2008-08-19

Gott och blandat...

Thomas tipsar om en artikel om mobilweben på IDG.se. Tydligen är den som surfar till WAP-sidor inte anonym. Det är lätt för sidornas ägare att få reda på vilket mobiltelefonnummer som används och därmed identifiera sina besökare. Vilket kan vara bra att känna till. Länk»

Och David tipsar om en artikel på Realtid.se – där facket gnäller över att Christer Gardell försöker öka aktiernas värde och utdelningen i Telia Sonera. Vad de inte nämner är att en högre aktiekurs även gynnar de hundratusentals småsparare som en gång köpte Telia-aktier till överpris. Eller att en värdestegring i Telia Sonera även tryggar våra pensioner, eftersom det ligger en hel del slantar från pensionsfonderna nerplöjda i företaget. Länk»

Martin Gelin skriver i SvD om libertarianska högerhippies i Hollywood. Han har en poäng. Artikeln kommenteras hos En vanlig $vensson, liksom hos Fajaf. Gelin» $vensson» Fajaf»

Via bloggen Fritänk blir jag uppmärksam på en annan artikel i SvD – i vilken Lena Halldenius tar till Immanuel Kant för att analysera Sverige efter FRA-beslutet. Länk»

Och den grundlige Mark Klamberg har tittat närmare på konflikten mellan Ryssland och Georgien ur ett folkrättsperspektiv. Länk»

3 kommentarer:

  1. Jag tror att Martin Gelin missförstått Ron Pauls supportrar när det gäller användning av våld. Alla Ron Paul-supportrar jag snackat med tycker att det är befogat att använda våld i självförsvar. Jag har aldrig träffat på en Ron Paul supporter som varit pacifist, tvärtom skulle jag våga gissa att antalet vapenägare bland Ron Paul-supportrar är mycket högre än hos övriga befolkning.

    Däremot så ogillar Ron Paul supportrar krig, och tycker att militärens roll är att skydda USA, inte att åka omkring och kriga i hela världen. Det är ett stort missförstånd att tro att folk som är anti-krig är pacifister.

    SvaraRadera
  2. Angående mobilwebben och anonymitet, ja, det är bra att vara medveten om, men jag delar inte skribentens upprördhet. Varje webbplats jag besöker får reda på min IP-adress, och den jag ringer till kanske har tjänsten nummerpresentation.

    Det är när tredje part snappar upp min identitet och vem/vad jag pratar med som jag blir gramse. Att tro att man är osynlig för den man pratar med är bara dumt.

    SvaraRadera
  3. Apropå gott och blandat...

    Jag är lite bekymrad över att herr Alexandersson inte klippt till och kommenterat förra SVT-journalisten Elisabeth Höglunds debattartikel i Expressen som går till hårt angrepp mot mediernas benägenhet att bara framföra alarmistiska åsikter.

    Icke förvånande svarar någon luden SVT-meteorolog att det är slutdiskuterat med klimatskeptikerna och att man redan haft med dem för mycket tidigare i debatten.

    Debatt...? *gapar*

    Jag hoppas att Höglunds artikel är det tecken vi väntat på att pendeln skall slå åt andra hållet. Känner ni morgonluften, bröder och systrar?

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.