2020-11-07

Även om Trump förlorar kommer han knappast att bli osynlig


Det slår mig hur förvånansvärt illa president Trump just nu kommunicerar.

Att bara twittra "Stoppa rösträkningen!" gav naturligtvis intrycket av att Trump ville att räkningen skulle stoppas för gott, medan han fortfarande låg bra till. Vilket vore orimligt. Men jag tror faktiskt inte det var det han menade.

Ett rimligare budskap hade varit: Pausa räkningen medan vi fortfarande kan kontrollera om poströsterna avgivits av rätt personer. Det vill säga innan ytterkuvert (poststämpelns datum) och motsvarigheten till röstkort (där bl.a. namnteckningen skall kontrolleras) avskiljs från själva valsedeln.

Missar man där, då blir det svårt eller omöjligt att i efterhand kontrollera om det har förekommit valfusk. Om man kommer med anklagelser, då måste man ha bevis.

Mitt intryck är för övrigt att Trump stegvis har tappat i glöd, engagemang och kommunikativ skärpa. Och att corona-krisen var droppen. Vi har emellanåt sett honom oengagerad, närmast uttråkad på hans egna presskonferenser.

Donald Trump tycker säkert att det är jättehäftigt att vara president, flyga Air Force One och vara i centrum för allas uppmärksamhet. Han har sina politiska käpphästar. Och han älskar att tala på stora politiska möten. (Det är en häftig upplevelse att ha en stor publik i sin hand.)

Men det känns som att han tycker att det mesta annat, rutinjobbet som president är tråkigt. Som att han tröttat.

Tyvärr. För det behövs verkligen folk som rör om i politiken och utmanar den politisk-byråkratiska klassen.

Men Trump är inte borta från den publika scenen för evigt. Kanske kandiderar han igen - kanske som republikansk kandidat, kanske som oberoende. Eller så får vi se honom i något nytt medieprojekt (förmodligen tv). Eller något annat.

Tro inte annat än att Trump kommer att vara en del av det offentliga samtalet, även när dammet efter presidentvalet har lagt sig. 

1 kommentar:

  1. Tycker det är ..intressant? ,antar jag, att se hur långt påverkan av den ständiga propagandan har spridits. Man ser det så tydligt hos många höger-profiler nu.

    Som ovan, där Trumps trötthet förklaras med det tråkiga rutinjobbet.

    Det borde för en som är till höger vara mer troligt att Trump är trött efter fem års konstant kampanjande mot honom. Fem år där han har gått på slak lina, och varje misslyckande kunde låta vargarna bita av honom strupen.

    Även om det inte vore det troligaste, borde det vara den möjliga orsak som oroade en höger-debattör mest.

    Obs att detta inte ska tas som kritik, per se. Jag håller med om att hans sätt att föra sig denna gång tycks ha varit till hans nackdel. (Men det har jag tyckt några gånger innan, för att sedan ha fått ändra mig.) Jag behövde bara få ur mig något som stört mig, allt sedan jag såg det första tecknet på det efter valnatten.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.