2007-10-23

Det är väl bara en tidsfråga...

"Romano Prodis regering föreslår en lag som tvingar bloggaren att registrera sig hos en myndighet, betala skatt, ingå i ett förlag och ha en professionell journalist som ansvarig chef."

SR Ekot rapporterar om att Italiens vänsterregering vill begränsa bloggandet. Man kan undra hur Prodi & Co tänker – när de menar att yttrandefriheten på nätet inte skall gälla alla.

Tyvärr är sådana tankegångar inte allt för ovanliga i politiska kretsar på kontinenten. Det skulle inte förvåna mig om ett liknande förslag skulle komma upp på EU-nivå. (Eller, för den delen, i Sverige.)

[Länk]

15 kommentarer:

  1. Blir inte det minsta förvånad. Han och Alain "skatt-på-sms-och-mail" Lamassoure kan ju slå sina kontinentala påsar ihop och se om de inte kan hitta ett sätt att censurera, eller åtminstone beskatta, folk som pratar med varandra på offentliga platser...

    Heja!

    SvaraRadera
  2. Jag tror faktiskt att yttrandefriheten har en så stark folklig förankring i vårt land att ingen politiker någonsin skulle våga uttala sig till förmån för en begränsning av yttrandefriheten på det sätt som Prodi föreslår.

    SvaraRadera
  3. Jepp.. I Italien måste man ju få sitt pass kopierat ifall man vill använda sig av internetcafén.

    SvaraRadera
  4. Off topic: Mer förmynderi - från en MUF:are


    Fördjävligt.
    Att få bruka fysisk våld mot andra är ett liberalt grundkrav.

    SvaraRadera
  5. micke,

    har du glömt att ta dina tabletter idag? Vilka liberaler hävdar att man har rätt att initiera våld mot andra?

    SvaraRadera
  6. Dom liberaler som anser att icke drog beroende människor måste vika undan för konsekvensen av drogberoendes vanor.

    SvaraRadera
  7. En intressant spik i kistan på hela den svenska debatten om Italien som målat upp Berlosconi som det enda problemet i Italiensk politik. Tydligen bemöts neptonism och korruption från konservativt håll med inskränkningar i yttrandefriheten från vänsterregeringen. Ett uttryck för att samma neptonism alltså även finns hos vänstern, där man kommer emd förslag som uppenbarligen är rena beställningsjobb åt media- och kultureliten som inte gilla konkurrens.

    SvaraRadera
  8. Micke, vad fan har du tagit för droger nu?

    SvaraRadera
  9. Alkanen.

    Jag konstaterar att liberaler anser att rökare har rätten att skita ner andras luft och att liberaler anser att ickerökaren ska vika undan och fe plats åt rökaren om konflikt uppstår.


    Såna motsägelser måste ni göra er av med för att bli trovärdiga.

    I synnerhet som ni gör dessa frågor till symbolfrågor genom att ständigt gnälla över att rätten att skita ner för andra ifrågasätts.

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Det är knappast vad Prodi ägnar sig åt som hotar integriteten mest.
    Den enda fria människan kommer att vara den som står utanför itsamhället.
    Det finns annan makt än EU

    DN

    SvaraRadera
  12. Nej Micke.

    Jag vet att du har otroligt svårt att läsa vad andra skriver och ta till dig informationen, men försök är du snäll:

    Vi liberaler anser att ägaren av en fastighet ska få bestämma vilka regler som gäller där.

    Vill du ha rökfritt hemma hos dig så gör inte det oss något, för det är du som äger (eller hyr) stället och därmed har all jävla rätt att bestämma. Däremot motsätter vi oss att du och dina klåfingriga gelikar har fått för er att ni har rätt att bestämma att jag inte får tillåta rökning hemma hos mig.

    Jag tror inte att vår ståndpunkt går att förklara speciellt mycket lättare än så, men jag litar på din uppfinningsförmåga för att feltolka det.

    SvaraRadera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  14. Vill du ha rökfritt hemma hos dig så gör inte det oss något, för det är du som äger (eller hyr) stället och därmed har all jävla rätt att bestämma. Däremot motsätter vi oss att du och dina klåfingriga gelikar har fått för er att ni har rätt att bestämma att jag inte får tillåta rökning hemma hos mig.


    Skitsnack.

    Vad ni anser är att rökare har större rättigheter än ickerökare och det påvisar ni om och igen genom att t.ex hävda att en människa som störs av sina grannars rök är den som ska vika undan till förmån för rökarens rättigheter.

    Ni gnäller dessutom OUPPHÖRLIGT över att privata och offentliga ägare VÄLJER att ha rökfritt.

    Sen är det bra om du ger fan i att prata om mig och mina gelikar.
    Jag har inga "gelikar" och är inte springpojke åt några sådana i högre grad än dig.

    Vill du ha rökfritt hemma hos dig så gör inte det oss något, för det är du som äger (eller hyr) stället och därmed har all jävla rätt att bestämma.

    Bussigt
    Och om jag har astma,allergi eller vill spy i allmänhet när jag känner röken dra in fran grannens balkong eller via trapphuset så är det jag som ska backa och flytta.

    Tack!

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.