Det är kväll och jag har tid att läsa Maciej Zarembas DN-artikel – Först kränkt vinner – en gång till, lite noggrannare. Och det är inte utan att jag håller på att kvävas av ilska.
Har du missat artikeln – läs den! Detta är dagens Sverige i ett nötskal.
Illitterata, inkompetenta, hopplösa människor utexamineras som lärare. Bara för att Lärarhögskolan inte vågar underkänna dem, av rädsla för att anklagas för att på ett eller annat sätt ha "kränkt" studenten i fråga.
Priset tar, på något sätt, den lesbiska student som anför sina sexuella preferenser som argument för att bli godkänd trots att hon visat sig vara omöjlig som lärare. Av helt andra skäl. Men hon kräver alltså att få bli lärare ändå. Vilket hon inte klarar av. Bara för att hon gillar brudar. Detta är inte bara tragikomiskt vansinne, utan även en spottloska i ansiktet på alla andra homosexuella – som, om detta får bli vägledande, inte längre kommer att bedömas efter sin kompetens och skicklighet. Är inte det diskriminerande, så säg.
Och sedan undrar man varför den svenska skolan ballar ur...
Länk till artikeln »
"Och det är inte utan att jag håller på att kvävas av ilska."
SvaraRaderaVem är mest kränkt? Egentligen.
Ang. Maciej Zarembas artikel (samt kommentar av Henrik-Alexandersson). Jag tycker att alla har på något sätt rätt. Det som kallas demokrati har blivit anarki, alla får tycka vad dom vill, göra vad de tycker är rätt. Nu.Västerlandet med sin höga (?)moral håller på att gå under. Jag kan inte glömma då jag läste vid KTH i Stockholm denna häxjakt mot mig för jag kom till Sverige från Polen 1970 som då tyckte vissa på skolan (nu professorer), att man får inte lämna paradiset (sic!).
SvaraRaderaI samma ända nu vad som är dålig är accepterat, det praktiska, det goda, det ekologiska och mänskliga får ingen plats. Överdriver jag? Litet kanske. Hälsningar JACK
Det här var riktigt tråkig läsning. Det första jag tänkte på när jag läste det var dock något från public choice-skolan: politiskt tillsatta lagar tenderar att överproduceras. D.v.s. när en intressegrupp får igenom en lag får den oproportionerligt mycket resurser av staten för att den ska upprätthållas (oproportionerligt i relation till vad man skulle vara villig att själv lägga ner på det, WTP).
SvaraRaderaMen vilka är egentligen de som driver på att studenter skall ha "rätt" att bli lärare, oavsett hur dåliga de är? I grund och botten verkar det ju vara vad det handlar om: vissa klarar inte av att utbilda sig till att bli lärare, men känner sig ändå ha rätt till att bli det. Finns det någon som öppet försvarar att de ska få godkänt i utbildningen, trots att de inte klarar av kraven?
"Men vilka är egentligen de som driver på att studenter skall ha "rätt" att bli lärare, oavsett hur dåliga de är? I grund och botten verkar det ju vara vad det handlar om: vissa klarar inte av att utbilda sig till att bli lärare, men känner sig ändå ha rätt till att bli det. Finns det någon som öppet försvarar att de ska få godkänt i utbildningen, trots att de inte klarar av kraven?"
SvaraRaderaDrev inte studentkåren den linjen; att det var en studenternas rättighet att godkännas på kurserna och således högskolans ansvar att examinera dem.
I min värld har studenterna enbart rätt till en utbildning med hög kvalitet. Man kan fråga sig på vilket sätt Lärarhögskolans studentkår anser sig arbeta för en fortsatt bra utbildning genom att driva uppfattningen att studenter har rätt att godkännas utan något som helst motkrav på prestation.
"Drev inte studentkåren den linjen; att det var en studenternas rättighet att godkännas på kurserna och således högskolans ansvar att examinera dem."
SvaraRaderaJo, förvisso, men jag tänkte att det skulle finnas en större grupp än bara studenkåren som stödjer det ideologiskt.
Skrämmande! Skall jag behöva sätta mina barn privatskola för att de inte skall undervisas av dessa loosers? Det är ingen rättighet att bli lärare. De odugliga blir inte kardiologer, de borde inte heller bli lärare...
SvaraRadera