2007-08-25

Vi ställer upp!

I SR Ekots lördagsintervju sade i dag Säpo-chefen, Anders Danielsson, att det krävs ökad kontroll av hemliga polisen. Han förslår därför att ett speciellt "insynsråd" bildas.

Frågan är bara vilka som skall bli väktarna som vaktar väktarna. Kommer det att bli de vanliga misstänkta – det vill säga en handfull politiker, landshövdingar och byråkrater?

Tänk utanför lådan! Fråga folk som faktiskt vill och kan granska kritiskt. Pär Ström, Merit Wager, Mattias Svensson, Stig-Björn Ljunggren, Aaron Israelsson, Sakine Madon, Jonas Morian, Frippe Krohnman, Martin Borgs och Gudmundson till exempel. Jag kan också tänka mig att ställa upp... ;-)

Skall det vara insyn och granskning, då skall det vara på riktigt!

[Länk]

8 kommentarer:

  1. "de vanliga misstänkta"

    "Tänk utanför lådan!"

    Anglicismerna tar över...

    SvaraRadera
  2. Först en kommentar till ditt förslag. Jag skulle verkligen inte vilja att en massa mediekåta ansikten som älskar uppmärksamhet (sina egna ansikten och krönikor) och som alltså skriver liberala krönikor skulle granska SÄPO! Det ska, om det ska göras, ju för bövelen göras av kompetent folk och politisering måste undvikas till varje pris! Det bästa är om det är personer helt oointresserade av att synas som gör det, men även mycket kompetent folk. SÄPO är emd tanke på den viktiga och outbytbara funktion de har värd största möjliga respekt. Felet med förslaget är annars att det säkert finns en bakomliggande tanke att hemlig polisverksamhet kan offentliggöras.

    Beklagar om jag nu gör om detta till en islam-diskussion, men jag tycker det, islams roll för framtidens hot mot vårt samhälle, har viss relevans m t p vad politisering (offentlig kontroll) av sådant här (en polismetod vars själva idé och "livsluft" är hemlighetsmakeri) brukar betyda.
    -

    Politiseras ett kontrollorgan mot SÄPO kan det säkert ske m h a ett representativt urval av intresseorganisationer. Detta i ett läge när en av SÄPO:s viktigaste uppgifter är att hålla koll på dem som hatar vårt västliga samhälle och steg för steg vill förändra det till ett islamiskt. Mordhot mot Vilks, Världskulturmuséet etc etc är politiska hot som SÄPO med prioritet måste bevaka.

    (Mer islam: Politikerna måste också beskriva upprörda demonstrationer från muslimer som den strategiska murbräcka mot väst de är, och de måste våga utvisa imamer som predikar att mordhot är acceptabelt och så vidare...

    I annat fall - om även invandringen av en nästan en halv miljon muslimer per decennium fortsätter - så är vår kultur dödsdömd.

    Såg att Bryssels borgmästare tillåtit islamister att demonstrera den 11/9, men demonstrationen mot islamisering förbjöds ju dessförinnan. Så ser det ju ut. (Bryssel är väl f ö en stad som inte är helt olik Malmö beträffande antal muslimer; visst är inte alla muslimer onda, men de tysta styr inte att Bryssels polis förbjudits äta på ramadan, får order att inte visa sig för muslimer etc. Det gör våldsamma muslimer och veka politiker.))

    SvaraRadera
  3. "Skall det vara insyn och granskning, då skall det vara på riktigt!"

    Det var tur att du hade en smiley efter dina namnförslag. Men, som sagt, en öppen granskning av hemlig-polis-verksamhet kan vara direkt kontraproduktivt, även om du bara (vilket jag inte är säker på) skämtade med dina namn och istället kompetenta personer fick granska SÄPO.

    SvaraRadera
  4. HAX namnförslag är möjligen överdrivna men tanken är god.

    Nog måste det gå att hitta personer med erkänt hög integritet utanför den närmaste kretsen av politiker. Den akademiska världen måste ha åtminstone några att erbjuda - Dennis Töllborg är ett sådant namn som poppar upp någonstans i skallen utan att ha lagt alltför mycket tankeverksamhet på det.

    Göran Lambertz är en annan person skulle kunna tänka mig.

    Näringslivet borde också ha ett par namn att kunna bidra med?

    SvaraRadera
  5. Jag vill inte granska. Jag vill bli granskad!

    SvaraRadera
  6. Tror aldrig jag känt mig lika hedrad i mitt liv. En apa som vaktar aphuset; c'est moi.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Under devisen "min syn är din syn är insyn" ställer jag gladeligen mig till förfogande.

    Hoppas SÄK har öra för dina ord!

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.