Den 17 juni bordlades FRA-lagen av riksdagen. Den gick på återremiss till försvarsutskottet.
Där lyckades man skriva om lagen till FRA 1.01 på mindre än en halvtimma, allt kaos till trots.
FRA 1.01 klubbades av riksdagen på kvällen den 18 juni.
FRA 2.0 drar däremot ut på tiden – trots att det finns en skriftlig överenskommelse i botten.
Detta är dåligt på många sätt. Till exempel för att FRA 1.01 kommer att börja gälla vid årsskiftet, utan de begränsningar som alla nu tycks vara överens om är nödvändiga. Att regeringen drar ärendet i långbänk innebär dessutom att det är svårt att föra en konstruktiv debatt – eftersom vi inte vet exakt vad som kommer att läggas fram för riksdagen.
Det sägs att vi inte kommer att få se något konkret om FRA 2.0 i år. Skall tilläggspropositionen då läggas fram i vår? I så fall riskerar den att kollidera med EU-valet, vilket vore oerhört otaktiskt av regeringen. Vill de verkligen ha nästa FRA-bråk under en valrörelse?
Läggs den fram ännu senare, nästa höst, så kommer FRA till och med att ha hunnit koppla in kablarna innan de nya reglerna kan börja gälla. Och det känns verkligen inte bra.
Det finns ett litet fönster för regeringen. Den kan presentera tilläggspropositionen nu i december och låta riksdagen behandla frågan det första den gör i januari. Då kanske, men bara kanske, man hinner få debatten innan EU-valrörelsen drar igång på allvar.
Man kan undra vad som är så svårt, vad som tar sådan tid? 15-punktskompromissen är ju någorlunda klar och tydlig. Vad är det som bromsar processen?
Den enda rimliga förklaringen är att man håller på att vattna ur FRA 2.0. Man skriver om förslaget så att det blir tandlöst. Vad skulle det annars vara som drar ut så på tiden?
Det här börjar bli löjligt.
Det enda raka är att riva upp hela FRA-lagen. Och motioner om detta ligger redan på riksdagens bord. Det skulle kunna ske rätt snart, om bara viljan finns...
Medan den politiska processen fortgår så fortsätter FRA att rekrytera nya medarbetare.
SvaraRaderaT.ex. "transmissionsundersökare".
Eller tänker man helt enkelt kopiera ett gammalt framgångsrecept och skicka ut den på remiss strax innan jul, för att klubba i Januari utan tillhörande bloggstorm? Då borde de iallafall visa hyfs nog att betala royalty till den som kom på att man kunde trixa till det på det viset.
SvaraRadera/Smen
Kan man anmäla FRA för olaglig nedladdning? Om de nu ska ta emot all svensk internet-trafik borde det innehålla en hel del olagligt material.
SvaraRaderaEn av ledamöterna i Försvarsutskottet, Staffan Danielsson (c), skrev så här på sin blogg den 26 september:
SvaraRaderaNu lägger regeringen snart sin lagrådsremiss. Vi får studera denna noga liksom remissutfallet (som man säger).
Och detta i kommentarerna:
"Betänk att jag sitter i riksdagen och inte i regeringen. Jag vet liksom ni huvuddragen men inte allt och väntar spänt på lagrådsremissen som lär komma i oktober, hoppas jag."
Jag antar att han menar oktober 2008 ;-)
Vågar vi hoppas på en lagrådsremiss före jul?
//Johan
Förresten såg jag att det nu blir snabba ryck för Runar Viksten, som ska utreda hur den nya myndigheten Signalspaningsnämnden ska fungera. Det brinner i knutarna. Den 1 januari är det tänkt att nämnden ska vara på plats.
SvaraRadera//Johan
Det finns ingen praktisk skillnad mellan FRA 1.01 och FRA 2.0, jag anser nog att det är missvisande att kalla den FRA 2.0, FRA 1.02 är mer rättvisande.
SvaraRaderaDet kan också vara ren taktik, genom att vänta med FRA 1.02 och säga att den kommer senare så skapar de dels en opinion för FRA 1.02 och dels förväntningar om framtida förändringar så att det blir svårare att rösta för motionerna som vill riva upp "FRA lagen".
Detta ger regeringen en viss handlingsfrihet, dels så kan de vänta och hoppas att lagen inte faller. Efter att de har piskat in kritikerna i leden, inklusive Camilla Lindberg, så är risken att den faller nog ganska liten. Dels så kan de lägga fram remissen om FRA 1.02 precis innan omröstningen om motionerna som vill riva upp lagen. Då ser det ut som om regeringen har backat efter kritik och de räddar både sitt anseende och får igenom "FRA lagen" i stort oförändrad. Schack matt...
Det enda vettiga kravet är att fortsätta kräva att "FRA lagen" rivs upp.
Riv upp, gör om, gör rätt!
Dansk Industri(DI) varnar nu sina medlemmar för att Sverige utgör en säkerhetsrisk pga av den planerade övervakningen. Man ger sina medlemmar vägledning i hur de ska kunna skydda sig mot svenskarnas avlyssningsförsök.
SvaraRaderahttp://www.computerworld.dk/art/48926/di-sverige-udgoer-forhoejet-sikkerhedstrussel?a=block&i=205&pos=5
Det kan ju vara så att i arbetet med att omvandla de 15 punkterna till lagtext så visar sig en del svårigheter. Som att samverkanspunkterna antingen måste tillfalla den nya underrättelsedomstolen, vilket rimmar illa med att kablarna ska gå till Lovön, eller kommer att tillhöra FRA, vilket innebär att det blir en tydlig lögn när man säger att FRA inte får tillgång till all trafik.
SvaraRaderaVidare svårigheten att definiera "trafikstråk" så ordet inte blir helt tomt.