2008-09-15

Belgifieringen av Sverige

Så har jag då rännt runt i Stockholm hela dagen.

Att stå i postkö i 20 minuter är ingen garanti för framgång. Sura posttanter är alltid lika hopplösa att argumentera med som bergväggar. Bussen är överfull längst fram och tom där bak, eftersom ingen kommer förbi de tre barnvagnar som bildar bråte i mitten. Och min frisör var ovanligt pilsk i dag. Sverige känns mer och mer som Belgien. Regeringskriserna kommer nog, de också...

Utmärkelsen "dagens belgare" går till mobiltelefonbolaget Tre. Jag går in på ett fik, köper en dubbel espresso och en morotskaka, sätter mig vid ett bord, plockar upp min dator, sätter i kortet för Tre Mobilt Bredband Kontant i 3G-dongeln och öppnar browsern. Jag möts av beskedet att nu är det dags att fylla på kortet. Inget konstigt i det. Jag klickar på knappen för att gå vidare i processen.

Men se! Tre har tagit bort sin fullt fungerande sida för att betala / fylla på Tre Mobil Bredband Kontant!

Det är ingen hackerattack. Inget sabotage från konkurrenter. De har med vett och vilje gjort det själva.

Istället för att komma till den gamla vanliga sidan där man kryssar för hur många dagars uppkoppling man vill ha och fyller i sina kreditkortsuppgifter – så kommer man nu till "mina sidor" eller vad det nu heter. Fyll i ditt mobilnummer och ditt lösenord...

Vem fan åker runt med alla papper på allt man någonsin köpt i innerfickan? Hur skall jag veta vilket telefonnummer det är till min Tre Mobilt Bredband Kontant-uppkoppling?

Och vad är det för vits med att ta bort den gamla, fullt fungerande, betalningssidan?

Kundtjänst lät meddela att de inget kan göra. Inte ens ett besök i Tre-butiken fungerade.

Om de hade en begravningsbyrå skulle ingen dö...

Kan man inte belgisera de svenska ölpriserna istället?

2 kommentarer:

  1. "Kan man inte belgisera de svenska ölpriserna istället? "


    Word!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle nog heller belgisera kvaliteten på det svenska ölet....

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.