för att man går över på rätt ställe och har företräde, kan man inte förvänta sig att alla andra förstår eller respekterar detta.

Och som en del gångtrafikanter beter sig – när de utan förvarning kastar sig ut framför bilar vid övergångsställen – kan man undra om de inte är rädda för döden.

Och sedan är ju zebralagen inte den enda lagen eller förordningen som får folk att sluta tänka själva...

[Länk]

9 kommentarer:

  1. Vissa bryr sig inte om att tänka på att det är viktigt att tänka även fast man har lagen på sin sida.

    För vissa är det viktigt att ha rätt, även om det innebär att de riskerar en gipsvagga på Sahlgrenska i ett halvår.

    Jag har gjort en del skräckfyllda erfarenheter med bil och mc, i synnerhet på motorcykeln. -:Jag trodde du var en moped, är en vanlig förklaring när jag får hjälp med att resa upp mc:n. Ja, ni förstår själva.

    SvaraRadera
  2. Sedan jag själv började övningsköra för några månader så har jag börjat se vägkorsare från förarens synvinkel och börjat förstå mycket mera hur idiotiskt det är att bara gå rätt ut på vägen. Själv har jag det inpräntat i huvudet redan sedan innan att man ska titta till höger och vänster flera gånger om och vänta tills man ser att bilarna stannar innan man börjar gå över vägen.

    Som förare skrämmer det skiten ur en när någon jävel bara springer rätt ut framför bilen när man kör. Även om man kör långsamt är det lätt att bli vettskrämd.

    SvaraRadera
  3. Man undrar ju vad som får människor att överge vanlig sund självbevarelsedrift på detta sätt. Vem av oss går hemifrån utan att låsa dörren bara för att "andra ska ju låta bli att gå in"?

    Sedan finns det också en olycklig tendens i trafiken att se "företräde" som något man har. Så är det dock inte, utan det som reglerna säger är att någon (t.ex. en bilist vid ett övergångsställe) ska lämna någon annan företräde. Det är alltså inte en rätt man kan ta sig. Att någon annan ska lämna företräde befriar en inte från ansvaret att själv försäkra sig om att så sker. När allt fungerar som det ska innebär det rent praktiskt naturligtvis samma sak att "X har företräde" och "Y ska lämna företräde", men ifråga om mentalitet när något går fel är skillnaden milsvid.

    SvaraRadera
  4. Givetvis säger reglerna att man skall ses sig för och inte bara gå över.

    Problemet är att en massa bilister struntar i detta och kör på en då. Som det vore förr. Och med vetskap om att de är störst och tyngst.

    Så det blir en slags chicken race av det hela. Jag vet ju som gångtrafikant att det enda säkra sättet att få en bil att stanna vid ett övergångställe är att absolut inte titta åt det hållet utan att låtsas bara gå rakt på. Om man däremot tittar ditåt kör bilen ofta vidare i trygg vetskap om att man kommer stanna.

    Det är väl lite så här ett modernt socialdemokratiskt roffarsamhälle fungerar.

    SvaraRadera
  5. Jag vet ju som gångtrafikant att det enda säkra sättet att få en bil att stanna vid ett övergångställe är att absolut inte titta åt det hållet utan att låtsas bara gå rakt på.

    Exakt och den enda rimliga lösningen på det är att ändra lagen till bilisternas fördel så att du blir tvungen att stå och vänta.

    Bra också att allt oavsett vad det är kan skyllas på sossar.

    SvaraRadera
  6. Jag har väldigt sällan problemet att bilar inte stannar. Om jag stannar precis vid vägkanten och tittar bilisterna i ögonen så stannar dem 99% av tiden.

    SvaraRadera
  7. Att en lag får folk att "sluta tänka" tror jag inte på. Det är dessutom ett ytterst o-liberalt sätt att se på människor.

    Men vi vet att några (ganska få)gör saker för att de är deras "rätt" trots att det kan vara livsfarligt.

    Och många andra bara kör på med devisen "går-det-så-går-det". Dessa två tillsammans funkar inte speciellt bra. Det är detta som är det moraliska dilemmat i Sverige idag.

    Jfr t.ex. med England där alla bilister stannar direkt vid övergångsställe så fort någon är där. Då funkar systemet.

    Jag skulle själv ha svårt att acceptera lagar som bygger på svenskarnas förhärskande "går-det-så-går-det"-moral.

    Lundkvist:
    Jag har nästan aldrig som bilist haft det problemet du berättar om. Är det så att du ramlat med mc p.g.a. folk på övergångsställe så kan jag garantera att du haft fel fart före detsamma. Kör lugnare så löser det sig.

    SvaraRadera
  8. liam:
    Det säger nog det mesta om skillnaden mellan oss vad gäller farlig look.

    SvaraRadera
  9. johan hedin: nej, ursäkta min otydlighet, det var inte vid övergängsställe utan det kan mer beskrivas som mellan övergängsställen där trafiken kryper rätt långsamt i innerstan i götelaborg och där spårvagnar går mellan körfälten. uppmärksamheten tenderar att minska när du inte befinner dig alldeles vid eller håller på att närma dig ett övergångsställe. Och jag håller med dig. Jag tycker i princip att det tyngsta ansvaret dock ligger på fordonsföraren, men detta ursäktar ändå inte många fotgängares nickedocksbeteende i trafiken.

    SvaraRadera

Kommentarsfältet är stängt, medan jag är offline augusti 2017 och ett år framöver.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.