2008-07-18

FRA: 103 avlyssnade svenskar

Här kommer listan på de 103 avlyssnade och registrerade svenskar som förekommer i den aktuella anmälan mot FRA till Datainspektionen.

Det skall understrykas att dessa personer inte har gjort något fel – utan att detta är exempel på sådan virrig, planlös och tramsig spaning från FRA som jag skriver om i bloggposten nedan.

Namnen redovisas på samma sätt, med samma uppgifter, som de lämnats från FRA som spaningsuppslag till Säpo – för att sedan hamna i anmälan till Datainspektionen.

Björn Almgren (passnummer 01-619413)
Bengt-Olov Almstedt (420404-6710), Stenungsund
Agneta Andersson (passnummer 01-736759)
Björn Andersson (passnummer 01-736770)
Fritz Harry Andersson (470308-9252), Råneå
Lars Andersson, Projekt Service, Stockholm
Olle Andersson, Swedish Radio Supply, Karlstad
Sven-Thomas Andersson (passnummer 43-615299)
Nikolas Avramidis, Stockholm (född 410729)
Lars-Erik Balogi, Grythyttan
Ove Backlund, Bergeforsen
Lars-Gunnar Bergdahl (passnummer 21-7200442)
Axel Bohman, Oskarshamn
Bertil Borg , Stockholms Universitet
Morgan Bosson, Lund
Clas Boström, Stora Virke, Falun
Anders Bäckman (600301-6695), Örebro
Alf Christensson, Vilosa Trading
Christina Conradsson-Nordin (passnummer 67-580166)
Charlotta Dufmats, Mjölby
Sune Edmark (451004-8012)
Ulf Ekman, Livets Ord (född 501208, passnummer 42-315572)
Mats Engblom, Baltic Computer Systems
Erik von Ehrenheim, Djursholm
Tony Eriksson, Stockholm
Jan-Olov Eriksson (passnummer 01-152686)
Lars-Erik Falkeling (passnummer 90-578461)
Johan Feldreich (född 520317, passnummer 45-364159)
Göran Flobergseter, Sandviken (passnummer 21-513393)
Nils Anders Forsén (passnummer 87-388226)
Torbjörn Friman (född 430331, passnummer DP-121667)
Peter Fritsén, Hofors
Lennart Furubom, Falun (passnummer DP-083645)
Per Sten Gidlund (passnummer 32-298456)
Ragnar Gussing, AMS, Falun
Ulf Göransson, Uppsala universitet
Ray Happ, Norrköping (passnummer 43-255809)
Gudmund Hedenskog, Stockholm
Birgit Hedlund, Flavouring, Norrköping
Egerth Heimbrandt, Trelleborg
Charlotta Hellström (passnummer 90-608535)
Sture Henriksson (född 490128), Skellefteå
Rolf Gerhard Hermann (född 600720, passnummer 89-357844)
Fredrik Hillelson (passnummer 21-682360)
Ebbe Hjertstedt, Linköping
Kurt-Erik Holmgren (passnummer 67-635331)
Rolf Hultberg (passnummer 45-224266)
Tommy Hultgren, Baltic Computer Systems
Arad Ibrahim, Näringslivskontoret, Haparanda
Erland Isaksson, Umeå
George Johansson (passnummer 676364)
Lars Erik Mikael Johansson (passnummer 43-481377)
Conny Johnson (född 510820)
Lars-Anders Kellberg (passnummer 43-584662)
Claes Kinell, Helsingborg
Anders Larsson, Gävle
Lars Knutsson, EAS, Täby
Peter Kollman (passnummer 21-108300)
Lennart Lannerbäck, Mariefred (passnummer 43-319451)
Jörgen Larsson, Swedish Trade Hour, Vuollerim
Heinrich Leschner; Väröbacka (passnummer 32-425104)
Stefan Lindberg, Arvika
Michael Ling, (passnummer 43-022266)
Milan Lofteborn (passnummer 490926-9450)
Göran Lundin (född 500603), Skellefteå
Sonja Malm (passnummer 43-661445)
Anna Martinsson, Stockholm
Christos Meletis, Kista (född 570310)
Ulf Modig (passnummer 67-4122222)
John Nilsson (född 710906), Norrfjärden
Keijo Nordström
Göran Näslund, AMS, Falun
Bengt Novén, Kungsbacka
Bertil Nordin (passnummer 67-151887)
Elisabeth Nordqvist (passnummer 54-598056)
Erik Nordqivst (född 390808)
Kerstin Olofsson, Väröbacka (passnummer 43-171046)
Bo Ottenback (född 451226)
Karl-Erik Perjons (passnummer 56-580686)
Anders Pettersson (650607-6277)
Lars-Göran Pettersson (född 471114, passnummer DP-173071)
Leif Salmonsson, Livets Ord (född 1957, passnummer 54-141773)
Angelica Samuelsson, Göteborg
Sten Schager, Stockholms Universitet
Roland Sigvardsson, Gustavsberg
Göran Sjöberg, Norrköping
Lars Sjöstrand, Göteborg (passnummer 21-346058)
Dieter Schultze, Finspång
Mats Stenlund (född 370213, passnummer 67-578108)
Britt Strömberg (passnummer 21-320897)
Tomas Svendén, Stockholm
Magnus Södersten, Kungsbacka
Jan Söderström (passnummer DP-139684)
Richard Tjäder, Malmö
Torbjörn Åsberg, Hofors
Georg Wassman (passnummer 21-080505)
Bengt Wedenberg (passnummer 54-027808)
Tomas Wesslén (passnummer UR-919786)
Kjell-Göran Vestberg (född 480602, passnummer 43-442290)
Per Håkan Westberg (passnummer 01-472478)
Jean-Jacques Zander, Zanders Advokatbyrå, Stockholm
Lars-Gunnar Åhlén, Västerås
Einar Öljemark

Detta är alltså samma lista som finns hos SR Ekot och SVT Rapport – och flera andra nyhetsredaktioner.

60 kommentarer:

  1. Man kan ju notera att antalet företagsnamn vid sidan av relativt svenska namn är övervägande stort jämfört med antalet namn som kan tänkas tillhöra misstänka Jihadister (inte en enda Mohammed, Ahmed eller annat icke-svenskt namn).

    Exakt vad är det FRA sysslar med och för vem? Företagsnamnen är en röd flagga.
    Handlar det om industrispionage? Misstänkta skattesmitare? Konflikter med reglerande myndigheter som utlöst beställd övervakning?
    Eller bara folk som ogillas av en eller annan byråkrat?

    SvaraRadera
  2. Hujeda mig, många terrorister på den där listan ser jag, skönt att vi har FRA ändå...

    SvaraRadera
  3. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=803416

    Här är Hanne Kjölers artikel

    SvaraRadera
  4. Adliga efternamn med Djursholmsadresser...terroristerna finns tydligen överallt! Får hoppas att inte von Ehrenheim och de andra är på väg ner till Afghanistan för att skjuta ner Herculesplan nu när deras cover är röjt.

    /Ironi av.

    SvaraRadera
  5. Ha ha, lysande Esse.. :D

    SvaraRadera
  6. Nu har det stått still med kommentarerna både i den här och de andra posterna en stund. Kan regimen ha använt censur-filtret för att stoppa åtkomst av den här sidan tro?

    SvaraRadera
  7. Två på AMS i Falun?! Jag har alltid haft en viss skepsis mot folk i Falun. Kanske borde söka den där lediga tjänster på FRA i alla fall...

    SvaraRadera
  8. Jag känner en av personerna på listan och har varit lärare till hans barn. Tycka vad man vill, men någon terrorist är han ju inte, utan en helt vanlig svensk familjefar. I och med att de förmodligen även avlyssnar hela bekantskapskretsen får man väl räkna sig avlyssnad, även om det inte är någon personlig vän till mig. Alltså fy fan för vart det här samhället är på väg, vi måste vända på trenden.

    SvaraRadera
  9. Kantarellkungen18 juli, 2008 15:21

    Varför är etniska svenskar överrepresenterade?

    Och vad händer i nationens hjärta, Dalarna? Utöver folk från Falun så finns det ytterligare två personer med dalaefternamn.

    SvaraRadera
  10. Eh, vad är det för poäng med att publicera/sprida dessa stackares personnummer och passnummer på Det Stora Nätet? Det är väl en integritetskränkning så god som någon... Säga vad man vill om kvällstidningarna, men nog hade de använt en bred, svart tuschpenna före publicering!

    SvaraRadera
  11. Err, du till skillnad från media har inte rätt att publicera personuppgifter utan godkännande från personerna i fråga.

    Straff
    49 § Till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst två år döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet

    Du kanske ska tänka om här ;-)

    SvaraRadera
  12. Jonas Lundqvist18 juli, 2008 16:05

    Att "personerna inte har gjort något fel" är det inte en väl svepande formulering? Eller är det du menar att ingen är åtalad och fälld för något brott som har samband med FRAs spaning?

    Jag förmodar att samtliga på listan finns där för att de har haft kontakt med representanter för främmande makt (Ryssland). Men är det någon av de på listan som har påverkats på ett eller annat sätt av att de har blivit spanade på genom att ha fått reseförbud, blivit stoppade från anställning eller motsvarande?

    SvaraRadera
  13. Två av personerna som står specificerade som jobbandes på universitet verkar vara marina biologer, skulle tro att FRA är ute och cycklar i de flesta av fallen.

    SvaraRadera
  14. Hmm... känns lite sådär att du lagt upp passnummer och hela kittet på din sida, vad säger PUL om det?

    SvaraRadera
  15. Klockrent att lägga ut namn och personnummer. Först när folk hittar sina egna namn kommer de fatta att FRA spanar även på dem med rent mjöl i påsen.

    Hej FRA, de måste väl ha stenkoll på din sida HAX?

    SvaraRadera
  16. Niklas Starow18 juli, 2008 18:34

    listan är en offentlig handling och personnummer är inte olagligt att lämna ut om man utesluter de 4 sista siffrorna.

    passnummer är jag däremot osäker på, men de kan komma under offentlighetsprincipen då dokumentet är en offenltig handling.

    SvaraRadera
  17. mjb skrev "49 § Till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst två år döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet"

    Jo. Jag vet. Om de tänker spärra in mig för att jag har publicerat bevis på hur FRA löpt amok, då får de göra det. Så intressant.

    Om jag blir den förste svensk som kastas i fängelse för en bloggpost av nyhetsvärde, då tror jag att svenska staten kommer att få ett... PR-problem.

    SvaraRadera
  18. Niklas: Det där med de fyra sista siffrorna stämmer inte alls.

    PUL gör bara skillnad på om du har tillräckligt med information för att identifiera personen, eller inte. Om du har med de fyra sista sifforna kan möjligen, men oftast inte, spela in där.

    Till exempel räcker det att du skriver "Falkvinge" för att jag ska vara identifierad.

    Däremot är personnummer helt offentliga uppgifter. Den som av någon anledning håller på sina sista fyra siffror gör möjligtvis staten, men absolut inte sig själv, en tjänst.

    SvaraRadera
  19. Samällets fiende nr 1: Ulf Ekman. Var det inte det jag trodde.

    SvaraRadera
  20. Mycket från dalarna. Fruktar Reinfeldt ett nytt dalauppror?

    SvaraRadera
  21. Nu har någon skitit i det blå skåpet. Man blir knapast förvånad visserligen men någon måtta får det vara. Lyssna på vanligt folk. Ingen besparingsiver här inte.

    SvaraRadera
  22. Niklas Starow18 juli, 2008 21:58

    @falkvinge

    Ok.
    då anser jag mig själv rättad.
    Kan inte ha allt i huvudet :)

    SvaraRadera
  23. Intressant ... är detta listan på RADERADE personer, dvs sådana som slunkit med i den maskinella sållningen? Jag är ju ingen säkerhetsexpert och ingen FRA anhängare men det är ju uppenbart och naivt att tro att det spanas på dessa personer och inte utländskt födda! I ala andra brott är utländskt födda överrepresenterade så ... här är ngt helt uppåt väggarna ...

    SvaraRadera
  24. Jag bara undrar hur många listor eller personer finns det egentligen som övervakats, som ingen av oss vet om.
    Det är ju inte för intet man blir nyfiken vad de har för misstankar mot dessa personer.

    Ett namn jag känner igen är Ray Happ från Norrköping, han var en av nyckelpersonerna i Norsholms ungdomscirkus innan han lämnade Norrköping, Sverige 2001 och seglade jorden runt i 7 år http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=1248982

    Verkar inte alls vara en person med terroristanknytning.

    SvaraRadera
  25. "Adliga efternamn med Djursholmsadresser...terroristerna finns tydligen överallt!"
    Jajamen! Det är därför USA har över en miljon namn på sin terroristlista "Watch list" vilket är dubbelt så många än anställda i deras försvarsmakt. Så världen är full med potentiella terrorister. Därför är det tur för oss att våran lista bara innehöll 103 namn för då vet vi att vi har fler soldater än så länge, då vi har runt 400 soldater bevisligen då dessa finns i Afghanistan. :)

    SvaraRadera
  26. Nu vet jag att dessa personer någon gång (antagligen) har funnits och avlyssnats av FRA. Problemet är väl att jag inte vet något alls mer om dem bara för att du har listat dem här. Från expressen:

    - Jag tycker listan visar att FRA spanar på vanligt folk,

    Du kanske är bättre på att läsa mellan bokstäverna, men jag ser då bara en lista med identiteter. Den säger mig inte ett smack om de är vanliga eller inte.

    SvaraRadera
  27. Att de övervakar grabbarna på Baltic Computer Systems verkar visserligen gå i linje med vad FRA har erkänt. Det företaget verkar, baserat på deras hemsida, ha hand om förvaltningen för IT-infrastruktur i baltikum.

    "As of today, Baltic Computer Systems (BCS) group includes daughter companies: BCS Koolitus, BCS Infra and 35% stake in Estonian Institute of Economic Research (Eesti Konjunktuuriinstituut)."

    Jobbar dom hemifrån så finns det ganska mycket intressant för FRA att snappa upp när lagen går i kraft och kablarna kopplas in. Staten är kanske orolig för vilka företag som ska flyttas från Sverige härnäst?

    SvaraRadera
  28. Det finns ingen form av motivation eller ledtråd till varför just dessa människor fastnat i nätet? Skulle vara intressant att se i vilken riktning de kommunicerat för att slinka med.

    SvaraRadera
  29. Dessa 103 personer borde polisanmäla FRA för ”brytande av post eller telehemlighet” (4 kapitlet 8 § i brottsbalken). Finns någon rättvisa kvar i detta land borde FRA fällas på denna punkt. Brottsbalken lyder under allmänt åtal vilket innebär att åklagare är skyldig att utreda och lagföra dessa brott.
    Stefan

    SvaraRadera
  30. Om man har många spaningsoffer av till synes olika sorter, så ser inte andra obehöriga vilka som är de egentliga som undersöks.

    Allt är tyvärr för sent.
    Echelon har oss under luppen(kodordfilter) sedan länge...jag har erfarenhet.

    SvaraRadera
  31. FRA borde gå en kurs i genuskunskap. Män är ju klart överrepresenterade i listan, liksom förövrigt bland de som kommenterat bloggen...

    SvaraRadera
  32. Den där listsan är 100% skit snack, Hata Piratpartiet och dess muppar

    GOOOO FRA!

    SvaraRadera
  33. Önskar FRA skulle kunna avlyssna de verkliga hoten mot samhället.

    De största brotten mot mänskligheten verkar ha utförts från toppstyrda organisationer så varför inte börja avlyssna toppen av den statsstyrda gräddan lite mer...

    SvaraRadera
  34. Vad många var/är oroliga för att namn och personnummer är publicerat.Var istället orolig för att storebror FRA ser vad du skickar och tar imot på emailen(det här inlägget glor dom på).Vilka sajter du besöker(FYFY inte den där porrsajten)Vem du ringer(OJOJ inte det där sexsnackarlinjen)Och använd för guds skull inte ord som Bröllop eller tårta OSV (UJUJ kodord för annat.)Undrar hur länge det dröjer innan jag får hem brev som är uppångade och sen igentejpade med en klisterremsa som det står (kontrollerad av staten)

    SvaraRadera
  35. Det får va Hipp som Happ med FRA.
    Någon sysselsättning bör de ha.
    Sökord som Marry Christmas eller
    Happy New Year (Säporånarn i Söderhamn och Nu FRA mannen)ny sökriterier kan läggas till i filtret. Varför inte HD Thorsson eller annan snurrig myndighet myndighetsperson att filtrera. Söker du på dessa uttryck på Alta Vista är du statsfientlig. Du hamnar på terrorlistan förmodligen.

    SvaraRadera
  36. Chockad att listan bara bestar av svenska namn, ar detta konvertiter till det heliga kriget "Jihad" eller ar det Muhammed, Muhammad, Mustafa eller Muhammed som har tagit svenska cover namn???
    For det kan val enda inte vara George Orwell 1984 oversatt till FRA 2008??

    SvaraRadera
  37. är det ett gäng övervintrade 68 flummare som övervakas?

    SvaraRadera
  38. Vissa föreslår att man måste börja om från början med den sk FRA-lagen. Jag föreslår att FRA-chefen görs till programledare för ett uppväckt Ring så spelar vi och att organisationen läggs ned. Sedan bör en underrättelseverksamhet värd namnet byggas upp från grunden.

    SvaraRadera
  39. Läs vad Sten Tolgfors skrev, kanske kan räta ut några frågetecken:

    Hotbilden mot Sverige handlar inte längre om någon invasionsrisk från annan stat. Hoten kommer istället från sönderfallande stater och regionala konflikter, terrorism och hot om spridning av massförstörelsevapen. Det handlar också om IT-attacker som utförs i syfte att förlama delar av eller hela samhällen.

    Vi har ett behov av att i möjligaste mån få vetskap om och förhindra sådana hot. I och med dessa hot finns ett fortsatt behov av en väl fungerande underrättelseverksamhet som har rätt verktyg. Sverige har signalspanat sedan andra världskriget. Tidigare skedde nästan all kommunikation i etern. Idag beräknas 95 procent gå genom kabel. Bevakning av denna kommunikation har varit helt oreglerad. Därför behöver vi en reglerad signalspaning.

    Syftet med lagen är att skapa förutsättningar för att signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet även i framtiden ska kunna bidra till Sveriges säkerhet. För att den ska kunna fortsätta att göra det måste signalspaningen kunna bedrivas också i kabel. Hittills har den endast bedrivits i etern, dvs. mot radiosignaler. Allt mer av den internationella trafik där den intressanta informationen finns förmedlas nu i kabel. Det kräver en teknikneutral lagstiftning som reglerar signalspaning för dessa nya kommunikationskanaler. Det är alltså fråga om att vi ska behålla vår förmåga till inhämtning av information. Dessutom behöver vi införa ett starkt skydd för den enskildes integritet och tydligare reglera grunderna för signalspaning i lag.

    • Informationsinhämtning genom reglerad signalspaning är nödvändig för svensk utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik.

    • Vi vill ha ett starkt och modernt försvar som kan möta dagens hotbild och som värnar Sveriges säkerhet och territoriella integritet. En reglerad signalspaning är en viktig del i detta.


    Vad innebär den lag om signalspaning som beslutades av riksdagen den 18 juni?

    Lagen innebär att vi i Sverige för första gången sätter upp tydliga regler för hur signalspaning ska få ske. Den här lagen ger ett mycket starkt skydd för privatpersoners integritet, något som tidigare saknats.

    Signalspaningslagen innebär inte några nya uppgifter för FRA utan reglerar nuvarande eterspaning samtidigt som den också ger FRA möjlighet att utföra viss kabelspaning. I flera avseenden innebär lagen en faktisk begränsning av FRA:s mandat jämfört med dagens situation.


    Vilka är de främsta argumenten till varför signalspaningslagen behövs?

    1. Under hela efterkrigstiden har det bedrivits en oreglerad signalspaning. Detta är inte acceptabelt ur ett integritetsperspektiv. Därför inför vi nu skärpta kontrollfunktioner för att skydda den enskildes integritet och reglerar verksamheten i lag. Det innebär att vi från och med nu också kommer att kunna spana i kabel, samtidigt som all spaning tydligt begränsas till sådant som rör yttre hot mot Sverige.

    2. Det är viktigt att vi har en effektiv signalspaning för att snabbt kunna få information om hoten mot Sverige skulle förändras. Signalspaningen är viktig för att kunna möta yttre hot mot landet. Det kan handla om militära angrepp, gränsöverskridande terrorism, IT-angrepp och spridning av massförstörelsevapen.

    3. För att trygga den svenska självständigheten i utrikes-, säkerhets- och försvarspolitiska frågor. Vi måste själva kunna skaffa underrättelser om förhållanden i omvärlden. Om vi inte själva kan inhämta information kan vi heller inte få information från andra.

    4. För att signalspaningen ska fungera också i framtiden räcker det inte med att hämta information från luften. Vi måste också kunna spana på information som går i kabel över landets gränser eftersom det är där vi kan få information om hot.


    Vem utför signalspaning?

    FRA (Försvarets radioanstalt) bedriver signalspaning. Inhämtningen sker automatiserat via olika sökbegrepp. FRA är en civil myndighet och inte en militär myndighet som det ibland sägs i debatten.


    Hur tillgodoses skyddet av enskildas integritet?

    Det finns flera starka kontrollmekanismer och funktioner som garanterar att signalspaning sköts enligt lagen:
    • Den får inte avse endast en enskild fysisk person.
    • Den måste vara proportionerlig i förhållande till det angivna syftet.
    • Det måste vara klart att informationen inte kan inhämtas på ett mindre integritetspåverkande sätt.
    • Dessutom är gränsen mycket tydlig gentemot exempelvis polisiär verksamhet.


    Ger signalspaningslagen FRA rätt att ta del av all e-posttrafik som passerar landets gräns?

    Nej, FRA får bara inhämta sådan information som är relevant för försvarsunderrättelseverksamheten. Det betyder att informationen ska ha betydelse för svensk utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik eller för kartläggning av yttre hot mot landet. Bara information som rör utländska förhållanden får inhämtas.

    Detta säkerställs genom att inhämtningen bara får ske genom på förhand fastställda sökbegrepp. Först när detta automatiserade urval har skett kan någon "ta del" av den information som inhämtas. Inget som inte träffas av sökbegreppen får lagras. Sökbegreppen består av en mängd huvudsakligen tekniska parametrar och inte av klartextbegrepp som "bomb".

    • Den reglerade signalspaningen kan liknas vid en liten trafikkontroll vid en hårt trafikerad motorväg där endast bilister som på olika sätt kan utgöra fara för andras säkerhet noteras och kontrolleras. Övriga bilister kan lugnt åka vidare.


    Vad händer om en person felaktigt hamnar i FRA:s register?

    FRA får bara behandla personuppgifter om det är nödvändigt för försvarsunderrättelseverksamheten, dvs. för att stödja svensk utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik samt kartlägga yttre hot mot landet. Att i annat fall behandla personuppgifter är straffbart och kan leda till skadeståndsskyldighet. Om personuppgifter som behandlas inte längre är nödvändiga ska de gallras ut. Detta kontrolleras av Datainspektionen och Försvarets underrättelsenämnd.


    Kan intresset av att bekämpa brott motivera långtgående inskränkningar i integriteten?

    Signalspaningen är inte en del av polisen. Syftet med signalspaning är att stödja svensk utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik samt att kartlägga yttre hot mot landet. Det är alltså Sveriges säkerhet som ligger i vågskålen.


    Hur kommer FRA:s signalspaningsarbete att kontrolleras?

    Ytterst sker kontrollen av Försvarets underrättelsenämnd (FUN) som kontrollerar att signalspaningen bedrivs inom de i lag bestämda ändamålen, dvs. rör utländska förhållanden av intresse för svensk utrikes-, säkerhets- eller försvarspolitik eller som utgör yttre hot mot landet. FUN får befogenhet att omgående stoppa pågående signalspaning och besluta om förstöring av material om det visar sig att spaningen bedrivs på ett sätt som inte följer regelverket.

    Det krävs tillstånd av FUN för att en myndighet ska kunna uppdra åt FRA att signalspana. En domstolsliknande nämnd kommer att inrättas för att ansvara för tillståndsprövningen. Tillståndet ska vara tidsbegränsat.

    Enligt regeringens beslut om inriktning av signalspaningsverksamheten ska:

    • Inom FRA inrättas ett integritetsskyddsråd med ledamöter som utnämns av regeringen och alltså är självständiga i förhållande till myndigheten. Rådet ska följa verksamheten ”inifrån”.

    • Datainspektionen ansvarar sedan tidigare för att kontrollera FRA:s behandling av personuppgifter. Datainspektionen kommer att få ett särskilt uppdrag att granska verksamheten utifrån ett integritetsskyddsperspektiv och kommer då att biträdas av en referensgrupp med personer som nomineras av riksdagspartierna.

    • En parlamentarisk kommitté kommer att tillsättas för att följa verksamheten fram till den kontrollstation – utvärdering – som äger rum 2011. Kommittén tillsätter ett integritetsombud som närvarar vid tillståndsprövningen. Med modern teknik kan inrikes trafik förmedlas via utlandet och då avlyssnas av FRA.


    Kommer inrikestrafik vara föremål för signalspaning?

    Nej. Rent tekniskt kan det inte helt uteslutas att inrikestrafik skulle kunna hamna i FRA:s system eftersom inrikes trafik förmedlas utan att den som kommunicerar kan påverka hur detta sker. Operatörerna väljer vanligtvis den billigaste transportsträckan vilket kan medföra att inrikestrafik kommer att gå över landets gräns och tillbaka. För att FRA ska få inhämta trafik krävs att den är relevant för svensk utrikes-, säkerhets- eller försvarspolitik eller för kartläggning av yttre hot mot landet. FRA har således inte vare sig mandat eller behov av att inhämta inrikes trafik. Men om sådan trafik ändå skulle hamna i FRA:s system finns tydliga bestämmelser om att kommunikationen ska förstöras.


    Innebär den nya lagen att FRA får ägna sig åt "aktiv signalspaning" och hacka sig in i datasystem för att få information?

    Nej, lagen medger inte att FRA får hacka sig in i datasystem. Signalspaningslagen reglerar tydligt FRA:s möjligheter till traditionell signalspaning i eter och kabel.

    Signalspaningslagen innebär inte några nya uppgifter för FRA utan reglerar nuvarande eterspaning samtidigt som den också ger FRA möjlighet att utföra viss kabelspaning. I flera avseenden innebär signalspaningslagen en faktisk begränsning av FRA:s mandat jämfört med dagens situation.


    Det talas om att integritetsskyddet har stärkts genom ett antal förändringar av det ursprungliga lagförslaget. På vilket sätt har detta skett?

    Sedan det ursprungliga förslaget remitterades 2005 har bland annat följande kompletteringar eller förtydliganden skett:
    1. förtydligande av att lagen bara ger rätt till signalspaning för försvarsunderrättelseändamål.
    2. all signalspaning kräver inriktning av regeringen eller myndighet.
    3. sökbegrepp ska utformas och användas så att de medför ett så begränsat intrång som möjligt i den personliga integriteten.
    4. regeringens beslut om inriktning ska föregås av samråd med Försvarets underrättelsenämnd.
    5. en inriktning av signalspaningen får inte avse endast en viss fysisk person.
    6. tillstånd för inriktning av signalspaning tidsbegränsas.
    7. tillstånd får endast lämnas om syftet med inriktningen väger klart tyngre än integritetsintrånget.
    8. tillstånd får endast lämnas om syftet inte kan tillgodoses på mindre ingripande sätt.
    9. lagreglering av den grundläggande strukturen (domstolsliknande) hos tillståndsorganet.
    10. lagreglering av att tillståndsfunktionen ska vara fristående från FRA.
    11. förstöringsskyldigheten omfattar också meddelanden mellan en misstänkt och dennes försvarare.
    12. uttrycklig rätt för kontrollmyndigheten att avbryta inhämtning och besluta om förstöring av sådant som inhämtats.
    13. lagreglering av strukturen hos den funktion som ska fatta beslut om avbrytande och förstöring.
    14. precisering av förbudet mot rapportering av överskottsinformation om enskilda.
    15. ett integritetsskyddsråd inrättas inom FRA.
    16. tydligare gränsdragning mot polisens verksamhet som handlar om brottsbekämpning.
    17. närmare bestämmelser om ändamålen för signalspaningen inom ramen för lagstiftningen.
    18. närmare bestämmelser om hur ansökan om tillstånd ska utformas.
    19. närmare bestämmelser om hur förstöring av upptagningar och uppteckningar ska genomföras.
    20. inrättande av ny domstolsliknande nämnd för tillståndsprövning.
    21. krav på tillstånd för användande av sökbegrepp direkt hänförliga till fysiska personer i Sverige.
    22. krav på att regeringen och regeringskansliet ska ta integritetshänsyn vid beslut om inriktning.
    23. årlig rapportering från regeringen till riksdagen.
    24. redovisning av en kontrollstation 2011.
    25. uppdrag till Datainspektionen att fram till kontrollstationen 2011 följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsskyddsperspektiv.
    26. referensgrupp med personer föreslagna av riksdagspartierna knyts till Datainspektionen.
    27. parlamentarisk kommitté tillsätts med uppdrag att följa FRA:s verksamhet fram till kontrollstationen.
    28. den parlamentariska kommittén tillsätter ett integritetsombud med uppgift att följa tillståndsgivningen och bevaka integriteten för personer i Sverige.

    Punkterna 17–28 omfattar det uppdrag riksdagen gav till regeringen då lagen antogs den 18 juni i år.


    Vad händer nu efter att riksdagen den 18 juni röstade igenom signalspaningslagen med vissa tillägg?

    Försvarsdepartementet arbetar nu med att tillgodose de tillägg som riksdagen uppdrog åt regeringen. Propositionen kommer att lämnas till riksdagen under hösten. Förslagen i tilläggspropositionen kommer därmed att kunna genomföras innan FRA i oktober 2009 får tillgång till den kabelburna trafiken från teleoperatörerna.


    Varför behövs inte brottsmisstanke som underlag för signalspaning?

    Försvarsunderrättelseverksamhet har inget med brottsmisstankar att göra. Underrättelserna används inte som bevis mot någon i ett rättsligt förfarande. För det ändamålet finns möjlighet för polisen att använda hemliga tvångsmedel, t.ex. hemlig teleavlyssning. Det är oerhört viktigt att man gör en klar åtskillnad mellan polisens verksamhet, som riktas mot enskilda personer i Sverige som misstänks för ett brott, och försvarsunderrättelseverksamhet, som riktas mot andra stater och organisationer vars verksamhet påverkar svensk utrikes- och säkerhetspolitik.

    Försvarsunderrättelseverksamheten varken kan eller får bidra till att i konkret brottsbekämpande syfte kartlägga en utpekad individs koppling till brottslig verksamhet. Sådan verksamhet ska bara få ske på det sätt som är strängt reglerat för polisens del. Det ska inte finnas möjlighet att kringgå det regelverket genom att använda signalspaningsresursen. Det är också mot den bakgrunden som lagen innehåller ett uttryckligt förbud mot rapportering av underrättelser som berör en viss fysisk person och som angår annat än sådana förhållanden som är av betydelse för försvarsunderrättelseverksamheten, så kallad överskottsinformation.

    SvaraRadera
  40. 103 avlyssnade svenskar, heter ju länken. Kan man få tag på en "alla avlyssnade icke-svenskar" så vore man mer nöjd. Eller är det fel att begära?

    SvaraRadera
  41. En invandrare med svensk medborgarskap är ju också svensk i dess mening. Du kanske menar etnisk svensk.

    Kollar du i listan finns det ju icke etniska svenskar också.

    SvaraRadera
  42. Sven-Olofs mamma28 juli, 2008 14:19

    Endast ett fåtal vet sanningen...

    SvaraRadera
  43. Intressant att avlyssnadet redan var igång. Alltså innan lagen, om att få göra just det, vunnit laga kraft. Genast inställer sig två frågor:

    1. Behövdes FRA-lagen om det man får göra med den redan pågått sedan länge? Man kunde ju fortsatt att smyglyssnat, fast i smyg förståss.

    2. Vissa partier har i media kritiserat FRA-lagen. Men det måste ju minst varit ett parti (då dom var regeringen) som kände till att FRA redan höll på med dessa aktiviteter, fast då utan lagstöd. Vad är det dom egentligen är emot? Att FRA fortsatt får smyglyssna eller att smyglyssnandet inte längre sker i smyg?

    SvaraRadera
  44. de flesta av oss är nog på din sida! (Den RÄTTA). Men är du säker på din sak.. Skulle dte bli rättegång eller liknande så skulle de faktiskt kunna dömma dig för att du lägger upp andra människors pass-nummer :/ Tyvärr !

    SvaraRadera
  45. Hej Henrik!!! hörde på Ekot!!!! att du är en Svensk farlig man.. Mvh JIMMY från Värmland...........
    Eddie Meduza - Här kommer en Svensk Sjöman

    http://www.youtube.com/watch?v=cNGlRIf8Fw0&feature=related

    SvaraRadera
  46. Så typiskt Jxxxa SVENSKT att skriva om straffsatser och annan dynga, om rättigheter.
    Tacka för fan att någon överhuvudtaget gör något åt saken. OM alla vore som dom som klagar så skulle Sverige vara som Burma. Dit Ni är på väg. Själv har jag utvandrat för 6 år sedan. Och jag tänker inte sätta min fot i diktaturen Sverige igen. NEVER! Jag skäms över att kalla mej svensk, och ännu mera skäms jag för personer som som tycker att FRA är helt ok? Jag fattar inte hur Ni tänker? Men de som skriver det, är väl antagligen hjärntvättade redan. Med förbannat gott resultat.Hoppas ni känner skam, om ni har den känslan kvar.

    SvaraRadera
  47. Alltså FRA har spanat via "etern" sedan starten. "Etern" innebär också mobiltelefoni och all typ av datatrafik som går via satellit/radiolänk och trådlösa nätverk. Det går att lyssna av skärmar via "etern", och egentligen rent praktiskt går det lyssna av vanliga koppartrådar via "etern", huruvida om det görs vet jag inte. Däremot blir det problematiskt med fibrer efter dess resonans till "etern" är obefintlig.

    FRA kommer få information om svenska medborgare på ett eller annat sätt. Antigen via aggresiv signalspaning eller också från främmande makt, till exempel USA. Jag ser hellre att FRA spanar på våra signaler än att USA får in dem och ställer till med mer problem än vad de redan gör.

    Läste precis ett inlägg där man påstod att Sverige är en diktatur och att andra länder är bättre. Vilket är en naivitet där att de flesta länder bedriver signalspaning, problemet är att verksamheten av sin natur är ganska ljuskänslig.

    SvaraRadera
  48. Jag hoppas verkligen att FRA lagen stoppas för all framtid, helt sjukt system, men det är ju som vanligt i svenskt samhälle att vi, vanliga dödliga lågavlönade svenssons inte har något alls att säga till om, de som bestämmer, politikerna, med löner som räcker gott och väl till att förändra tredje världen till det bättre, de gör allt, mot folkets vilja. Hoppas verkligen att "någon" inom FRA råkar illa ut, fanns det ingen namnlista på FRA folk? Jag blir trött på att vara svensk ibland, fy faan...

    SvaraRadera
  49. "Eh, vad är det för poäng med att publicera/sprida dessa stackares personnummer och passnummer på Det Stora Nätet? Det är väl en integritetskränkning så god som någon... Säga vad man vill om kvällstidningarna, men nog hade de använt en bred, svart tuschpenna före publicering!"

    Tytt!

    SvaraRadera
  50. Kul och se ett namn på en person som man känner som har åkt över i sitt jobb (Swedish Radio Supply). NOT. Blir jävligt pissed-off, minst sagt. FRA har väl säkerligen hållt ett öga på honom efter att han har kommit hem också. Lite ironiskt att han jobbar/jobbade åt ett företag som levererar signalspaningsmateriel och även nya systemet till blåljusmyndigheterna (RAKEL).

    SvaraRadera
  51. Även om denna listan best av oskyldiga...

    Kanske inte man behöver heta mohammed för att vara en säkerhetsrisk. Intressant o se hur många som reagerar på att det är svensk-svenskar som blir spanade på. fanns inte spioner/säkerhetsrisker före 9-11?

    SvaraRadera
  52. jäklar i hoppet, har inte sett en så svensk lista sen man började skolan i början på 70-talet, fick en konstig känsla av trygghet
    Vad hände med utrikesspaningen?

    SvaraRadera
  53. hahaha det riktiga skämtet är hur många som skriver anonymt här i kommentarerna
    Stå upp för tusan fegisar

    SvaraRadera
  54. Jag praktiserade en gång på den tidens Televerket, numera Telia, för en massa herrans årsedan. Att avlyssna folk var mycket lätt. På stationen fanns det en speciell telefon, som var tillgänglig för vem som helst. Med denna telefon kunde man "bryta sig in" på vilket telefonnummer som helst. Man bara tryckte ner en knapp och vipps så kunde man följa konversationen mellan de som pratade. Den fungerade på alla nummer i landet, oavsett ort och riktnummer. Jag använde den själv flera gånger när man antingen på skoj ville lyssna på kompisars samtal eller annat vad som helst. Denna specialtelefon stod inne på expeditionen helt obevakad.

    En annan "kul grej" man kommer ihåg, var att vissa plintar där telefonkabeln kommer in till stationen från hus och lägenheter, var markerade med en liten röd punkt. Det var "speciella" ledningar som personalen själva tyckte var kul att tjuvlyssna på. En plint innehöll ledningarna hem till en prostituerad kvinna, som brukade ta emot sina kunder hemma i sin egna lägenhet. Varje gång "kunden" skulle komma på besök, lade hon av telefonluren för att inte bli störd mitt under parningsakten. Med telefonen avlagd, var det fritt fram att tjuvlyssna på vad som hände hos damen. Personalen (inklusive mig själv) skrattade högt varje gång det hördes vrål och stön från damens lilla verksamhet.

    Så att tjuvlyssna på folk i hemlighet har aldrig varit svårt. Det är bara när sådant skall användas som offentlig bevisning i rättegångar osv, som det har krävts en massa tillstånd mm. Men avlyssning för egen del i hemlighet, har alltid varit lätt.

    SvaraRadera
  55. Sitter ju nu med att "chatta" med FRA's Ingvar Åkesson.
    Vid två tillfällen har jag frågat hur FRA ska avlyssna krypterad trafik.
    En längre fråga där jag betvivlade att organiserade brottslingar knappast skulle meddela varandra okrypterat, sen en kort fråga bara hur dom avlyssnar detta.

    Inte ett enda svar, och heller ingen annan som frågat om kryptering, och det kan jag inte heller tro på.

    Åkesson måste helt enkelt inte låtsas om frågorna.

    SvaraRadera
  56. Bengt O Almstedt07 augusti, 2008 16:50

    Jag blev lite skraj. Bengt olov Almstedt stod det på listan, men det var inte jag, den här gången.

    SvaraRadera
  57. Hmm - Kan det vara så att FRA-lagen inte har att göra med att utöka spionerandet - Är det så att man bara vill legalisera det man redan håller på med???

    SvaraRadera
  58. Detta är listan med "raderade" namn, kan även ses som felen i scanningen. De passerade inte djupkontroll, därför avskrivna.

    SvaraRadera
  59. Trevlig lista! kul att man står med för att ha skrivit lite skit på fotbollskanalens sida och lyckats reta upp en journalist.
    Och nu har man övervaknings kamera och en personlig TV Präst.
    Har dock inte hört ett smack från nån som inte gått genom tv´n.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad, saklig och anständig samtalston. Och håll er till bloggpostens ämne. Snälla!