2008-11-26

Dagens IPRED-nyheter. Och ett försök att tänka nytt.

IPRED1 / piratjägarlagen blir försenad. De borgerliga partierna är inte eniga. Så det blir inget beslut om propositionen på regeringens sammanträde i morgon. Det betyder att protesterna ger effekt. Fortsätt att ligga på! Länkar: IDG.se | SvD | Aftonbladet

Och i Svenska Dagbladet ägnar sig filmproducenten John Norling åt utpressning. "Utan IPRED slutar vi göra film!" är hans budskap. Såpass? Det enklaste svaret på detta är: Medverkar ni till att ödelägga integriteten, internets frihet och rättsstaten, då kan ni behålla era j***a filmer. Länk»

Jag är, som ni känner till vid det här laget, för upphovsrätt. Men inte till priset av en övervakningsstat och oproportionerlig användning av tvångsmedel. Och att använda lagstiftningen för att upprätthålla omoderna affärsmodeller är inte heller så fiffigt.

Kom ihåg att det är upphovsrättslobbyn som skapat denna konflikt. Om de menar att vi måste välja mellan upphovsrättsfundamentalism och en rimlig rättsstat – då får de skylla sig själva. De hade inte behövt gå fram så hårt. De borde ha ett öppet sinne. De borde kunna presentera något rimligt. Men de väljer att bete sig idiotiskt. De tvingar rimliga, vanliga, hederliga medborgare – som aldrig själva fildelat – att ta piraternas parti i den här striden.

Nästa vecka släpper jag den lilla skriften "Bloggen som politiskt vapen". De som vill stödja min blogg kan köpa den som PDF eller som tryckt pamflett via ett print on demand-företag. Men den kommer samtidigt, redan från början, att läggas ut på Pirate Bay. (Skriften blir licensierad under Creative Commons, vilket tillåter folk att kopiera och sprida exemplar, så länge de inte gör det i kommersiell skala eller ändrar i det jag har skrivit.) Jag räknar kallt med att detta kommer att öka intresset för skriften – och i förlängningen leda till ökad försäljning. Jag känner mig till och med så säker på min sak att jag har börjat planera utgivningen av fler skrifter och pamfletter.

9 kommentarer:

  1. Creative Commons är en organisation som har skrivit och publicerat ett alldeles för stort antal licenser. Jag antar att du menar licensen Attribution-Non-commercial-No derivatives?

    SvaraRadera
  2. Kommer det att finnas nån bra betalningsmöjlighet? Isåfall kommer jag att köpa ett ex.

    SvaraRadera
  3. Du Henrik, gör vi inte en tankevurpa här?
    I alla tider så har politiker börjat med att lägga ett vansinnesförslag/motion för att senare när gammelmedia hakat på o fått folket att "rasa" lägga ett något mindre vansinnigt förslag som naturligtvis går igenom eftersom det är "gott nog" och accepterat av fulmedia.
    Kan det vara så att genom att ta upp Ipred förslaget nu, ta bort fokus från förräderiet med lissabongrundlagen? Något annat för Bloggsfären att hugga på?
    Drar mig tillminnes något som Kurt Lundgren skrev efter sommaren, något i stil med att: Huka er svenska folk, nu kommer riksdagsledarmöterna tillbaks från sommarlov med huvet fullt av tokiga ideer...

    SvaraRadera
  4. Coolt att facebook-gruppen "Stoppa IPRED" fått mer än 50 000 medlemmar på ett par veckor. Och då är det långt ifrån alla svenskar som aktivt använder facebook och har hört talas om gruppen. Inte ens svenska försvaret hade kunnat mobilisera motsvarande mängd människor på samma tid, så vitt jag vet...

    SvaraRadera
  5. Kan Facebook-grupper söka föreningspengar?

    SvaraRadera
  6. Guillous Arn-filmer har också fått bidrag. Hur mycket kommer jag inte ihåg.

    SvaraRadera
  7. Oj, det blev fel här. Kommentaren skulle hamnat i ett annat inlägg.

    SvaraRadera
  8. "Fortsätt att ligga på!"

    VADÅ?

    Här måste vi ju för sjutton fördubbla ansträngningarna! Vi måste få knäck på den här imbecilla IPRED på nolltid.

    Vi måste nämligen DÄREFTER ge oss på FRA-lagen med en sådan styrka så att vi får stopp på den också.

    Allt detta FÖRE 1 JANUARI!!!

    Jag har ringt brorsan och några gamla skolkamrater för att få hjälp! Det får ni nog också göra för nu börjar det bli satans bråttom!!!

    SvaraRadera
  9. Men sluta göra filmer då.
    om det handlar om dom svenska filmerna så gör det inte mej något om dom slutar. Det är dom amerikanska filmerna man gillar att kolla på inte dom svenska.

    men vad händer med ipred blir det inte satt det datumet dom sagt nu eller?

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.