2006-09-26

De små stegens tyranni

Vad är det för fel på folk? Så fort jag röstar på någon, så blir personen i fråga la-di-da. Jag får nog fan sluta att rösta...

I riksdagsvaldet kryssade jag Fredrick Federley på centerlistan, som en uppmuntan – eftersom han stöpt om de gamla Åsa-Nisse-marxisterna i CUF, så att de nu för tiden är rätt liberala.

Jag visste i och för sig att vi inte alls har samma uppfattning om trängselskatten. Men det goda övervägde, typ.

Men nu börjar jag mulna till. I dagens DN skriver han, tillsammans med några andra borgerliga trängselskattekramare följande...

"All internationell erfarenhet visar dessutom att det förhåller sig med trängselavgifter som med rökstopp på krogen: Med tiden blir de flesta anhängare."

Ungefär där går gränsen...

Läs mer...

13 kommentarer:

  1. Japp. Jag anade att det var ett misstag att rösta. Men jag trodde inte jag skulle bli straffad redan första veckan...

    SvaraRadera
  2. Instämmer. Och kan därför förstå lite av dagens gliringar från G Perssons ang att Alliansen har problem....
    Säger det igen, står man inte konsekvent för ideologiska principer utan försöker locka väljare av alla färger så kommer man göra så att många känner sig svikna. Och då krävs det mycket, väldigt mycket, för att få förnyat förtroende efter fyra år.

    SvaraRadera
  3. Det blir skit av allt som vanligt. De hinner inte ens sätta sig vid köttgrytan förrän allt käbbel börjar i vanlig ordning. Undrar vem som blir Alliansens nye Olof Johansson, den störste nolla svensk politik skådat även om konkurrensen varit stenhård.

    SvaraRadera
  4. Enligt Federley så har DN hittat på en ingress som inte stämmer. Federley har en dementi på sin blogg.

    SvaraRadera
  5. Ha ha ha.
    Så går det när man röstar pragmatiskt.

    Låtsasliberaler.

    SvaraRadera
  6. pelpet,

    det HAX kritiserar är "All internationell erfarenhet visar dessutom att det förhåller sig med trängselavgifter som med rökstopp på krogen: Med tiden blir de flesta anhängare. Så var det i London och så kommer det också att bli i Stockholms kranskommuner."
    Sedan undrar man hur den gode Federley räknar. Hela projektet går med förlust. Skall Stockholms skattebetalare då betala underskottet. Läs mer på http://moderskeppet.blogspot.com/2006/09/indianekonomi.html

    SvaraRadera
  7. Man skall alltd ha för höga förhoppningar. Annars blir man inte besviken...

    Citatet kommer f.ö. från brödtexten, inte från ingressen.

    SvaraRadera
  8. Om Federley vore populist skkulel han ju svänga eller vackla i denna frågan nu. Istället säger han rakt ut att han kommer hålla fast vid en impopulär ståndpunkt.
    Ni må kanske inte dela denna ståndpunkt, men han visar ju direkt prov på att vara rakryggad och stå för sin linje.

    Hax:
    På vilket sätt stämmer det du citerar inte? Jag tycker det stämmer ytterst bra på det svenska kynnet (på gott och ont). Minns du förresten motståndet mot parkeringsavgifter när de introducerades?
    Vill du och alla andra "liberaler" här ha bort dem också?

    Jonas V:
    Återigen: Dagens system är onödigt dyrt eftersom staten i sitt införande inte brytt sig ett smack om kostnader. Det är dock inga som helst problem att skapa ett system som kostar ca 5-10% i drift. Låt oss göra det istället.

    SvaraRadera
  9. Nu råkar jag ogilla detta svenska kynne, av typen "koka grodan långsamt".

    Jag hade inte riktigt väntat mig att Federley skulle ställa upp vare sig på det eller på rökförbudet.

    Nu har jag iofs precis fått höra, på omvägar, att Federley kanske kommer att ta strid mot rökförbudet. Men då kan man undra varför han satte sitt namn under en artikel med en så idiotisk formulering i...

    SvaraRadera
  10. Henrik. Du gör mig besviken när du inte låter mig ens börja jobba innan du ger upp hoppet. Mycket kul är under uppsegling men tyvärr är riksdagsuppdraget så format att jag måste vänta på allmänna motionstiden för att kunna komm igång.

    Som du sjläv påpekar visste du om min inställning till trängselskatten. Se det istället som att om jag med denna iver trots hugg och slag håller linjen att jag också kommer att göra det vad gäller marknadshyror, platt skatt osv. Men för dig kanske en debat om trängselskatten där du visste resultatet väger tyngre än det större liberala arbetet?

    Puss o kram by the way från en soligt Aten

    SvaraRadera
  11. Fredrick,

    vi ser fram emot detta.

    Och läs *hela* texten i artiklar du skriver under framöver. Jag är helt säker på att förmyndarlobbyn kommer att slå dig i huvudet med just detta citat om du motionerar mot rökförbudet under hösten.

    Jag kan dessutom "avslöja" att du fått de petigaste och mest observanta kryssarna av alla på riksdagslistorna. ;-)

    SvaraRadera
  12. Fredrick,
    Jag tror att många av oss i din "fan club" ser det som att du jobbar när du signerar artiklar, driver frågor och för fram dina ståndpunkter här och där.

    Säkert är det så att du totalt sett kommer driva en linje som uppfattas som positiv av oss liberalt sinnade. Men det gör ju inte att vi ger dig ett carte blanche att knasa till det i enskilda frågor...
    Och vad du ser nu när vi ivrigt tycker saker som berör dina åsikter och arbete är ett utslag av att mota Olle i grind.

    SvaraRadera
  13. Har något ställe som infört rökförbud avskaffat det vid ett senare skede? Det skulle vara smått revolutionärt om Sverige blev det första landet som avskaffade det!

    Om vi bara kunde få det så att man får dricka öl i rökrummet så hade det varit ett bra steg i rätt riktning...

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.