2008-02-19

En framtidsbransch

SEO-företag finns redan. De ser till att du, ditt företag eller din organisation hamnar högt upp på listan när folk knappar in relevanta sökord på en sökmotor.

Nu har denna bransch utökats med städföretag. De ser till att endast positiva länkar toppar söklistorna när man googlar ett namn.

Tjänsten kostar mellan 25.000 och 300.000 dollar per år. Och det verkar inte vara någon brist på kunder.

Läs mer i The Times »

3 kommentarer:

  1. SEO och liknande tjänster är ett otyg och av sin karaktär inte helt olikt de människor som manipulerar sina kreditbetyg för att få huslån de inte har råd med (och vi ser ju hur det gått).
    När manipulerade resultat börjar toppa Google och andra tjänster har sökmotorernas värde i praktiken urholkats, och i förlängningen även Internets värde och användbart: om jag t ex söker på "libertarian", men bara får upp en massa resultat relaterade till eskortfirmor, skatteplanering och halvolagliga droger, vad är då sökningen värd för mig som konsument? Inte särskilt mycket.

    SvaraRadera
  2. Att "vanliga" företag inte skött sig och justerat väldigt enkla och grundläggande parametrar är anledningen till att det för mindre seriösa aktörer går att "lura" sig till bättre placeringar.
    Så visst är det en framtidsbransch. Tack vare seriösa seo-företag och att vanliga företag vaknar till kommer du om några år få mycket mer relevanta söKresultat.

    SvaraRadera
  3. Om man bara kodar ordentligt (enligt vedertagna webbstandarder) och satsar på innehåll snarare än bara på flådig design så gör det mer nytta än all SEO i världen.

    25 000 pund är dyrt för att med nån slags länkfarm-lösning positivitets-manipulera sökmotorernas resultat.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.