2009-02-05

Annonsörer = bok!


Nu är jag i princip klar med alla förberedelser för ett större bokprojekt om övervakningsstaten och dess effekter på demokratin, öppenheten, kreativiteten och rättsstaten.

Nyhetsmässigt buller och kontroversiella intervjuer utlovas. ;-)

Då återstår en sak för att kunna förverkliga boken – att köpa sig tid – arbetsro i sex månader för alla intervjuer och för själva skrivarbetet.

Det enklaste sättet är att hitta annonsörer som är beredda att betala för att synas på denna blogg under tiden. Och jag är en dålig försäljare. Så, innan jag börjar lägga tid på att ragga annonsörer tänkte jag göra en efterlysning här på bloggen.

Driver du ett företag eller någon annan verksamhet som är intresserad av att annonsera här? Känner du någon som kan vara intresserad? I så fall är du varmt välkommen att kontakta mig på hax@bahnhof.se.

Och du som är vanlig läsare av denna blogg kan också stödja projektet– lämpligen genom att göra dina rese- och hotellbokningar via annonsörerna här i högerspalten. Det kostar dig inte något extra, men ger rätt bra utväxling i form av tid för mig att skriva bok och blogga.

18 kommentarer:

  1. Borde inte Hax erbjuda möjligheten att stödja honom via Autogiro som Rick Falkvinge gör. Jag skulle kunna bidra med en 100 i månaden utan problem till Hax också

    SvaraRadera
  2. Lägg upp en möjlighet till att sms'a valfritt belopp.

    SvaraRadera
  3. Crowdfunding till ett bankkonto i Sverige.

    SvaraRadera
  4. Count me in! Bokar sällan resor och dyl. men en slant bidrar jag gärna med...

    SvaraRadera
  5. Inte för att vara oförskämd - men vad försöjer du dig på i dagsläget? :)

    Jag skulle kunna tänka mig att stöda det här i sann demokratisk anda och för att skapa debatt. Dock lever jag personligen i övertygelsen att FRA är en anpassning till IT-åldern, och de eventuella problem den medfört.

    SvaraRadera
  6. "Inte för att vara oförskämd - men vad försöjer du dig på i dagsläget? :)"

    Att göra folks texter begripliga, originalproduktion och så. Tyvärr tappade jag 2/3 av mina kunder i samband med FRA-bråket i somras. Inte för att de inte håller med mig. Bara för att de inte vill utmana ödet. Vilket man, i någon mening, kanske kan föstå.

    SvaraRadera
  7. Av en auktoritär stat skall vi bli räddade från alla dessa obenämnda problem den liberala staten för med sig. Detta i enighet med fantasiideologin kallad högerliberalismen. Viva la liberté!

    SvaraRadera
  8. Andreas,

    vad menar du? Det där var rätt obegripligt.

    SvaraRadera
  9. Hax:
    Har du provat google adwords? Med din besöksmängd borde det kunna ge en liten slant i alla fall!

    Ett paypalkonto annars kanske så besökare kan visa uppskattning monetärt.

    SvaraRadera
  10. Haha paypal har du ju provat ja :)
    Sorry.

    SvaraRadera
  11. Donera kan man redan göra genom donera-knappen. Men jag tycker det är smartare om folk köper resor och hotellvistelser via annonserna. Det blir billigare för er. (En hotellbokning ger denna blogg c:a 100 kr, en flygbokning 200 kr och en paketresa 300 kr. I dag är det mest jag själv som bokar via dessa annonser, för att få lite rabatt... ;-)

    Men visst, vi kan ordna en insamlingssida om det inte löser sig med annonser. Jag skall dock prova det spåret först.

    SvaraRadera
  12. Har inga planer på resor eller annat men donerar mer än gärna för att en sådan bok ska komma ut från en person med sådan kunskap som du själv :)

    Ska kolla med annonsörer men är tveksam, värt ett försök iaf :p

    SvaraRadera
  13. Du har all min sympati för din ambition att vilja fixa försörjning för ett halvår för att göra en fördjupning i ett ämne.

    Mer än sympati kan jag inte ge.

    Eftersom jag själv är inne på just precis samma planer; att försöka hitta någon slags sponsring för att själv skriva en bok - men på ett tema som är helt väsensskilt från ditt.

    Men har du inte tänkt på att söka stipendier eller pengar ur fonder eller liknande?

    SvaraRadera
  14. helena, "Men har du inte tänkt på att söka stipendier eller pengar ur fonder eller liknande?"

    Håller med helena. Det finns bra många stipedier/fonder att söka bidrag från, speciellt om du redan är publicerad _och_ samhällskritiker i din samtid.

    Sen kan du ju även söka direkt från "Staten" s.a.s. t om för att kritisera Staten.

    Och glöm inte företagssponsorer ... nämna ett företag i positiv mening genererar sin del ... om dom vill ha sitt namn med i boken dvs. Fungerar ungefär likadant som inom Film världen när det gäller den fiktiva sidan, skillnaden mellan "Protagonisten som endast gör gott med sin dator satte sin (anonyma) bärbara dator i knäet, och, satte sin MacBook, Sony Vaio, etc, i knäet är kosingen. Så det tordes ju kunna vara lika "lukrativt" när det kommer till icke-fiktiva samhällskritiska böcker att nämna företag i positiv mening, speciellt om det finns fler än ett att välja mellan.

    //ST

    SvaraRadera
  15. Ang. bokens innehåll; kommer den enbart omfatta övervaknings- och integritetsfrågor generellt eller även beröra övervakning med bäring på drog- och prostitutionsliberala frågor?

    Lite produktinfo alltså?

    /JohanH

    SvaraRadera
  16. Johan H:

    Drogfrågan är en helt annan bok. Liksom den svenska sexualneurosen.

    En huvudtanke per bok brukar räcka om man vill att folk skall hänga med.

    (Därmed inte annat sagt än att droger och sex kan komma att tangeras, om de t.ex. anges som syften för övervakning.)

    SvaraRadera
  17. Brukar inte förlags förskott vara till för detta?

    SvaraRadera
  18. @anonym

    Det är inte mycket man får i förskott i min erfarenhet. Den här biten är rätt sur, men det det är något man tar sig genom. Lite som högstadiet. ;)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.