2009-08-15
FRA-domstolen kommer inte att flyga
En av punkterna i uppgörelsen om FRA 2.0 var att avlyssning skulle förhandsprövas av en domstol.
I det förslag som regeringen lagt fram om samma uppgörelse har vi plötsligt fått en hemlig domstol. Som inte är en domstol, utan mer en nämnd, knuten till den verksamhet den skall granska. Länk»
Uppgörelsen om FRA 2.0 måst därmed – rimligen – anses vara bruten. Detta är inte en domstol värd namnet.
Det "integritetsskyddsombud" som föreslås medverka vid "domstolens" förhandlingar tillsätts av regeringen och är belagt med munkavle. Någon insyn från allmänhetens eller medias sida blir det alltså aldrig fråga om. Vilket brukar vara ett hygienkrav för fri, saklig domstolsprövning i en demokratisk rättsstat.
Dennis Töllborg, Mark Klamberg och Clarence Crafoord kommenterar det hela i en nyhetsartikel i DN. Länk»
Töllborg är skpetisk till hela upplägget med en domstol. Istället vill han ha en omfattande efterhandskontroll av alla underrättelseorgan.
"Misstag skulle resultera i rejäla skadestånd och samtidigt verka som avskräckande exempel. På samma gång upprättas en praxis om vad som är tillåtet."
Klamberg pekar på att FRA inte bara skall ägna sig åt avlyssning – utan redan bedriver lagring av trafikdata.
"SVT Rapport har sedan tidigare avslöjat att FRA ägnar sig åt omfattande trafikdatalagring och avser att fortsätta med detta. Lagstiftningen är i vissa delar väldigt töjbar vilket gör att domstolen förmodligen skulle godkänna detta om FRA inkommer med en ansökan. Därför tycker jag det är vilseledande när regeringen anger att FRA endast kommer att avlyssna ett fåtal samtal, när FRA samtidigt ägnar sig åt omfattande trafikdatalagring."
Crafoord är skeptisk till det föreslagna integritetsskyddsombudets möjligheter att göra något vettigt.
"Den tjänsten har funnits inom polisen när de ska söka tillstånd för avlysning, men många har hoppat av från sina uppdrag och säger att det bara är juridisk kosmetika."
Åter visar det sig alltså att hela FRA-upplägget är väldigt, väldigt skakigt.
Kom ihåg att FRA-lagen inte har arbetats fram i någon öppen, demokratisk process.
Den skrevs på försvarsdepartementet – av den man som i dag är FRA:s chef.
F.d. förvarsminister Odenberg (m) gick förbi riksdagen, riksdagsgrupperna och partiernas inre demokratiska processer – och lurade de fyra borgerliga partiledarna att låsa upp sig för en illa skriven och dåligt genomtänkt lag. Och han gjorde det utan att presentera något rimligt beslutsunderlag.
I och med uppgörelsen om FRA 2.0 förra hösten medgav regeringen att den lag som klubbades för ett år sedan har allvarliga brister. Men lik förbaskat har regeringen vattnat ur och hackat sönder det mesta från 2.0-uppgörelsen – så att vi i princip är kvar i precis samma situation som tidigare. Vilket rimligen borde vara ett problem.
Hela FRA-soppan är feltänkt och förhastad från första början. Men det kommer regeringen aldrig att erkänna. Den har målat in sig i ett hörn – och gör hellre fel än stannar upp för att tänka efter.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Något som jag aldrig riktigt har förstått är den bakomliggande anledningen till allt småljugande. Grundbulten.
SvaraRaderaHärifrån ser jag ett land rejält på väg nedför i utförsbacken. På ön frågar folk om jag har den minsta aning om varför. Det diskuteras och dryftas. Och det är faktiskt intressant att höra om de olika vinklar som besökarna har med sig (mestadels européer).
Häromdagen hamnade jag i en diskussion med en advokat från Egypten. Under drygt två timmar satt vi i trädgården och dryftade vad som är på G. Jag kan inte säga att jag på ett ungefär vet vad egyptiska advokater har för bild av Sverige, men den han hade fått var inte särskilt bra.
Det är inte riktigt sant att FRA-lagen skrevs av den man som idag är FRA:s chef. Snarare blev han FRA:s chef i en byteshandel som gjorde det möjligt för en av dem som skrev FRA-lagen (Helena Lindberg) att bli hans efterträdare som expeditionschef och rättschef på Försvarsdepartementet. Det här hände 2004, men vi lever med efterverkningarna än idag.
SvaraRaderaLindberg är nu generaldirektör för Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (f.d. KBM). Jag skulle kunna föreställa mig att hennes karriärmål är att bli chef för en nybildad civil underrättelsetjänst baserad på vissa delar av MSB, delar av RK:s Kansli för krishantering samt förstås inhämtningsorganen FRA och KSI.
@ Leif
SvaraRaderaSer just att du skrev "på ön frågar folk om jag har den minsta aning om varför". Förmodar att du menar Ærø?
När man säger "på ön" i underrättelsesammanhang betyder det "på FRA". Bara så att du vet... :-)
Ön ja, den lilla förstås med bara två halvtidspoliser i tjänst, men bara under vardagarna. Trots det stora antalet turister har ön Danmarks lägsta krimistatistik inom allt... :-)
SvaraRaderaMen några fåglar flög förbi och viskade att på Lovön har några omplacerats och får i princip måla spik i källaren. Om det är sant eller ej vet jag inte. Men med tanke på intrigspelet som pågår bakom ridåerna är det nog inte helt otroligt.
Sånt tror jag är snudd på omöjligt i Danmark.
Exempel: Den tidigare danske statsministern Fogh Rasmussen sadlade om och blev Nato-chef. En svensk politiker hade knappast avstått från sina "rättmätiga" ersättningar, men det gjorde Fogh Rasmussen.
"... Köpenhamn. Den förre danske statsministern Anders Fogh Rasmussen har frivilligt betalat tillbaka fyra månaders statsministerlön. Totalt
680 000 kronor.
Efter att Fogh Rasmussen i april lämnade jobbet för att bli Nato-chef har han fått sin statsministerlön på 170 000 i månaden, i så kallat vederlag.
Han har nu bett Personalestyrelsen, som har ansvar för utbetalningen av ministerlön, att stoppa hans löneutbetalningar. Samtidigt har betalat tillbaka fyra månadslöner, skriver Berlingske Tidende."
Skulle det kunna hända i Sverige? Reinfeldt som Nato-chef? En statsminister och tillika EU-ordförande som inte ens ser till att de egna svenska soldaterna i Afghanistan har ordentliga grejer. I och för sig tycker jag att de skall åka hem för att göra bättre nytta på hemmaplan. Men ändå?
Vad är det då för något som somliga självupptagna svenska politiker sysslar med? Ett spel för galleriet?
Apropå FRA-lagens tillkomst: När Ingvar Åkesson blev generaldirektör för FRA hösten 2003, placerades förre GD:n, Per Kjellnäs, som sakkunnig på FÖD. Han hade ett enda uppdrag: Att vara behjälplig vid utarbetandet av FRA-promemorian, som sedan lades fram av Leni Björklund.
SvaraRadera@ Lars
SvaraRaderaDu har förstås rätt, det var redan i september 2003 som Åkesson blev Gd för FRA. Och visst var det så att Kjellnäs placerades på Fö. Han satt rent fysiskt alldeles invid Fö/SUND och deltog i deras fikarast.
Andra nyckespelare: Richard Oehme (f.d. FRA) samt framlidne Bertil Lundin (f.d. operativ chef på KSI).
Det var naturligtvis ett grupparbete, men nu har vi i alla fall nämnt de viktigaste namnen.
Hur FRA själva ser på tillståndsgivningen läckte ju ut redan i fjol. Så här uttryckte sig en FRA-chef om granskningen av sökbegreppen:
SvaraRadera-Så länge vi kan ge goda motiveringar räknar vi inte med att vår verksamhet kommer att påverkas negativt. Vi kommer däremot inte att kunna lägga in parametrar slentrianmässigt, eller 'för säkerhets skull', om vi inte kan ge en god motivering; denna begränsning skiljer sig från hur det praktiskt fungerar idag..."
En annan viktig spelare på Fö/SUND under senare tid kan nog Charlotte Lindgren (FRA:are) ha varit. Hon satt också i kammaren och följde FRA-debatten inför omröstningen. (Syntes i bild långa stunder).
SvaraRaderaOm någon förresten undrar vad Fö/SUND gör, så finns det mer info här.
SvaraRaderaVi kan inte bygga en infrastruktur där regeringen och hemliga polisen kan avlyssna hela svenska folket.
SvaraRaderaDet spelar ingen roll hur domstolar än utformas. Grunden är åt helvete. Det är ungefär som man skulle montera upp mikrofoner och TV-kameror i alla svenskars hem.
Man kan omöjligen rösta på allianzen så länge de kramar denna lag. Piratpartiet är inget alternativ eftersom jag inte delar deras åsikt när det gäller upphovsrätt. Det får nog bli miljötalibanerna.
Nedmonteringen av rättssäkerheten har ju iofs börjat för länge sen - nu tar man ytterligare ett steg på vägen mot ett avskaffande av rätt för den enskilde till ett eget juridiskt ombud i domstol.
SvaraRadera"Misstag skulle resultera i rejäla skadestånd och samtidigt verka som avskräckande exempel. På samma gång upprättas en praxis om vad som är tillåtet."
SvaraRaderaProblemet med den logiken är självklart att "misstaget" är väldigt skilt från "straffet". Den som gör "misstaget" kommer aldrig att få något straff, eventuella skadestånd betalas av oss skattebetalare i slutändan. Och inte kommer den som gör "misstaget" att straffas på något annat sätt hans/hennes identitet är självklart grymt hemligstämplat.
I Tyskland har man efterhandskontroll av ett oberoende organ. Det intressanta är att de har rätt att förhöra spionchefer under ed (de riskerar alltså fängelse för mened om de blir påkomna med att ljuga).
SvaraRaderaFör min del föredrar jag både hängslen och livrem (både förhandprövning och efterhandskontroll).
Underrättelse- och säkerhetstjänster kommer alltid att begå övergrepp. Det visar historien. Inte för att dessa organ nödvändigtvis skulle vara ovanligt illasinnade, utan för att de anser sig arbeta för en god sak. Denna sak tenderar att bli så utomordentligt god att ändamålen till slut helgar medlen. Detta händer igen, igen och igen.
SvaraRadera@ Per A
SvaraRaderaDet var en intressant presentation av Fö/SUND du hittat! Noterade att det inte längre verkar finnas någon tjänsteman med bakgrund från MUST eller KSI i sekretariatet. Och det finns heller ingen med erfarenhet av kvalificerad underrättelseanalys.
Ett av de största problemen med SUND har varit att organet sedan det bildades fungerat som ett slags underrättelsepolitisk legering mellan konsumenter (SB, UD, Fö) och inhämtare (FRA, KSI). Mellanledet underrättelseanalys har aldrig riktigt beaktats eller varit föremål för djupare reformtankar. Delvis har detta att göra med att varken SB eller UD vill ha något självständigt tänkande analytiskt skikt inom svensk underrättelsetjänst. I synnerhet inte som ett filter mellan inhämtare och konsument. Analyserna kan göra bättre själv, anser man.
Tror hursomhelst att dagens Fö/SUND är betydligt mindre självsvåldigt och inflytelserikt än under den stormiga perioden 2002-2005.
Slutligen: Det fanns mer godis i AFCEA:s arkiv: ett färskt och förvånansvärt informativt föredrag om FRA samt en mer förutsägbar och gråtrist presentation av MUST.
Det är synd om MUST.
@ Per Sandström:
SvaraRaderaUnderrättelseanalys, ja. Det där är ju en följetong. Det lilla jag sett av FRA:s rapportering inger dock inget större förtroende vad gäller analysförmåga. Men jämfört med KSI-skräpet är det närmast nobelprisklass.