2007-08-06

Har den där bloggen kollektivavtal?

Amerikanska vänsterbloggare tänker bilda en fackförening.

Undrar om man då blir beskylld för att vara svartfot om man ändå bloggar - utan att vara med i bloggfacket?

Idén skulle säkert vinna intresse hos vissa svenska skrå... f´låt, fackföreningar. Utbildning kan anordnas av ABF i samarbete med högskolan i Karlstad; arbetsmiljöinpektionerna skulle säkert bli intressanta; kanske OB-ersättning skulle kunna bli aktuell - och krav på kollektivavtal? Har er blogg upprättat en jämställdhetsplan? Hur bedriver bloggen sitt mångfaldsarbete? Blockad mot oorganiserade bloggare... Möjligheterna att lamslå och bråka skulle kunna vara oändliga.

Och så naturligtvis A-kassa för misslyckade och ointressanta bloggare.

Skämt å sido...

En branschorganisation... Well, kanske. Men en fackförening? Vilka är de utsugande kapitalister som de arma bloggarna, med kollektiva metoder, avser att försvara sig emot? Hos vem skall man anöka om kompdagar och ergonomiska skrivfåtöljer? Till vem skall man rikta sina krav om VAB-dagar och tjänstepension? Och är det alls någon som måste blogga, under usla förhållanden, för sin försörjning? Mot vem skulle han eller hon i så fall kunna gå i konflikt? Sina läsare?

Möjligen är svaret enkelt: De aktuella vänsterbloggarna vill inte erkänna att de i verkligheten är egenföretagare i informationsbranschen. Fackförening låter ju liksom mer "progressivt" än branschorganisation eller företagarförening...

[Länk]

7 kommentarer:

  1. Touché!

    En fråga, om man har en vänsterblogg, är det ok att länka till andra då eller är det att framhäva individen för mkt? (alla vet ju att det är tillsammans man åstadkommer saker)

    SvaraRadera
  2. Antagligen är det väl Google som är utsugaren, som inte ger dem tillräckligt stor andel av intäkterna via Google Ads.

    De kommer säkerligen att ägna sig åt att lobba för bloggbidrag åt sina anslutna, ungefär som kulturbidrag, fast för bloggande..
    Man kan bara hoppas att inga politiker läser denna kommentar och får dumma idéer..

    SvaraRadera
  3. Hej Henrik, du verkar ju vettig.
    Som jag ser det så verkar det redan finnas ett bloggfack, dvs nån sorts underförstådd uppfattning om hur bloggande ska gå till. T ex hade jag ett tag en blogg där jag skrev om allt möjligt. Bokstavligt talat allt möjligt. Men då fick jag ett surt inlägg som kommentar där det var en som näpsade mig och menade att jag saknade en röd tråd och att min blogg därför var värdelös, att den "sög".
    Suck.
    Så jag lade ner den bloggen och startade en annan.
    Just nu håller jag på med denna blogg: http://frihetligabloggen.blogspot.com men den är bara i sin linda än så länge...

    SvaraRadera
  4. Faktum är att det är blogginnehavaren som är utsugaren. Det finns flera exempel på bloggare, (exempelvis Esbati), som kapitaliserat på kommentatorerna genom att ge ut böcker med bloggens kommentarer. Mao är det vi som blir utsugna av Bloggarna. Att vi frivilligt skriver på dessa bloggar är en skimär. Vi har blivit vilseledda av marknaden. Att vi kan bli utbytbara mot andra svartfotskommentatorer är givetvis oacceptabelt.

    SvaraRadera
  5. Byggaren:
    Ha ha, bra exempel.. Det är något av ödets ironi att Esbatis blogg är en av de mest genom kommersiella i bloggosfären, när den används för att kränga hans böcker, medlemskap i ung vänster, prenumerationer på Flamman osv osv.

    SvaraRadera
  6. HAX!

    Jag kommer att, kommentar maska, tills vi haft ett lönesamtal..
    Ååå glöm inte att ta med en kompetensutvecklingsplan…
    ( med armarna i kors)

    SvaraRadera
  7. Jag skulle också vilja vara med och bestämma denna bloggs framtoning. Jag tycker att HAX blogg ska sluta att vara liberal och ha en mer miljöpartistisk inriktning.

    Visst skulle man kunna påstå att jag skulle kunna starta en egen blogg men det skulle vara omöjligt att konkurrera med HAX blogg i detta läge plus att jag inte känner för det. Det vore för mycket jobb att starta en egen blogg helt enkelt. Mao kräver jag att få vara med och bestämma över denna blogg i stället. Jag har ju ändå varit med om att utveckla dem genom mitt kommentatorsarbete så alltså borde jag få äga en bit av den.

    Om inte annat så borde jag ha rätt till en heltidsförsörjning som bloggkommentator. Hur skulle jag kunna försörja mig själv på att bara deltidskommentera?

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.