2009-11-11

Storstädning!



OK. Nu har jag kommit till den punkt när tiden inte på något sätt räcker till.

Så jag tänker rationalisera en smula. På ett sätt som jag tror gör att allt blir ännu bättre.

Till att börja med hinner jag inte sitta och skriva bloggposter både på svenska och engelska. Så det som har med jobbet i Europaparlamentet att göra kommer jag nu bara att köra på engelska – på The Embedded Citizen. Skälet är uppenbart. Detta är saker som berör fler än bara en svensk publik. (Och nästan alla som följer dessa frågor läser i vart fall engelska hjälpligt.) Men du behöver inte oroa dig för att missa något. Varje gång det kommer upp en ny bloggpost på TEC, så kommer jag att flagga för den med en kort-kort länk på denna blogg.

Den här bloggen kommer mer tydligt att vara min helt privata. Här tänker jag diskutera filosofi, idépolitik, rättsstaten och livets goda. Här kommer jag att tortera politiker, moraltanter, EUrotiker och allehanda alarmister. Här tänker jag uppmärksamma politisk humor och andra saker som jag helt enkelt tycker är kul. Det kan rent av bli lite kultur också.

Nästa steg i storstädningen blir att jag (vilken helg som helst) kommer att ge båda bloggarna en ansiktslyftning. Det behöver städas i länkarna. Och äntligen har jag begripit hur man applicerar tredjeparts-skinn i Blogger. Problemet är bara att det finns väldigt många skinn att välja mellan och att de flesta är... bordellmässiga. Men jag skall nog hitta något svalt och skönt. (Är till exempel denna variant allt för minimalistisk? Det kommer att tillkomma en massa saker i högerspalten.)

Slutligen: Mail. Jag ligger hopplöst efter denna vecka. En del hinner jag kasta ett öga på eller deleta via iPhonen när jag sitter på bussen eller i möten. Men sådant som kräver svar eller någon form av handling får vänta till helgen som kommer. F´låt!

27 kommentarer:

  1. Av någon anledning så kommer inte rss ikonen upp i adressfältet i firefox för mig.
    Men hittade till slut denna länk som funkar http://theembeddedcitizen.blogspot.com/feeds/posts/default
    Om det nu finns fler som det krånglar för.

    SvaraRadera
  2. Så du ser att du har fler läsare på ett annat språk än svenska?

    Ja ja, kan du inte bemöda dig att skriva på ditt hemspråk bemödar jag mig inte att läsa dig mer!

    SvaraRadera
  3. Lite längre rader hade inte varit fel. I bland blir det långa artiklar och mycket scrolla.

    Det skin du har på testbloggen är tämligen färglöst. Ibland är det bra, men oftast inte.

    SvaraRadera
  4. Jag tror det är rätt att skiva på engelska om EU och på en separat blogg. Piratrörelsen behöver den draghjälpen.

    Men väljarbasen är svensk så kanske en kort sammanfattning på ett par rader inte vore helt fel.

    SvaraRadera
  5. Varmare färg på nya skinnet måste du ha.
    Engelska är bra.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det är väldigt tråkigt att nu både Christan och du nu övergår till engelska.

    När man har hundratals inlägg i sin RSS-läsare så bildar man en teknik att läsa igenom inlägg väldigt snabbt. Men det förutsätter även att det går snabbt att ta in det som står i inläggen.

    Sedan Christian började skriva uteslutande på engelska har jag märkt att jag helt enkelt hoppar över hans inlägg. Jag är alldeles för dålig på den typen av engelska (tekniska dokument går nästan så fort som svenska) och många ord måste slås upp i lexikon för att få ett sammanhang. Detta har man helt enkelt inte tid med, och hittills har jag varit glad att iallafall du rapporterar kontinuerligt på svenska från Bryssel. Vi är ju många som noggrant följer vad som händer där nere.

    Men nu ser det tyvärr ut som den möjligheten sinar ganska markant. Tråkigt tycker jag, särskilt när Christian redan tagit på sig att blogg på engelska för den internationella publiken.

    SvaraRadera
  7. Går det inte att crowd-sourca översättningen? Någon som diggar HAX arbete sätter upp en parallelblogg som, med HAX välsignelse, översätter och publicerar.

    Eller så skapar man en temporär etherpad (etherpad.com) och gruppöversätter härligt kaotiskt tillsammans och sedan kopierar du detta till ett färdigt inlägg.

    SvaraRadera
  8. Bra beslut! Jag tror att det är svårt att hålla flera varumärken i gång samtidigt. Jag är exempelvis inte inne på någon av dina andra bloggar. Varför inte göra som Johan Norberg och ha allt i samma blogg och det som kanske inte intresserar din utländska publik kan du köra svenska på.

    /Byggaren

    SvaraRadera
  9. Ja, en mycket bättre idé. Du kommer tappa många, många läsare på att plötsligt byta adress. Kör dina privata utsvävningar någon annanstans, och använd denna till dina EU-uppdateringar!

    SvaraRadera
  10. 7,3 miljoner potentiella läsare mot ca 300 miljoner potentiella läsare bara inom EU ... svårt val. :p


    //ST

    SvaraRadera
  11. Minimalistiskt är utsökt. Gillar temat du länkade.

    SvaraRadera
  12. Så ni har gått och blivit europeér? Det gick fort - snart är ni väl institutionaliserade också!

    Det är alltså viktigare att rapportera till andra än till de som sett till att ni kommit dit?

    Det här känns inte bra alls!

    Har som flera här märkt att jag läser Christians blogg allt mer sällan.

    Tänk om, tänk rätt!

    SvaraRadera
  13. Vi som följer många bloggar varje dag har inte heller hur mycket tid som helst!

    Tråkigt att både du och Christian försvinner ur min lista. Får väl hoppas på den nya MEP:en. Vill ju inte påstå att Rick är en särskilt aktiv skribent heller.

    Känns lite nonchalant av dig faktiskt!

    SvaraRadera
  14. Reagerade också på att man inte kan använda http://www.theembeddedcitizen.eu/ direkt i RSS-läsaren eftersom man då hamnar på en en italiensk blogg.

    Adressen fungerar dock bra i vanliga adressfältet och längst ned på bloggen finns rätta RSS-adressen, samma som Spam redan postat.

    Kan vara värt att påpeka kanske?

    SvaraRadera
  15. Ni kommer, som sagt, att få en kort-kort svensk sammanfattning här + en länk. Så ingen kommer att behöva missa något och ni kommer att hitta det väsentliga, på svenska, i denna bloggs RSS-flöde.

    SvaraRadera
  16. Svart text på vit botten är klart bäst. Gärna lite bredare textfält så man slipper scrolla så ofta.
    Runt omkring får det gärna vara en ljus mild färg. Tex som här bland kommentarerna.

    Svenska är det enda jag orkar läsa, om det inte är något alldeles extra intressant.

    Olaf

    SvaraRadera
  17. Att avskärma sig från sin väljarbas är ingen smart idé anser jag.

    Tänk en gång till på detta!

    SvaraRadera
  18. Tråkigt som bare fan. För oss som skiter totalt i EU men bryr oss om Sverige.

    SvaraRadera
  19. Tycker du gör rätt, i EU behövs det bildar broar till de andra piraterna och vi i Sverige är högintressanta eftersom vi ligger långt framme då hjälper texter på engelska bra till.

    Däremot tycket jag förslagen om att ha en "spököversättare" vore en bra idé även för Christian, det frigör då dig från översättningsdelen men möjliggör spridning av texterna på vårt modersmål.

    Till sist gillar också det enkla temat du länkade till.

    SvaraRadera
  20. Gör som Mr. Profit sa! Fixa någon eller några som kan översätta. Visst är det viktigt att få ut budskapet till hela Europa men din svenska blogg har väldigt många läsare så du bör ta vara på det tycker jag.

    // 99

    SvaraRadera
  21. Låter bra, tycker jag. Det är dina mer filosofiska poster jag tycker bäst om. Nu kan jag ha de direkt EU-relaterade bloggarna som Christians och Embedded citizien i en egen kategori så blir det inte så plåttrigt i feedläsaren.

    SvaraRadera
  22. Jag har inga problem med att läsa engelska. Däremot är testbloggen för blek, lite mer bordellstill stor jag blir bättre.

    SvaraRadera
  23. Sgt Pepper, "Att avskärma sig från sin väljarbas är ingen smart idé anser jag."

    PPs väljarbas är ju till största del dom som definieras som ungdomar, dvs upp till 30. Och resten är nog hyffsat ungdomliga oavsett ålder.

    Enligt sv.wikipedia så antas 85% i Sverige kunna engelska. Vilket inte tordes vara så konstigt när engelska ingår som ett obligatoriskt andra språk redan från grundskolan.

    Hittils är det väl bara kommission som har procedurella språk, procedural languages, (Franska, Tyska, och Engelska), samt även European Court of Justice som även har Irländska. Parlamentet har inget sånt upplägg än, därav en del kalabalik då dokument måste först översättas till en parlamentarikers modersmål.

    Idén är ju att kommunicera till så många som möjligt, så fort som möjligt utan allt för mycket problem.

    De facto språket, framförallt på tekniska sidan,i hela världen är Engelska.

    PP Engström må vara svenne uti fingerspetsarna, men han är precis som du en Europé men invald i EU parlamentet och påverkar därför alla inom EU inte bara alla här i Sverige. Samtidigt sitter en hel del "pirater" i andra länder och vill ha information direkt, och då inte bara inom EU.

    Det vore oansvarigt för dom att inte skriva på engelska.

    Och det är ganska oansvarigt att begära att dom ska sumpa en massa tid pga dubbelarbete.


    //ST

    SvaraRadera
  24. ST:

    Du och jag kanske har engelskan lättillgänglig, men man ska ha respekt för att många faktiskt inte har det.

    Faktum är ju att tolktjänsten i EU har stora besvär med oss svenskar för att folk envisas med att tala engelska och så gör man tolkarnas jobb svårare genom att vara kass på det.

    Dessutom - om piratrörelsen ska bli riktigt inflytelserik så måste den attrahera fler.

    Jag tror på att vardagsbetraktelser från EU ska bevakas på engelska. EU är Europas gemensamma projekt och då måste man ju arbeta internationellt.

    SvaraRadera
  25. ST:

    Visst kan jag också engelska, men inte talar jag engelska med mina svenska vänner för det!

    Skriver övriga partiers MEP:ar sina bloggar på engelska?

    Är det intressantast att kommunicera med engelskspråkiga i Europa eller med svenskar som faktiskt skall välja in partiet i Riksdagen och i kommande Europaval?
    De kanske är nöjda med de två platser de tagit?

    De som följer många bloggar har inte heller obegränsat med tid. Det är trots allt jobbigare att läsa bloggar på engelska, särskilt när en massa förkortningar och fackuttryck kommer till.

    Det är naturligtvis upp till HAX och Christian att bedöma själva, men jag vidhåller att det är ett misstag att inte hålla sig till sitt modersmål. De kommer att tappa läsare i Sverige.

    SvaraRadera
  26. Sgt Pepper, "Visst kan jag också engelska, men inte talar jag engelska med mina svenska vänner för det!"

    Uhm, det gör väl varken Engström eller HAX heller. Och jag är ganska säker på att dom inte skriver på sina bloggar endast för deras vänners skull.

    Du får säkert bevisa mig ha fel? :-()

    "Skriver övriga partiers MEP:ar sina bloggar på engelska?"

    Har du ens surfat in på en tiodels av alla MEPs:ens bloggar?

    "Är det intressantast att kommunicera med engelskspråkiga i Europa eller med svenskar som faktiskt skall välja in partiet i Riksdagen och i kommande Europaval?"

    Dels har vi redan haft europaval, vi valde in Engström och nu med lissabon fördraget kvinnan som kan göra slarvsylta av den genomsnittliga MIT studenten, och dels är riksdagsvalet från skilt EU-valet. Det är fan i mig otroligt att folk tror att EU-valet handlar om svenska riksdagspartier. Fatta att EU-valet inte handlar om svenska partier per svensk parti politik för sveriges skull. EU-valet handlar om vad du tror är bäst för EUs alla andra, bara, ca 485-490 miljoner invånnare. Hur svårt kan det vara att fatta.

    Du är väl inte så dum i huvudet att du tror att eu-valet har någonting med riksdagsvalet här i sverige att göra. Det är äpplen och päron.

    "De kanske är nöjda med de två platser de tagit?"
    Statistiskt sett skulle PP inte ens ha tagit en plats. Så ja, jag tror att dom är mäkta nöjda. Första gången dom ställer upp tar dom 10% av sverige platser i EU parlamentet iom lissabon fördraget. Vilket annat parti har lyckats med det?

    Men fortfarande, när du röstar i EU valet röstar du för Sveriges räkning för EUs räkning, inte för vilket parti som är bäst för Sverige. Dom som hamnar i EU representerar hela Sverige, inte bara sitt partim det är därför en sosse kan representera sverige trots en (moderatstyrd) Allians regering.

    "De som följer många bloggar har inte heller obegränsat med tid. Det är trots allt jobbigare att läsa bloggar på engelska, särskilt när en massa förkortningar och fackuttryck kommer till."

    Jissa hur svårt det är för alla som inte kan svenska att följa en blogg av personer som representerar dom men som är skriven på svenska?

    Det spelar ingen roll att bara 7% i Sverige valde in Engström som representant i EU i EU valet, han har ansvaret att representera ca 500 000 000 människor nu i sin egenskap.

    "Det är naturligtvis upp till HAX och Christian att bedöma själva, men jag vidhåller att det är ett misstag att inte hålla sig till sitt modersmål."

    Faktiskt inte i demokratisk mening. Men visst dom kan välja så men då gör dom det mer av egotistiska skäl snarare än pga det ansvar dom frivilligt åtagit sig att ta sig an. Ansvaret är ju att vidhålla och försvara grundläggande fri och rättigheter för alla EUs medborgare, därav EU valet.

    "De kommer att tappa läsare i Sverige."

    Det är möjligt att dom skulle tappa en och annan svensk läsare, särskilt bland desillusionerade nationalister till foliehattar som inte fattar grundläggande demokrati. Och visst dom skulle riskera att tappa en och annan utav er mer rationella läsare också, men nu handlar kontexten om EU, och dess ca 500 miljoner invånnares grundläggande rättigheter.

    Tycker du verkligen att det skulle vara ansvarsfullt att som lyckats bli invald av 7% av inte ens 9 miljoner hamna som representant för ca 500 miljoner människors rättigheter kommunicera endast på svenska som första språk då Svenskar har engelska som andra språk? Och trots att xx antal miljoner röstade på PP? (Det var väl flera miljoner bara i Tyskland som röstade på PP, dom gick i alla fall över gränsen för att få statligt ekonomiskt stöd.)

    Inte för att vara allt för elak, men vilka representerar Engström med hantlangare? Dig, och resten av svennebananerna som inte "orkar" med engelska, eller alla inom EU inklusive dig och alla andra lata jävlar som mest verkar ha sovit på dom obligatoriska engelska lektionerna?


    //ST

    SvaraRadera
  27. Jag kan inte göra annat än att hålla med ST här. Om folk inte orkar eller klarar av att läsa texten på Svenska så kan de lika gärna följa någon annan blogg. Allt det här är så mycket större än att några är för lata för att ens försöka läsa på engelska.

    Om valet står mellan engelska och svenska så är engelska det självklara valet här.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.