2009-06-15

Vad var det vi sa..?

Internettrafiken är nu tillbaka på samma nivå som innan IPRED-lagen / piratjägarlagen infördes.

Politikerna gjorde pytt i panna av rättssäkerheten i civilmål. Men någon minskad fildelning blev det alltså inte.

Ett annat sätt att uttrycka saken är att politikerna har lagt massor av tid, kraft och prestige på att göra vårt land lite sämre.

Prosit!

Länk»

[Edit/förtrydligande: Trafiken är nu uppe i samma nivå som i september förra året. En "normalisering" med andra ord.]

16 kommentarer:

  1. Tyvärr Henrik, är det inte riktigt sant. Trafiken har visserligen ökat en del men är ännu bara på nivå med september. IPRED infördes 1 april och det är en del kvar att ta igen.

    Kolla http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/All.html

    SvaraRadera
  2. Hillibilly:

    Å andra sidan hade vi en rätt stor trafikökning månaderna innan IPRED trädde i kraft. Vilket förmodligen berodde på att folk ville hinna tanka hem innan detta datum.

    Låt oss mötas halvvägs och säga att trafiken har normaliserats igen, efter dippen när IPRED trädde i kraft.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är intressant att se att föregående år så hade perioden APR-MAJ en sjunkande trend, antagligen något vanligt iom bra väder tex.
    Om vi tittar på APR-MAJ detta år så är det istället en kraftigt stigande kurva.

    SvaraRadera
  4. Ska vi slå vad om att media inte rapporterar detta med ens i närheten av samma vilja som nedgången veckan efter alla skitlagar? Media har en förmåga att alltid bara rapportera åt ena hållet och aldrig "korrigera" när pendeln vänder. (Varför är det så?)

    SvaraRadera
  5. Hax i dagens morgon nyheter från sr så rappoterar dom att rikspolisstyrelsen tillsätter 15tjänster som enbart ska syssla med handläggning av upphovrättbrott.

    http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1799160&BroadcastDate=&IsBlock=

    SvaraRadera
  6. Lars Jonsson, Jämtland15 juni, 2009 19:16

    @Pros,
    Äntligen!! ;)

    Fildelare...denna cancertumör på samhällskroppen måste skäras bort.

    //Ironi upphör//

    Knappast oväntat att trafiken skulle gå upp igen, det tog lite tid innan folk lärt sig fildela lite mer anonymt....evolution i den virtuella floran:)

    Så...nu får vi invänta lagstiftningen som förbjuder anonymiseringstjänster. Jag gissar på att det lanseras lagförslag angående detta på bred front i Europa efter nyår.

    SvaraRadera
  7. Haha, vilken coincidence, jag skrev ett inägg om exakt detta på min egen blogg bara för ngra timmar sen! :P

    Du ahr ju rätt, fast slutsatsen ebror lite på hur man ser det. Jag kom fram till att de faktiskt hade ökat lite jämfört med förra året. Anledningen är att jag utgick från senaste "normala" värdet 2008, vilket var i Juni/Juli 2008. Efter det så började, anser jag, uppgången med att folk började stasha saker pga den kommande IPRED lagen. Därmed skulle trafiken alltså vara mer nu än då.

    Fast jag antar att du anser då attd en ökningen bara började i september, och att ökningen i augusti berodde på "naturliga orsaker", vilket givetvis inte kan räknas bort.

    Jag tror fortfarande mer på min version, men du kan ju ha rätt ändå. I vilket fall så är ju resultatet av den här analysen i båda fallen positiv. IPRED var/är alltså i stort sett verkningslös.

    Ni kan läsa min anays också, om ni är interesserade.

    SvaraRadera
  8. Skrämseleffekten har nog gjort sitt, men eftersom de flesta nu anser det relativt riskfritt att fildela kommer trafiken tillbaka. När/om det väl kommer riktiga åtal och påföljder lär trafiken minska igen. IPRED-lagen är, trots att vara högst omoralisk, säkert effektiv för att minska fildelningen - givet att det sker kännbara påföljder.

    SvaraRadera
  9. Helt fel. De har gjort pytt av rättsäkerheten i ett brottmål! PB-rättegången är ett allmänt åtal med böter och fängelse som påföljd.

    Efter att ha följt rapporteringen från rättegången så kan jag inte se att åklagarsidan har visat att ett huvudbrott har begåtts. För detta krävs att man verkligen visar att tillgängliggörandet var olagligt i den jurisdiktion där det skedde. Någon sådan bevisning har över huvud taget inte förekommit.
    Sedan har man inte visat att PB har gjort sig skyldiga till medhjälp. Man har inte heller kunnat visa på någon verklig ekonomisk skada. Bara en av de kärande upplevd skada.

    Kraven på bevisning måste vara höga i brottmål. Jag fick en gång min cykel stulen, och polisen hittade den hos en av häktets stamkunder kort efter stölden. Cykelns lås var uppbrutet. Trots detta kunde personen i fråga inte fällas för stöld, eftersom han uppgav att han köpt cykeln av en icke namngiven bekant. Det tog ett och ett halvt år innan personen hade sakförts och domen vann laga kraft. Han fick inget straff för att ha stulit min cykel, men jag fick i alla fall tillbaks den (efter 18 månader).

    Det finns ingen rim och reson i skillnaden mellan dessa två rättsfall. Antingen så måste rättsystemet fria PB, eller så skulle de ha sytt in personen som bortom rimligt tvivel stal min cykel.

    SvaraRadera
  10. Fegisen Henrik Ponten ställde sig framför 1000+ ungdomar på Dreamhack och pratade om illegal fildelning.

    http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/ponten-utbuad-pa-dreamhack-1.892099

    SvaraRadera
  11. Som vanligt då i detta avlånga land.

    Det är ju den goda tanken som räknas, inte resultat.

    Fan vad det är deprimerande att man bara är ett nötkreatur för politikerna att ljuga sig blåa för.

    Dra åt helvete alla gammelpartier,
    PP får min missnöjesröst i riksdagsvalet. Anledning, de får mig inte att känna som att jag måste legitimera mina mördare. Som Hank Rearden ungefär.

    SvaraRadera
  12. Det som är jävligt tråkigt är att jag har försökt (säkert har andra gjort det också) att få media medvetna om detta (Stora sommar skoopet?)sen ett tag tillbaka. Det var dock lönlöst eftersom de väljer att vända det döva örat till. Tycker det behövs lite större rubriker. Förhoppningsvis sprids det även till annan gammelmedia...vi får väl se.

    SvaraRadera
  13. Det enda de lyckats göra är att strypa den lilla integriteten vi hade kvar. Om det nu finns ett sandkorn kvar av vår personliga integritet lär ju även den försvinna.

    Jag skriver mycket på min blogg om den personliga integriteten och jag ser att hårt drabbade länder inom detta så som Tyskland, Frankrike och Storbrittanien är flitiga besökare. Man kan ju klura på vad de tänker när de läser min blogg: "Det blir värre. Svenskar, vänta ni bara".

    SvaraRadera
  14. Måste hålla med Hillbilly, känns som att den uppåtgående trenden efter 1 april är en normal tillväxt om man jämför med resten av kurvan. Skulle behöva lite mer data än två år för att se en tydlig trend.

    Lite kul att den följer Moores lag om man jämför jun 2007 - dec 2008.

    Jag tittade även på en flera olika ISP:ers kurvor och de flera har samma tendenser som den aggregerade kurvan, eller så ligger de plant på samma nivå som i april. Den enda ISP jag hittade som hade uppnått samma trafikdata som före 1 april var Bahnhof!

    /Fredrik Wellner

    SvaraRadera
  15. Det naturliga verkar vara att trafikflödet (den delen som den illegala fildelningen står för) följer TV sändnings säsongerna i USA (höst sept-maj, sommar jun-aug, och den sk mellansäsongen [program som startar när ett annat läggs ner i mitten av en säsong]).

    Självklart även film, och spel, säsongerna också.


    Mars till Maj, är alltså dden tids period då dom flesta serierna kör säsongsavslut för "höstsäsongen".

    //ST

    SvaraRadera
  16. IPRED-lagen har även medfört ett stort uppsving när det gäller användningen av VPN-tjänster (t ex Relakks/Flashback). Jag antar att det har en del i trafiknormaliseringen att göra.

    I min lilla bekantskapskrets har bara den senaste tiden tre stycken anslutit sig till Flashbacks VPN-tjänst. Och det är tre medelålders personer. Jag kan då tänka mig att VPN-tjänster är mycket populära nu bland yngre.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.