2008-05-29

Positiv pessimism

"Inom populärpsykologin hävdas det ofta att positivt tänkande fungerar för alla människor, men det stämmer inte. För defensiva pessimister kan det få motsatt verkan. Vi har gjort tester som visar att personer med den här läggningen presterar sämre om de tvingas tänka positivt, medan de klarar sig minst lika bra som optimisterna om de får vara ifred med sin pessimism."

Psykologen Julie K Norem intervjuas i Svenska Dagbladet.

Det kan kanske ligga en del i det. Men jag förstår inte riktigt vitsen med att ta ut problem i förväg och må illa av sådant som kanske aldrig kommer att inträffa.

Å andra sidan blir pessimister sällan besvikna... ;-)

Länk»

7 kommentarer:

  1. Optimism är överskattat. Finns massor med oerhört negativa människor som åstadkommit mycket gott.

    SvaraRadera
  2. Är själv naiv att hävda att positivt tänkande är vägen...

    "Positiv" betyder för övrigt inte nödvändigtvis glad och tjoande. Det betyder att man tänker på vad som låter sig göras: "Gör vad du kan med det du har där du är", som jänkaren sa.

    SvaraRadera
  3. Optimism är överskattat.


    Ja om man anser att lidande är underskattat så ligger det en sanning i det.

    SvaraRadera
  4. Själv tror jag att jag är ett positivt kontrollfreak...

    SvaraRadera
  5. De smartaste i min omgivning är alla negativa optimister...
    negativ optimist = räkna med det värsta, hoppas på det bästa...

    SvaraRadera
  6. Livet är som coca-cola, först är det jävligt brunt, sen är det slut!

    SvaraRadera
  7. "Negativ optimist" som anonym sa, det var smart...

    Det får mig att tänka på hur någon (jag tror Bertil Malmberg) karaktäriserade Nietzsche - nämligen som tragisk optimist...

    (Det är väl sånt här de kallar oxymoron, typ "tung lätthet", "en sorg i rosenrött" osv...)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.