2008-11-30

Då: Svenska Varv. Nu: Svenska Bil?

Socialdemokraternas ledare Mona Sahlin vill förstatliga Volvo och Saab. I vart fall "tillfälligt". Länk»

Vi har en industri som inte längre är konkurrenskraftig – på grund av att andra bygger minst lika bra bilar, men med en mindre prislapp. Och socialdemokraterna tror att det blir bättre, bara för att staten går in som ägare.

Det är förmodligen kört för svensk bilindustri. Vilket naturligtvis är tråkigt. Men vi borde nog satsa på att göra annat, istället för att dra ut på plågorna.

Jag kommer att tänka på en artikel i senaste Fokus. Den handlar om varvskrisen och gör en jämförelse med dagens situation för bilindustrin. Likheterna är slående. I artikeln säger Bo Lundgren "Man kunde till och med ha gett varje varvsarbetare en miljon i handen och staten hade ändå tjänat pengar jämfört med varvsstödet." Och en miljon kronor var mycket pengar på 70-talet. Länk»

Men alla underleverantörer, då? I GT skriver Jan-Erik Berggren "Jag sätter heller inget likhetstecken mellan Volvo och Saab och alla biljobben i Sverige. Det är klart att svenska underleverantörer fortfarande kan spela en stor roll i bilindustrin. Autoliv, Öhlins och Haldex är tre exempel på från början svenska företag som är världsledande inom sina områden. De tillverkar säkerhetsutrustning och stötdämpare till alla som vill köpa - Volkswagen, Fiat eller Ford." Länk»

Och se, det verkar faktiskt som om regeringen tänker hålla bildörren stängd.

47 kommentarer:

  1. Men, men, hur ska bilarbetarna tjäna några pengar?

    Hade inte alla rätt att kunna leva på sitt yrke, eller hur det nu var...

    SvaraRadera
  2. varvskrisen:

    Världens effektivaste varvsnäring nedmonteras därför att statens pålagor sexdubblas på några få strejkfyllda år samtidigt med tumultartade förändringar av marknaden. De nu dominerande aktörerna har alla dyrare arbetare än oss; de har billigare politiker.

    Samma med bilarna!

    SvaraRadera
  3. Då: Svenska Varv. Nu: Svenska Bil?


    Carnegie.

    SvaraRadera
  4. Folk tycks tro att det går dåligt för Saab och Volvo för att det är dåliga tider, eller att det åtminstone gick bra fram tills att jänkarna tog över, vilket är fel.

    Saab har varit ett svart hål i decennier och Volvo gick knappt runt innan det såldes och har bara uppvisat sporadisk framgång. Varumärkena inte för någonting. Det finns ingen marknad där de går bra (jmf Buick som står på ruinens kant mens om säljer bra i Kina).

    Den kunskap som ändå finns i de båda företagen kommer säkerligen till nytta på annat sätt i andra företag.

    De ska inte ha några pengar för att fortsätta bygga något som ingen vill ha.

    /Paul W

    SvaraRadera
  5. Skapa lokala högskolor på alla orter vilka inte redan har sådana-
    Inriktning: "Skapa säljbara bilar".
    Anställ alla friställda bilarbetare som universitetslärare.
    Doktorshattar åt alla tveksamma politiker, så programmet förankras. Jfr Örebro och hederdoktorn i medicin, va, har vi inte medicinutbildning här. (Ännu).

    Väck liv i Stålverk 80. Luleå kräver dessa pengar.
    ROTavdrag åt alla, alltid.
    Högre fastighetsskatt på obebyggda tomter, än på bebyggda dito.

    /Måna rules

    SvaraRadera
  6. När Gyllenhammar ville slå samman Volvo med Renault protesterade svenska folket för Volvo skulle vara svenskt. Sören Gyll manövrerade ut Gyllenhammar och Volvo var räddat, trodde man. Gyllenhammar var mer förutseende än vad man kunde ha trott. Tänk om nu sammanslagningen hade blivit verkligeht då, kanske hade jobben varit räddade för Renault är stats ägt. Men men högmod går före fall.

    SvaraRadera
  7. Ja, vad skulle hända om Volvo och Saab befriades från skatt i Sverige?

    Är svenska folket lika vänligt inställda till att företag befrias från skatt som att staten köper värdelösa företag?

    Ett företag som ändå ska gå i putten eller säljas bort kan ju lika gärna bli skattebefriat, det kommer ju ändå inte generera några skatteintäkter av dignitet.

    Att däremot gå in och *äga* företaget blir ju en rejäl kostnad för staten.

    SvaraRadera
  8. Tänk vi har/hade ju en ny spirande industri i IT:n, men den kämpas ned med näbba o klor av alliansen, med FRA främst men även med de andra antiinternetlagarna.
    Sverige har inte råd att vara så här teknikfientliga.

    SvaraRadera
  9. Hade dagens regering suttit i bäörjan av 1900-talet så hade den antagligen förbjudit bilar för att skydda hästuppfödarna....

    De gör oreparerbara på skador på Sveriges framtid med allt skit de sysslar med som tvingar IT-industrin i exil

    SvaraRadera
  10. Hesa Fredrik är konstig då han inte stiftar lagar som förbjuder folket att köpa andra bilmärken än Volvo eller Saab.

    Skall en bransch hållas i armarna av repressiv lagstiftning, så skall alla branscher åtnjuta samma stöd.

    Köper du en Mazda har du kränkt Volvos gudagivna rätt att tjäna pengar och därmed är du en tjuv.

    SvaraRadera
  11. Volvo är bra på säkerhet.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3860307.ab

    Skulle inte de anställda kunna ta över? Staten kan kanske bli minoritetsägare.

    Många tillverkare har svårt att kombinera miljökrav med säkerhet. Här borde det finnas en nisch.

    SvaraRadera
  12. jag tycker att bilindustrin förtjänar at dö ut med tanke på var utsläppen från bilar gör mot vår lilla blåa planet. Det är bättre om regeringen spar sina pengar och investerar dem i något vettigt som järnvägsutbyggnad i stället för att få bort bilarna från våra vägar. Detta skulle ge ytterliga möjligheter för besparing inom Vägverket så vi kan bygga ännu mera järnväg och på så sätt ge möjlighet till ev. subventionering av tågbiljetter.

    Tyvärr så är det i dagsläget så att det är som att kasta tärning när man ska åka tåg och få tag i ett bra pris och få tågen att komma i tid.

    se även Magnus Betnérs syn på saken http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=34858&a=1325250&lid=senasteNytt_1063938&lpos=rubrik_1325250

    SvaraRadera
  13. HAX och alla andra intresserade; kolla UAW.org´s hemsida och se på de videoklippen som finns där...oavsett hur man tycker om saken så blir en eventuell "Detroit three"-krach en av de största industriella skalven någonsin...

    Jag har inte hört någonting från de asiatiska jättarna; Toyota, Nissan, Mazta, Dongfeng....klarar dem krisen tro? Någon som vet?

    Utvecklingen i branchen de senaste månaderna kommer att bli högintressanta; USA i allmänhet, men också Uddevalla och Göteborg i synnerhet...

    SvaraRadera
  14. Kalmar byggde Posttjorven-bilen.
    Kanske den kan återuppstå, nu när Kungl postverket inte lägger hinder i vägen.

    Vart tog den fina plastcykeln vägen?

    Skapa mer ursvenska produkter, och bygg allt i Volvofabriker.

    Sluta importera, läs bara svenska författare, om de skriver om svenska ämnen.

    Höj Biståndet till 99%

    Sluta titta på ytländsk film, Åsa-Nissa duger åt oss

    SvaraRadera
  15. Ännu mer skulle svenska folket tjäna på att ge Bo Lundgren en miljard i handen och pensionera honom.

    Finns det någon som har pytsat ut mer pengar till sjuka företag än Bo Lundgren?

    Banksocialister skall inte ta för stora ord i munnen.

    SvaraRadera
  16. "Ja, vad skulle hända om Volvo och Saab befriades från skatt i Sverige?"

    Åtminstone Volvo har redan under lång tid varit skattebefriade.

    SvaraRadera
  17. Åtminstone Volvo har redan under lång tid varit skattebefriade.

    Vilka skatter har de sluppit? Bolagsskatt? Arbetsgivaravgift? Jag har faktiskt ingen aning om vilka skatter ett företag behöver betala...

    SvaraRadera
  18. Att ta pengar från livsdugliga företag och ge till de minst lönsamma företagen är självklart ingen bra strategi för att få fart på ekonomin. Det kommer bara dra ut på krisen.

    Det vi ser nu är baksmällan efter flera års kraftig kreditexpansion. Det finns inget vi kan göra åt det nu. Det är försent. Nu är det bara att vänta på att ekonomin ska anpassa sig och det gör den snabbast om vi slipper massa regleringar och skatter.

    SvaraRadera
  19. Britterna försökte ju göra samma sak med sin bilindustri på 70-talet. Det var nationaliseringar och statliga garantier under namnet British Leyland Motor Corporation Ltd.

    Hur gick det? Inte alls.... de återhämatde sig aldrig trost statliga interventioner. Det som var kvar av det 2005 konkade (Mg Rover group).

    Orsaken till att så många svenskar tror på nationaliseringar och Keyenes, är att sossarna aldrig berättat för sina väljare hur nära ruinens brant vi faktiskt var på 70-talets slut, och att deras liberaliserande av sverige från 1985 och framåt faktsikt räddade ekonomin.

    SvaraRadera
  20. Ja det är sköt att ekonomin blivit friare.

    Förr gick hela brancher i diket och tiotusentals människor blev utan jobb.Under kommunismen.


    Numer händer det aldrig.

    SvaraRadera
  21. Mig veterligen så finns det ingen om hävdar att en liberal ekonomi leder till att inga företag går i konkurs.
    Däremot finns det massvis med exempel på hur statliga garantier och nationaliseringar INTE räddat dödsdömda företag och industrier, utan snarare förlängt plågan med skattebetalarnas pengar.

    SvaraRadera
  22. Myt 1: SAAB och Volvo är dåliga bilar och därför säljer de inte och de skulle gjort som Toyota som är så gulliga och snälla och framför allt bra på miljöbilar.
    Verklighet 1: De flesta bilverkare går dåligt under denna kris även Toyota som dessutom fått statligt stöd för att utveckla hybridbilar som är en försvinnade liten del av deras totala produktion.

    Myt 2: SAAB har gått dåligt i nästan 20 år och bara visat vinst ett år för GM.
    Verklighet 2: Kreativ bokföring kallas det visst. SAAB Automobile får bland annat hyra sina lokaler och verktyg från GM, det har helt enkelt inte varit meningen att SAAB skall visa vinst. Troligtvis är amerikanska revisorer något mer slipade än våra svensk "fritidspolitiker med Maud i spetsen" och journalister.

    Myt 3: Staten är inga bra ägare för ett bilföretag
    Verklighet 3: Tyska delstaten Niedersachen äger 20% av VW och de har gått bra under många år. Franska staten äger Renault till 20% och det har gått bra så det är bara en svenska idiot som fastnat i sin ideologi som kan tro att inte staten kan vara ägare. Förhoppningsvis borde det bara kunna bli tilfälligt för att rädda jobben. De som klarar denna kris kommer att vara vinnare då världen utanför Alliansens lokaler fortfarande kommer att behöva nya bilar framöver.

    Myt 4: Volvo och SAAB har inga små och billiga bilar och därför säljer de inget:
    Verklighet 4: Volvo har c30 och den säljer inte utan de som köper "svenskt" vill ha en rejäl bil, dessutom är det meningslöst för oss att försöka konkurrera med billiga och små bilar då det egentligen inte finns något som de kopierande länderna inte kan göra billigare än oss.

    /erik

    SvaraRadera
  23. Myt 2: SAAB har gått dåligt i nästan 20 år och bara visat vinst ett år för GM.
    Verklighet 2: Kreativ bokföring kallas det visst. SAAB Automobile får bland annat hyra sina lokaler och verktyg från GM, det har helt enkelt inte varit meningen att SAAB skall visa vinst.


    Varför vill GM sälja SAAB då? Och varför står inte köparna på kö? Eller är det en myt att dom inte gör det?

    SvaraRadera
  24. Anonym:

    Angående
    Myt/verklighet 1: Toyota säljer fortfarande mer både vanliga bilar och el-/hybridbilar än Volvo och SAAB som också har fått mängder av statligt stöd under åren

    Myt/verklighet 2: SAAB gick dåligt innan GM köpte det också, att betala för sina lokaler och verktyg känns väl dessutom inte helt orimligt...

    Myt/verklighet 3: i denna frågan handlar det om staten är en bra ägare för ett företag i kris som behöver omstruktureras. Trots dina två exempel på bilägande stater och delstater så finns det oerhört gott om exempel på att staten inte är en bra ägare för företag som behöver omstruktureras.

    Myt/verklighet 4: förutom att Japan, Italien och Frankrike där små bilar i första hand tillverkas inte direkt är "kopierande länder" så har du väl precis bevisat varför det är meningslöst att rädda Volvo och SAAB? De gör bilar som ingen vill ha och kan inte göra bilar som folk vill ha...

    SvaraRadera
  25. Re: Johan och Emil.
    Att SAAB och GM går dåligt nu är väl inte en sån där jättenyhet i dessa dagar av finanskris men det är i stort sett ingen biltillverkare förutom AUDI som gör det och det lär inte fortsätta för AUDI som det ser ut nu(AUDI som ägs av VW och i slutändan 20 % av delstaten Niedersachen).

    Intern prissättning av GM på t.ex lokaler och verktyg etc. som SAAB Automobile gärna betalar till sina ägare GM....att GM vill sälja är mest för att kongressen vill se att GM gör något för att rädda jobben i USA. GM behöver således få in de pengar som de kan genom att sälja ut sina dotterbolag i europa.

    Toyota från Japan är världens största biltillverkare som också går dåligt med Sverige som hamnar på plats 42. Toyotas bas är fortfarande fossildrivna bilar och Prius är mer en nisch för Hollywoodkändisar och Stockholms parkering.

    Ja nu finns det väl fler bolag än VW och Renault som är delvis statligt ägda och gått bra så jag vet inte riktigt vad jag skall svara på en som inte kan släppa ideologisargen under kristider. Jag ser också helst privat ägande av SAAB och Volvo men världen genomlever nu en kris som vi inte skådat förut så då kan man behöva göra extraordinära insatser för att tillfälligt rädda jobben. Det är fortfarande inte riktigt Volvo och SAABs produkter som det är fel på...det stavas finanskris och Sverige kan inte överleva framöver utan industrier. Det funkar inte att köpa och sälja bostäder till varandra...



    Japan har väl alltid "kopierat" andra biltillverkare för att göra något liknande hemma senare. har du aldrig varit på en bilsalong? De flesta vill ha stora bilar framför små bilar...testa fråga en barnfamilj.
    /E

    SvaraRadera
  26. Anonym:

    Ja det är korrekt att de flesta billtillverkare går dåligt just nu men vissa går sämre än andra.

    Att vissa företag som är statligt ägda inte går dåligt bevisar fortfarande inte att staten är en bra omstrukturerare av företag.

    Japan kopierade på 60-talet, numera leder de utvecklingen av bilar.

    "De flesta vill ha stora bilar framför små bilar...testa fråga en barnfamilj"

    Svenska barnfamiljer är väl inte direkt representativa för alla världens bilköpare? GM's och Ford's kris (som började för ett par år sedan) är ju en direkt följd av att de (nästan) bara gör stora bilar som ingen vill köpa längre. Politiker som vill gå in som ägare till bilindustri brukar ju använda argumentet att de skall ställa om tillverkningen mot mer miljövänliga bilar. Detta verkar ju enligt dig vara helt fel varför du nästan själv måste inse det orimliga i att staten skall gå in som ägare. De har helt enkelt andra prioriteter än vad som är bra för företaget.

    SvaraRadera
  27. SMAKA PÅ DEN HÄR!

    "David Walker, the former comptroller general at the US General Accounting Office, believes that his country is about to drown in an ocean of debt.

    He is so concerned that he left his job in order to raise public awareness on the issue."


    This World American Time Bomb:

    Länk till BBC:s annons.

    Länk till filmen som torrent

    SE DEN INNAN IPRED GÅR IGENOM!

    SvaraRadera
  28. Emil: Ja det är korrekt att de flesta billtillverkare går dåligt just nu men vissa går sämre än andra.

    E: Då är vi överens om något…


    Emil: Att vissa företag som är statligt ägda inte går dåligt bevisar fortfarande inte att staten är en bra omstrukturerare av företag.

    E: Men även privata företag går dåligt ibland, skulle det bevisa att privat ägande då är dåligt eller vadå?


    Emil: Japan kopierade på 60-talet, numera leder de utvecklingen av bilar.

    E: Hmmm…om det där tvistar de lärda ska du veta. Jag och många med mig skulle nog säga att det fortfarande är Europa som leder utvecklingen av bilar trots medias envetna bild av att Toyota och Honda är världens bästa bilföretag för att de tillverkar hybrider…



    Emil: Svenska barnfamiljer är väl inte direkt representativa för alla världens bilköpare? GM's och Ford's kris (som började för ett par år sedan) är ju en direkt följd av att de (nästan) bara gör stora bilar som ingen vill köpa längre. Politiker som vill gå in som ägare till bilindustri brukar ju använda argumentet att de skall ställa om tillverkningen mot mer miljövänliga bilar. Detta verkar ju enligt dig vara helt fel varför du nästan själv måste inse det orimliga i att staten skall gå in som ägare. De har helt enkelt andra prioriteter än vad som är bra för företaget.

    E: Fråga en barnfamilj eller egentligen vem som helst på jorden om de helst vill ha en stor bil eller liten bil… tror att du får ungefär samma svar överallt. Att sedan politiker i Sverige tror att små bilar är lika med miljövänliga bilar och dessutom med pk-medias hjälp försöker pracka på oss småbilarna förändrar inte saken utanför ankdammen Sverige. Man får hoppas att staten om de skulle hjälpa till inte lägger sig i vad för bilar som skall tillverkas bara för att verka politiskt korrekta. I Sverige och USA är det fortfarande stora bilar som säljer. Kolla in t.ex. Toyotas storsäljare i USA och det skulle vara totalt meningslöst för Sverige att försöka tillverka små och billiga bilar för det gör man nog billigare vart som helst i världen. Det är bättre om Sverige som biltillverkarland är kvar efter krisen och är med och fyller upp behovet av stora bilar där vi fortfarande kan sälja och tjäna pengar.

    /E

    SvaraRadera
  29. “Myt 3: Staten är inga bra ägare för ett bilföretag
    Verklighet 3: Tyska delstaten Niedersachen äger 20% av VW och de har gått bra under många år. Franska staten äger Renault till 20% och det har gått bra så det är bara en svenska idiot som fastnat i sin ideologi som kan tro att inte staten kan vara ägare. Förhoppningsvis borde det bara kunna bli tilfälligt för att rädda jobben.”

    Fast här kommer du med exempel där staten har varit passiva minoritetsägare som följer marknadens villkor. I så fall är det möjligt att statligt ägande inte är direkt skadligt. Men i så fall gör de ju knappast den påstådda nytta som alla de som vill att staten köper volvo efterlyser. Dessa nationaliseringshetsare vill ju att staten skall ha full kontroll över volvo och Saab just för att kunna ignorera markanden för att rädda jobb en masse (vilket du själv också tycker), och om man frågar miljöpartister, utveckla den utopiska miljöbilen. Alltså ignorera marknadens efterfråga och låt politiska önskningar diktera villkoren. Det är med andra ord upplagt för ett svenska varvs AB på 2000-talet. Då parkerade man alla båtar som byggts men ingen ville ha i norska fjordar. Skall vi fråga norrmännen om de har plats för några tusen bilar?

    SvaraRadera
  30. "Men även privata företag går dåligt ibland, skulle det bevisa att privat ägande då är dåligt eller vadå?"

    Skillnaden är väl att privat ägda bolag går dåligt ibland medan statligt ägda bolag går bra ibland.

    "Jag och många med mig skulle nog säga att det fortfarande är Europa som leder utvecklingen av bilar trots medias envetna bild av att Toyota och Honda är världens bästa bilföretag för att de tillverkar hybrider…"

    Alla som någonsin har studerat produktionsteknik eller innovation vet mycket väl att Toyota ligger i den absoluta framkanten inom båda dessa områden. Hört talas om TPS någon gång tex?

    "Fråga en barnfamilj eller egentligen vem som helst på jorden om de helst vill ha en stor bil eller liten bil…"

    1) jag har bott i ett flertal andra länder än Sverige och kan intyga att alla inte alls vill ha stora bilar då de är opraktiska i mer tätbebyggda områden.
    2) Även om alla skulle vilja ha stora bilar så innebär inte det att de kommer att köpa stora bilar. Jag vill gärna ha en Porsche eller en Ferrari men det är onekligen oerhört tveksamt om jag någonsin kommer att köpa någon. Andra faktorer än vad man vill ha spelar in...

    SvaraRadera
  31. Re: Niklas Lindgren
    Så du tror Franska staten är passiva ägare i Renault? Varför skulle Niedersachen stånga sig blodiga för att behålla sitt innehav i VW om de nu är så passiva delägare?
    Jag tycker också att det vore bäst om de kom privata aktörer till Volvo/SAAB så man minskar inblandningen chansen för politiker, men i denna prekära situation så kanske staten måste gå in tillfälligt för att rädda företagen. Världen efter denna finanskris kommer fortfarande att efterfråga bilar hur mycket än vissa klimataktivster vill. Hur mycket styr t.ex. Reinfeldt/Borg i Vattenfall eller SBAB?


    Emil Vs E
    "Skillnaden är väl att privat ägda bolag går dåligt ibland medan statligt ägda bolag går bra ibland."

    Eller så kan man vända på det för privata bolag går bra ibland och statliga dåligt ibland och vid en finanskris går de flesta dåligt. Så vad är din poäng förutom att du tror att all statligt inblandning är av ondo?

    "Alla som någonsin har studerat produktionsteknik eller innovation vet mycket väl att Toyota ligger i den absoluta framkanten inom båda dessa områden. Hört talas om TPS någon gång tex?"

    Jo jag vet att Toyota är grymma på produktionsteknik men det var Henry Ford också...
    Hört talas om Volvo ECC?




    "1) jag har bott i ett flertal andra länder än Sverige och kan intyga att alla inte alls vill ha stora bilar då de är opraktiska i mer tätbebyggda områden.
    2) Även om alla skulle vilja ha stora bilar så innebär inte det att de kommer att köpa stora bilar. Jag vill gärna ha en Porsche eller en Ferrari men det är onekligen oerhört tveksamt om jag någonsin kommer att köpa någon. Andra faktorer än vad man vill ha spelar in..."

    Fast utanför citykärnan där de flesta bor så vill folk ha en stor bil...ditt resonemang låter det mest som du kommer från knivsöder.

    Har man inga jobb så kan man inte köpa någonting, eller tror du att Sverige skall överleva finanskrisen genom att köpa och sälja bostadsrätter till varandra?

    /E

    SvaraRadera
  32. Det börjar bli humor det här...

    "Eller så kan man vända på det för privata bolag går bra ibland och statliga dåligt ibland och vid en finanskris går de flesta dåligt. Så vad är din poäng förutom att du tror att all statligt inblandning är av ondo?"

    Nej, privata bolag går bättre än statliga över lång sikt, åtminstone de som verkar på fria marknader.

    "Jo jag vet att Toyota är grymma på produktionsteknik men det var Henry Ford också...
    Hört talas om Volvo ECC?"

    Du försökte föra i bevis att alla som bygger mindre bilar (dvs även fransmän och italienare) kopierar de som bygger stora bilar, nu verkar du ha insett att det inte är så men då är ditt motargument att Volvo inte kopierar och minsann också har utvecklat något bra...

    "Fast utanför citykärnan där de flesta bor så vill folk ha en stor bil...ditt resonemang låter det mest som du kommer från knivsöder."

    I de flesta länder bor de allra flesta människor i storstäder (åtminstone de som har råd med bil). Jag vidhåller fortfarande att folk i alla länder inte alls vill ha en Volvo. Den svenska bilparken är bland de större som finns...

    "Har man inga jobb så kan man inte köpa någonting, eller tror du att Sverige skall överleva finanskrisen genom att köpa och sälja bostadsrätter till varandra?"

    Har jag inte påstått, men jag förstår inte varför:
    1)industrier som Volvo och SAAB inte hittar någon annan som kan köpa dem om de nu är så bra företag
    2)vi till varje pris, för skattepengar, måste rädda industrier som inte klarar sig annars.

    SvaraRadera
  33. Har man inga jobb så kan man inte köpa någonting, eller tror du att Sverige skall överleva finanskrisen genom att köpa och sälja bostadsrätter till varandra?

    Problemet är att den som inte tror på statliga ingripanden (däribland jag), inte tror att staten som ägare kommer att rädda jobben på sikt. Ett företag som inte tjänar några pengar kan inte betala ut lön, och då kan folk inte köpa nåt. Eller så kan företaget låna pengar och skjuta upp problemet. (Jag är medveten att du tror att Volvo kan tjäna pengar bara den akuta krisen löser sig.)

    Ett annat alternativ är att låta företag som inte klarar sig gå i putten. Finns det bra kompetenser i företaget kommer dessa personer starta nya företag och förhoppningsvis göra saker på rätt sätt istället, och tjäna pengar.

    Vanliga monteringsarbetare får finna sig i att bli utkonkurrerade av låglöneländer. Alla människor är lika mycket värda; jag ser lika gärna att ett kines får arbete i Kina som en svensk i Sverige.

    SvaraRadera
  34. Anonym:
    Om de inte hade varit passiva ägare så hade de troligtvis pumpat in miljardbelopp i dessa företag, hindrat företagen från att säga upp folk, och krävt en speciell utveckling som inte hade med efterfråga att göra. Har du hört om några sådana beslut i de nämnda företagen, för jag måste erkänna att jag i så totalt missat det.
    Alltså fortfarande, orsaken till varför svenska politiker vill att politiker skall gå in i volvo och saab är 1. Rädda jobb och 2. Gör miljömässiga bilar. Båda dessa är politiska diktat som är livsfarliga när man försöker bedriva företag.
    Det är ingen slump att stater över lag har visat sig vara urusla på att driva företag. Förutom uppenbara exempel som sovjet, så finns det ju även myriader av exempel av misslyckade statsägande i Indien och Indonesien samt hela Sydamerika där till och med cirkusarna var statsägda, och i princip gick inga av dem med vinst. Vi har samma sak i Europa, och förutom svenska varv AB så var ju i princip hela brittiska ekonomi statsägd fram till Thatcher, och det var min sann och dag en ren katastrof. Varför kan vi inte lära oss av empirin?

    ” Hur mycket styr t.ex. Reinfeldt/Borg i Vattenfall eller SBAB?”

    Ingenting, och därför är det heller ingen mening att de ägar andelar i dessa företag….sälj ut när det finns köpare som kan tänka sig betala. Risken är ju också att vi får andra politiska ledare efter 2010 som har andra åsikter om hur självständiga företag skall vara. Gissa vad miljöpartiet vill att vattenfall skall göra….

    SvaraRadera
  35. ”Nej, privata bolag går bättre än statliga över lång sikt, åtminstone de som verkar på fria marknader.”

    Vattenfall går verkligen jättedåligt, eller?. VW som har haft Tysk delstat som delägare har gått jättedåligt, eller?
    Å andra sidan har jag inte argumenterat för ett långsiktigt ägande av staten utan att företagen skall räddas från denna kris.


    ”Du försökte föra i bevis att alla som bygger mindre bilar (dvs även fransmän och italienare) kopierar de som bygger stora bilar, nu verkar du ha insett att det inte är så men då är ditt motargument att Volvo inte kopierar och minsann också har utvecklat något bra...”

    Det du skriver ovan har jag aldrig försökt bevisa men jag skrev att Japan är ett kopierande land…du försökte däremot hävda att Toyota är så bra för att det har en omskriven produktionsapparat. Att jag skrev det där med Volvo ECC är för att alla tror att Toyota ligger så långt fram men hybrider höll Volvo på med redan på 90-talet men då fanns det ingen efterfrågan. Volvo fick Ford som ägare på 90-talet och började tillverka SUV:ar som de tjänat mycket pengar på men så fort krisen kom så har alla glömt att Volvo har tjänat mycket pengar åt Ford under åren utan helt plötsligt är de JÄTTEDÅLIGA.


    ”I de flesta länder bor de allra flesta människor i storstäder (åtminstone de som har råd med bil). Jag vidhåller fortfarande att folk i alla länder inte alls vill ha en Volvo.”

    Var har jag påstått att alla vill ha en Volvo? Jag vidhåller fortfarande att folk vill ha en stor bil framför en liten. Om detta kan vi säkert älta i evighet…


    ” Den svenska bilparken är bland de större som finns...”

    Och ?



    ”1)industrier som Volvo och SAAB inte hittar någon annan som kan köpa dem om de nu är så bra företag
    2)vi till varje pris, för skattepengar, måste rädda industrier som inte klarar sig annars.”

    1) Det är en finanskris utan like utanför din dörr där många företag kommer att gå omkull, vad är det du mer har missat från nyhetsvärlden senaste tiden?
    2) Ja vem vet vi kanske kan klara oss genom denna kris genom att ta hand om varandra. Du kan torka min röv så torkar jag din efteråt och sedan ger vi monopolpengar till varandra som betalning, pengar kan man enkelt trycka nya verkar det som*. När väl krisen sen är över så kan vi återgå till att köpa och sälja lägenheter till varandra…


    * Ironi

    /E

    SvaraRadera
  36. "Vattenfall går verkligen jättedåligt, eller?. VW som har haft Tysk delstat som delägare har gått jättedåligt, eller?"

    SAS går jättebra eller hur? Telia hade inget som helst behov av effektivisering när det privatiserades? Alitalia? Alfa Romeo när det var statligt ägt? Trabant? Svenska varv? Systembolaget var (är) inte korrupt? Posten? Freddie Mac? Fannie Mae? Offentlig svensk sjukvård är ett under av effektivitet? Etc, etc. Faktum är att väl skötta statligt ägda företag och verksamheter är mer undantag än regel. Speciellt när stater skall "rädda" företag brukar det gå käpprätt åt helvete. Det finns naturligtvis även gott om dåligt skötta privata företag men det finns två stora skillnader:
    1) vi behöver inte betala för den dåliga skötseln av privata företag om vi inte vill köpa deras produkter
    2) dåligt skötta privata företag får hyfsat fort betala priser för att de är dåligt skötta, det behöver inte statliga.

    "”Du försökte föra i bevis att alla som bygger mindre bilar (dvs även fransmän och italienare) kopierar de som bygger stora bilar, nu verkar du ha insett att det inte är så men då är ditt motargument att Volvo inte kopierar och minsann också har utvecklat något bra...”

    Det du skriver ovan har jag aldrig försökt bevisa men jag skrev att Japan är ett kopierande land…"

    Om inte detta betyder att du försökte påstå att de som bygger små bilar bara kopierar så vet inte jag:

    "dessutom är det meningslöst för oss att försöka konkurrera med billiga och små bilar då det egentligen inte finns något som de kopierande länderna inte kan göra billigare än oss."

    "” Den svenska bilparken är bland de större som finns...”

    Och ?"

    Du försöker projicera dina preferenser om vilka bilar folk vill ha på folk i andra länder. Att den svenska bilparken är bland de större i världen är väl ett tydligt exempel på att folk i andra länder vill ha mindre bilar än vad svenskar (och amerikaner) vill ha?

    "Det är en finanskris utan like utanför din dörr där många företag kommer att gå omkull, vad är det du mer har missat från nyhetsvärlden senaste tiden?"

    Korrekt, dock har du fortfarande inte på något vis övertygat mig om att den svenska staten kommer att rädda jobb eller företag genom att ta över SAAB eller Volvo.

    "2) Ja vem vet vi kanske kan klara oss genom denna kris genom att ta hand om varandra. Du kan torka min röv så torkar jag din efteråt och sedan ger vi monopolpengar till varandra som betalning, pengar kan man enkelt trycka nya verkar det som*. När väl krisen sen är över så kan vi återgå till att köpa och sälja lägenheter till varandra…"

    Att staten tar över företag som inte är effektiva är väl ett tydligt exempel på hur 'monopolpengar' distribueras? Eller har jag missat något?

    SvaraRadera
  37. "
    1) vi behöver inte betala för den dåliga skötseln av privata företag om vi inte vill köpa deras produkter
    2) dåligt skötta privata företag får hyfsat fort betala priser för att de är dåligt skötta, det behöver inte statliga."

    Så ditt recept i kristider är att bara lägga sig ner och dö...men gör det i den effektiva brasilianska sjukvården.

    "”Om inte detta betyder att du försökte påstå att de som bygger små bilar bara kopierar så vet inte jag"

    Nej, jag har fortfarande inte påstått att de som bygger små bilar bara kopierar de som bygger stora bilar.


    "Du försöker projicera dina preferenser om vilka bilar folk vill ha på folk i andra länder. Att den svenska bilparken är bland de större i världen är väl ett tydligt exempel på att folk i andra länder vill ha mindre bilar än vad svenskar (och amerikaner) vill ha?"

    Så bara för att många kör små bilar i säg medelhavsländerna så betyder de att de inte vill ha stora bilar eller vad menar du? Det är ingen myt att när folk får råd så försöker de byta upp sig till en större bil. Men visst det finns de som är nöjda i sin Toyota Aygo...hoppas för deras egen skull att de inte har några barn iallafall.



    "Korrekt, dock har du fortfarande inte på något vis övertygat mig om att den svenska staten kommer att rädda jobb eller företag genom att ta över SAAB eller Volvo."

    Det finns nog inget som kan få dig att ändra på dig...en del människor dör hellre än erkänner att de har fel.



    "Att staten tar över företag som inte är effektiva är väl ett tydligt exempel på hur 'monopolpengar' distribueras? Eller har jag missat något?"

    Så vad är din medicin åt världen i denna finanskris?

    //e

    SvaraRadera
  38. "Så bara för att många kör små bilar i säg medelhavsländerna så betyder de att de inte vill ha stora bilar eller vad menar du?"

    Att folk vill ha stora bilar innebär fortfarande inte att de alla kommer att köpa stora bilar. När man planerar en business är det onekligen viktigare vilka varor folk kommer att köpa än vilka varor de vill köpa om de har obegränsat med resurser.

    "Så vad är din medicin åt världen i denna finanskris?"

    Min medicin åt världen är hårt arbete. Min medicin åt stater är skattesäkningar, sänkningar av arbetsgivaravgifter, förenkling av regelverk samt möjligtvis satsningar på infrastruktur och forskning samt någon typ av garantier för kreditgivning till företag

    SvaraRadera
  39. "Att folk vill ha stora bilar innebär fortfarande inte att de alla kommer att köpa stora bilar. När man planerar en business är det onekligen viktigare vilka varor folk kommer att köpa än vilka varor de vill köpa om de har obegränsat med resurser."

    Världen efter denna finanskris kommer efterfråga stora bilar som jag tror och små bilar som du tror. Marknaden för små billiga bilar är inget för Sveriga att försöka konkurrera på då vi är ett land som det är reltivt dyrt att producera i så det blir knappast lönsamt att försök(se C30), de svenska tillverkarna kan nog vara med att slåss om kakan av de lite större och dyrare bilarna om de finns kvar.

    "Min medicin åt världen är hårt arbete. Min medicin åt stater är skattesäkningar, sänkningar av arbetsgivaravgifter, förenkling av regelverk samt möjligtvis satsningar på infrastruktur och forskning samt någon typ av garantier för kreditgivning till företag"

    Hårt arbete låter väldigt opreciserat eller menar du ut på fälten med haka och spade...åhh så high tech.

    Vad tycker du konkret att Sverige bör försörja oss med i framtiden.

    Det du rabblar upp ovan är väl ungefär det Alliansen gjort men det har väl knappast räckt även fast jag tycker idéerna i grunden är bra?

    /e

    SvaraRadera
  40. "Världen efter denna finanskris kommer efterfråga stora bilar som jag tror och små bilar som du tror. Marknaden för små billiga bilar är inget för Sveriga att försöka konkurrera på då vi är ett land som det är reltivt dyrt att producera i så det blir knappast lönsamt att försök(se C30), de svenska tillverkarna kan nog vara med att slåss om kakan av de lite större och dyrare bilarna om de finns kvar."

    Volvo producerar redan idag en stor del av sina bilar i lågkostnadsländer. Fiat, Volkswagen och Toyota (Japan är knappast något låglöneland och det är inte USA där de producerar en stor del av sina bilar heller) verkar ha mindre problem med att konkurrera på marknaden för små bilar trots att de är baserad i "högkostnadsländer". Sedan är det ju inte Sverige som skall konkurrera med att tillverka bilar utan möjligtvis svenska företag. Vidare så är det nog inte helt otroligt att vi kommer att se ett skift mot en ökad efterfrågan på mindre bilar på större bilars bekostnad. Detta har ju redan börjat innan finanskrisen, finanskrisen har bara gjort problemen mer akuta för företag som redan hade problem.

    "Hårt arbete låter väldigt opreciserat eller menar du ut på fälten med haka och spade...åhh så high tech."

    Jag har inte pratat om hacka och spade, jag har pratat om hårt arbete vilken kan och bör appliceras på alla yrken.

    "Vad tycker du konkret att Sverige bör försörja oss med i framtiden."

    Det har inte jag så mycket med att göra, då det är något som marknaden bör bestämma och inte något som skall toppstyras. Nästintill alla försök till toppstyrning av vad näringslivet i Sverige skall syssla med har gått illa. Hört talas om IT-klustret på Gotland någon gång? En massa skattepengar kostade det men det finns inte speciellt många IT företag på Gotland för det...

    "Det du rabblar upp ovan är väl ungefär det Alliansen gjort men det har väl knappast räckt även fast jag tycker idéerna i grunden är bra?"

    Förutom att alliansen tyvärr inte har sänkt skatter speciellt mycket och inte gjort något åt tex LAS och annan byråkrati för företag så är det väl svårt att idag säga om det har räckt eller inte. Det tar tid att vända kriser, det går liksom inte att vifta med ett trollspö och sedan är allt bra igen.

    SvaraRadera
  41. "Volvo producerar redan idag en stor del av sina bilar i lågkostnadsländer. Fiat, Volkswagen och Toyota (Japan är knappast något låglöneland och det är inte USA där de producerar en stor del av sina bilar heller) verkar ha mindre problem med att konkurrera på marknaden för små bilar trots att de är baserad i "högkostnadsländer". Sedan är det ju inte Sverige som skall konkurrera med att tillverka bilar utan möjligtvis svenska företag. Vidare så är det nog inte helt otroligt att vi kommer att se ett skift mot en ökad efterfrågan på mindre bilar på större bilars bekostnad. Detta har ju redan börjat innan finanskrisen, finanskrisen har bara gjort problemen mer akuta för företag som redan hade problem."

    Så du menar att Belgien och Sverige är lågkostnadsländer för det är där man tillvekrar Volvo. Volvo har levererat pengar till Ford fram för ett år sedan ungefär, SAABs existens har vi antagligen helt olika syn på men tro att ett företag som GM från kvartalsrapporternas hemland skulle behålla ett företag i socialistisk Sverige under så lång tid utan att tjäna pengar måste man vara bra naiv för att tro.

    Volkswagen har byggt upp Seat och Skoda med hjälp av EU-pengar och det har funkat fram till denna kris eller hur, Skoda tillverkar närmare n miljon bilar per år nu. Du skriver i ett inlägg ovan att det bör satsas på forskning och viss infrastruktur men är redo att lägga ned befintlig infrastruktur i de bilföretag som finns i Sverige med en handviftning på grund av en kris som lamslagit hela bilvärlden på ett halvår, snacka om att skicka pengarna i sjön.

    FIAT har hur länge som helst gått dåligt fram till senare år men överlevt med hjälp statliga bidrag och EU-pengar. EU-politiker försöker ideligen komma med förslag att brandskatta större bilar som kommer att gynna småbilstillverkare i t.ex Italien och Frankrike och missgynna andra länder.

    Toyota är pass stort i hela världen att med din syn så är det helt onödigt att försöka ens...
    Hur mycket småbilar tillverkar Toyota i USA?

    Vad är det för mening att svensk industri lägger ned för att regeringen måsta hålla så hårt i sin ideologi när andra länder och högerregeringar i bland annat EU försöker rädda sin industri? Hur blir det med konkurrensen och den fria marknaden då när vi inte spelar på samma spelplan?

    //E

    SvaraRadera
  42. Vad är det för mening att svensk industri lägger ned för att regeringen måsta hålla så hårt i sin ideologi när andra länder och högerregeringar i bland annat EU försöker rädda sin industri? Hur blir det med konkurrensen och den fria marknaden då när vi inte spelar på samma spelplan?

    Meningen är att det är bäst för alla som är involverade i Volvo/Saab. Ideologin är en ledstjärna i desperata tider så man fattar förhastade beslut.

    Att Volvo/Saab konkar innebär inte att alla som jobbade där beamas ut till yttre rymden. Dom kommer att finnas kvar! Det finns säkert massa anställda och mellanchefer som har goda idéer om hur verksamheten kan effektiviseras. Om företaget konkar kan dom starta ett nytt företag och göra allt effektivare och bättre, med en ny ledning. Kanske blir det många mindre företag istället, som lvererar till bilindustrin, om folk känner att det är rätt väg att gå.

    I dom andra högerregeringarna där bilindustrin hålls under vingarna av staten, sker inte denna effektivisering och dom tappar därmed konkurrensförmåga på sikt (när staten slutar ge bidrag).

    SvaraRadera
  43. "Volvo har levererat pengar till Ford fram för ett år sedan ungefär"

    Historiskt kassaflöde har mycket lite med framtida värde att göra.

    "Volkswagen har byggt upp Seat och Skoda med hjälp av EU-pengar och det har funkat fram till denna kris eller hur, Skoda tillverkar närmare n miljon bilar per år nu."

    Volkswagen Polo och Golf säljer väl också rätt ok, eller?

    "FIAT har hur länge som helst gått dåligt fram till senare år men överlevt med hjälp statliga bidrag och EU-pengar."

    Korrekt, men de började inte gå bra förrän de var tvungna att stå på egna ben. De statliga interventionerna hjälpte ju inte direkt till för att effektivisera företaget.

    "EU-politiker försöker ideligen komma med förslag att brandskatta större bilar som kommer att gynna småbilstillverkare i t.ex Italien och Frankrike och missgynna andra länder."

    Så alla skatter på bensin och EU-klasser mm är bara en komplott från EU-politiker för att gynna Italienska och Franska småbilstillverkare...

    "Du skriver i ett inlägg ovan att det bör satsas på forskning och viss infrastruktur men är redo att lägga ned befintlig infrastruktur i de bilföretag som finns i Sverige med en handviftning på grund av en kris som lamslagit hela bilvärlden på ett halvår, snacka om att skicka pengarna i sjön."

    Jag syftade på offentlig infrastruktur: vägar, järnvägar, etc. Själva poängen är ju just att det privata näringslivet skall ta beslut om investeringar i det privata näringslivet och inte staten.

    Dessutom kommer naturligtvis inte all infrastruktur i bilföretag att gå om intet bara för att Volvo och SAAB har problem och eventuellt behöver säljas till Indier eller Kineser eller ens om de skulle gå i konkurs.

    SvaraRadera
  44. "Historiskt kassaflöde har mycket lite med framtida värde att göra."

    Och så fort det går dåligt ett år så skickar man det utöver ättestupan...hört talas om lång sikt?


    "Volkswagen Polo och Golf säljer väl också rätt ok, eller?"

    Passat säljer ganska OK den med, eller? Vad nu Polo och Golfs försäljning har med stödet till tjeckisk bilindustri att göra?


    "Korrekt, men de började inte gå bra förrän de var tvungna att stå på egna ben. De statliga interventionerna hjälpte ju inte direkt till för att effektivisera företaget."

    Men enligt dig så borde man skrota företaget så fort det blöder men istället så var de envisa företagare och med lite draghjälp från stat så överlevde de och nu har de ett fungerande företag så vad är din poäng?


    "Så alla skatter på bensin och EU-klasser mm är bara en komplott från EU-politiker för att gynna Italienska och Franska småbilstillverkare..."

    Hur skall du ha det, skall staten eller marknaden styra vad som skall tillverkas?


    ”Jag syftade på offentlig infrastruktur: vägar, järnvägar, etc. Själva poängen är ju just att det privata näringslivet skall ta beslut om investeringar i det privata näringslivet och inte staten.

    Dessutom kommer naturligtvis inte all infrastruktur i bilföretag att gå om intet bara för att Volvo och SAAB har problem och eventuellt behöver säljas till Indier eller Kineser eller ens om de skulle gå i konkurs.”

    Så staten ska hålla på med byggen för byggandets skull…nu kastar du pengar i sjön igen.

    Du tror att om Volvo och SAAB konkar så kommer några trevliga kineser eller indier och köper konkursboet och har kvar allt här i Sverige för att vara schyssta?

    /E

    SvaraRadera
  45. "Historiskt kassaflöde har mycket lite med framtida värde att göra."

    Och så fort det går dåligt ett år så skickar man det utöver ättestupan...hört talas om lång sikt?


    "Volkswagen Polo och Golf säljer väl också rätt ok, eller?"

    Passat säljer ganska OK den med, eller? Vad nu Polo och Golfs försäljning har med stödet till tjeckisk bilindustri att göra?


    "Korrekt, men de började inte gå bra förrän de var tvungna att stå på egna ben. De statliga interventionerna hjälpte ju inte direkt till för att effektivisera företaget."

    Men enligt dig så borde man skrota företaget så fort det blöder men istället så var de envisa företagare och med lite draghjälp från stat så överlevde de och nu har de ett fungerande företag så vad är din poäng?


    "Så alla skatter på bensin och EU-klasser mm är bara en komplott från EU-politiker för att gynna Italienska och Franska småbilstillverkare..."

    Hur skall du ha det, skall staten eller marknaden styra vad som skall tillverkas?


    ”Jag syftade på offentlig infrastruktur: vägar, järnvägar, etc. Själva poängen är ju just att det privata näringslivet skall ta beslut om investeringar i det privata näringslivet och inte staten.

    Dessutom kommer naturligtvis inte all infrastruktur i bilföretag att gå om intet bara för att Volvo och SAAB har problem och eventuellt behöver säljas till Indier eller Kineser eller ens om de skulle gå i konkurs.”

    Så staten ska hålla på med byggen för byggandets skull…nu kastar du pengar i sjön igen.

    Du tror att om Volvo och SAAB konkar så kommer några trevliga kineser eller indier och köper konkursboet och har kvar allt här i Sverige för att vara schyssta?

    /E

    SvaraRadera
  46. "Passat säljer ganska OK den med, eller? Vad nu Polo och Golfs försäljning har med stödet till tjeckisk bilindustri att göra?"

    Ingenting, men de visar att det går bra för biltillverkare i högkostnadsländer att tillverka små bilar också vilket var vad vi diskuterade.

    "Men enligt dig så borde man skrota företaget så fort det blöder men istället så var de envisa företagare och med lite draghjälp från stat så överlevde de och nu har de ett fungerande företag så vad är din poäng?"

    Poängen är att de inte fick ordning på företaget förrän staten tog sin skyddande hand ifrån den. Under tiden staten blandade sig i gick det mest från sämre till sämst.

    "Du tror att om Volvo och SAAB konkar så kommer några trevliga kineser eller indier och köper konkursboet och har kvar allt här i Sverige för att vara schyssta?"

    Om det finns något värde i bolaget så är svaret förmodligen ja.

    Slutligen: jag har inte uteslutit statligt stöd till branscher, däremot har jag argumenterat mot statligt ägande som metod för att hjälpa företag i kris. I kristider som denna tycker jag inte att man skall utesluta statligt stöd som exempelvis kreditgarantier men då skall de inte vara företagsspecifika.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.