Fransmännen har premiärvisat
AGV – efterföljaren till snabbtåget
TGV.
Hastigheten blir runt 360 kilometer i timman.
(Om Sverige hade samma utveckling på tågsidan skulle en resa mellan Stockholm och Göteborg ta lite drygt en timma och 20 minuter.)
Länk »
Bekymmret i Sverige är inte dåliga tåg. Tåg går alltid att köpa in nya. Problemet är rälsen. Både då bristen på räls och kvaliteten på den samma. För att kunna köra i 350+ km/h kräver en helt annan räls än den vi har på de flesta ställen i Sverige. Dessutom får det inte vara för skarpa kurvor. (Om jag inte minns helt fel så kräver X2 tågen en minsta kurvradie på 2 km.). Så för att kunna köra så fort skulle krävas mycket stora satsningar på att bygga ny järnväg. Att bygga Stockholm-Malmö skulle troligtvis kosta runt 200 miljarder. Och vem skulle få betala det, Skattebetalarna givetvis!
SvaraRaderaHmm, kan vi inte skicka räkningen till Gore han gillar ju att åka tåg samt har lite stålar... ;-)
SvaraRaderaMed den utomordentligt tröga beslutsprocessen vi har lär det ta 100 år innan alla överklagande är klara med ett mastodontbygge som snabbspår innebär. Är det inte bönder som inte gillar att deras mark delas så är det miljövänner som är rädda om barkborrar och häckande skator.
SvaraRaderaSen är Frankrike rätt platt (där det byggs TGV). Tunnlar är dyrt!
Jag misstänker att fransosernas mycka kärnkraft är en av anledningarna till att det blir någorlunda ekonomiskt möjligt med dessa tåg. Men de får säkert statsbidrag ändå, på ett eller annat sätt.
SvaraRaderaMen rent tekniskt är det svårt att inte imponeras. Rekordet för TGV är nästan sexhundra knyck.
Jag såg ett program på Discovery Channel häromdagen om MagLev - ett företag som har uppfunnit ett tåg utan hjul som förs fram med magnetkraft. Om jag minns rätt så var hastigheten 430km/h i raka sträckor och 200km/h i kurvor. Än så länge finns tåget bara på ett ställe i kina, mellan en by och en flygplats några mil bort. Det hade varit härligt med några sådana tåg.
SvaraRaderaEn liten rättelse - tydligen så har det hänt en del sen dokumentären. Det finns numera också ett tåg i Japan, där hastigheten är 581km/h.
SvaraRaderaMagLev video - http://www.youtube.com/watch?v=VuSrLvCVoVk
Jag gissar på att Maglev-räls är en sisådär hundra gånger dyrare per meter än vanlig järnvägsräls (som redan är oerhört dyr), så någon masstransportlösning lär det inte bli de närmaste hundra åren iaf. Det kanske kan betala sig i oerhört befolkningstäta städer dock (som Shanghai).
SvaraRaderaÄven om du nu tycker att tåg är trevligt torde det finnas invändningar ur en liberal synvinkel. Först är det frågan om hur mycket detta kostar och vem som skall betala? (Kom nu inte och säg någon annan;=))
SvaraRaderaSedan är frågan om var man skall dra dessa spår. Man kan inte dra dem där de gamla spåren ligger för i så fall kan man inte köra tåg på ett tag. Som liberal borde grundprincipen vara att man alltid är emot exploatering oavsett vilket syfte man vill uppnå.
Till sist kan man undra vad en biljett på ett sådant tåg skulle kosta. Affärsmän skulle säkerligen betala det men inte sjutton skulle faster Hulda som vill hälsa på släkten betala vad det kostar.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaLäste att Sverige har Europas sämst underhållna järnvägsspår.
SvaraRadera1000-tals vindsnurror och att, antar jag, mer än 9 av 10 av dem som söker asyl får stanna här är nog proriterat. (Enligt sidan 16 i pdf från Västmanlands länsstyrelse (pdf) förvärsarbetar 52,5 procent av "utomnordiska invandrare" mot 79,3 procent "svenskar". Är UK som tar emot 3 av 10 onda?)
Något jag f ö inte gillar hos Borgs ekonomiska politik är att så mycket av överskotten "läggs i ladorna" istället för att skatterna sänks. Något som moderaten Ann-Marie Pålsson ofta kritiserat såsom tillväxthämmande. Är han lite extrem och envis, Borg?