2008-07-10

FRA: Abrahamsson varnar Reinfeldt

"Hur ska man någonsin mer kunna ta en svensk valsedel i sin hand utan att kräkas? Det undrade Karl Vennberg 1973 i Aftonbladet efter Fib/Kulturfronts avslöjanden om IB. Den gången var det helt och hållet en sosseskandal. Den övervakningsskandalen plågade ännu i 1998 års valrörelse Göran Persson svårt.

35 år efter IB-affären odlar Perssons efterträdare på statsministerposten sin egen varböld genom att försvara en lag med mer integritetskränkande konsekvenser för landets medborgare än vad IB-affären någonsin hade."

Svenska Dagbladets ledarskribent Maria Abrahamsson i en gästkrönika i Aftonbladet.

Länk»

7 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet. Politikerföraktet har nog aldrig varit större. Får vi ett mycket lågt valdeltagande 2010 tro?
    Roberth Ström

    SvaraRadera
  2. Ytterst handlar det ju om oss väljares känsla för kvalité.

    Ju mer det pratas relevant politik på arbetsplatser mm, desto svårare blir det för de folkvalda att finta bort folket.

    Såg panelutfrågningen/diskussionen "efter FRA" från Almedalen igår, förespråkarna står fotrfarande och stampar trots att de överöstes med relevanta frågor.

    Och Odenbergs förakt för medborgarnas åsikter kan ju ej betraktas som ringa.
    Han stog ju för ca 80% av alla minus FRA-förespråkarna drog på sig...

    "En sak ska ni ha jävligt klart för er..."

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte tvärtemot vad ludde skriver att diskussionen igår var mycket upplysande och klargörande om varför FRA-lagen behövs. Att Odenberg skulle förakta medborgarnas åsikter är fullkomligt tagna ur luften och säger mer om luddes fördomar än om Odenbergs förmenta förakt./Medborgare

    SvaraRadera
  4. Det finns inga ändamål som helgar att all korrespondens från, till och mellan svenskar blir föremål för granskning av svenska staten, så enkelt är det.

    SvaraRadera
  5. Ja-sidan i FRA-deskussionen företräddes av en virrig "säkerhetsexpert", som visade sig anse att hela underrättelsetänsten snarast borde göras om (varför då ta FRA-lagen nu?), en pensionerad FRA-byråkrat som förklarade att det inte var något problem att klara sitt privatliv för "det var bara att kryptera" (Gör inte skurkarna det då?), Mikael Odenberg som hävdade att man inte behövde bry sig om Europadomstolen och så statssekreteraren i försvarsdepartemnetet som förklarade att folket var för FRA-lagen eftersom den beslutats av riksdagen som företrädde svenska folket (Duuuhhhh...)

    Gud vilken korkad lag.

    SvaraRadera
  6. Hansa du skriver lite överallt, är du en sån som Karl Rove rekommenderade att regeringen skulle ha. En slags bloggsordin?

    Jag kan inte låta bli att fundera eftersom jag ser hur du formulerar dig,,,

    Jag kan ha fel, men är väldigt vaksam.

    SvaraRadera
  7. Jag kan hålla med hansa om att frågestunden var upplysande.

    På frågan från chefen för tele2 tyckte jag Odenberg gav ett utmärkt exempel på sitt, om inte förakt, grava missnöje med att ö.h.t. behöva få frågan.

    Oerhört nonchalant beteende. Jag hade reagerat med samma avsmak om någon från motståndarsidan hade slängt sig med sådan översittar-attityd. Det är lite som att en nioåring skulle försöka läxa upp mig angående min bilkörning, det saknas ett brett perspektiv och framförallt kompetens.

    Klipper in en postning av "winston" som jag tycker sätter fingret på det hela:

    Reinfeldt tror fortfarande inte att jag som civilingenjör förstår tekniken bakom lagen. Det är ett hån (Expressen idag):

    "Har svenska folket inte kunnat ta till sig och förstå vad vi menar, då måste vi göra det bättre, säger han."

    Jodå. Jag har förstått. Jag har läst lagförslaget på 170 sidor.

    Jag undrar om Reinfeldt har förstått att lagförslaget avskaffar vår demokrati och bryter mot svensk grundlag?

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.