2008-06-17

Låt se...

Federley yrkar alltså återremiss och om detta faller, i andra hand avslag.

Ett nej hade tveklöst varit bättre. Men möjligen resulterat i att förslaget hade kommit tillbaka i en eller annan form. Vilket möjligen, i praktiken, är ungefär samma sak som en återremiss. Men ändå.

Allt landade i det principlösa mittenträsket, känns det som. Men det kunde varit värre. Det kunde blivit ett ja.

Jag kan slå vad om att sossarna har gått med på återremiss innan solen stiger upp i morgon bitti.

Och stackars Karl Sigfrid (m) som la huvudet på stupstocken för ett nej...

Tja. Västgötaklimax, tror jag.

Nu skiter jag i det här och går och tar en öl.

Återkommer om några timmar, när detta har sjunkit in.

11 kommentarer:

  1. Proppen består, inget talar väl för återremiss över längre tid?

    Massavlyssning består under samma osäkra former.

    SvaraRadera
  2. Drink some for me, pal.

    /Gustav.

    SvaraRadera
  3. Karl Sigfrid är för all framtid bannlyst som landsförrädare.

    SvaraRadera
  4. Det blir väl en återremiss med en kontrollfunkiton i "en tillsatt kommittee som ska bevaka medborgarnas intressen". Att Tolgfors inte snubblade på orden när han sa det förvånar mig nästan.

    Det är världens vanligast politiska spel; "vi tillsätter en kommitte/grupp" så - nu är vi nöjda va?!!?

    skulle inte tro det...

    SvaraRadera
  5. Fredrik Federley är en poserliberal... när det börjar blåsa lite vågar han inte stå upp för sina principer. Kryssa inte Federley i nästa val.

    Hoppas nollan åker ur riksdagen.

    SvaraRadera
  6. Återremiss eller avslag låter inte som ett ja, jag tycker han stog på sig, men han var tvungen att förklara sig inför sitt parti.

    SvaraRadera
  7. Återremiss är ju den bästa eller rentav enda acceptabla lösningen i dagsläget. Vid ett nej så är regeringen nästan tvungen att gå till talmannen och begära avsked, eller allra minst genomlida en misstroendeomröstning i kammaren (som man kommer att vinna). I så fall har återigen en borgerlig regering antingen fallit eller åtminstone inte fått igenom sin politik i riksdagen. Det skulle göra det ytterst svårt att vinna nästa val.

    SvaraRadera
  8. Det skulle göra det ytterst svårt att vinna nästa val.

    Jag tror att regeringen skulle vinna på att säga att man lyssnat på folket i frågan och därför dragit tillbaka förslaget. Det skulle skapa förtroende. Det som hände nu minskar förtroendet ännu mer för de styrande, och senaste opinionsundersökningen jag såg, innan det här blossade upp på allvar, var 53%-40%. Tror inte de har några chanser alls att vinna nästa val nu.

    SvaraRadera
  9. visst är det ironiskt att det var precis det miljöpartisten lage rahm - för övrigt klädd i vitt upptill - sa. att det fanns undantag som gjorde att den här propositionen skulle återremitteras fort och sen klubbas genom. undra om han redan visste vad som hänt.

    SvaraRadera
  10. Verkar som jag inte publicerade min kommentar.

    visst är det ironiskt att det var precis det miljöpartisten lage rahm - för övrigt klädd i vitt upptill - sa. att det fanns undantag som gjorde att den här propositionen skulle återremitteras fort och sen klubbas genom. undra om han redan visste vad som hänt.

    SvaraRadera
  11. oj, ser att jag kommenterat fel inlägg. sorry. ta gärna bort alla som var på det här inlägget från mig.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.