2010-06-29

Bra bloggar...


Kent Persson (m) utmanar åter på bloggdebatt. Frågan denna vecka är vilka bloggar som är "bra".

Jag tänker inte göra någon tio-i-topp-lista, eftersom även politiska bloggar är väldigt olika. Det blir lite som att jämföra äpplen med päron. Men några skall jag nämna.

Jag tycker att Christian Engström (pp) och Karl Sigfrid (m) är bra exempel på politiker som använder sina bloggar för att förankra, fördjupa och föra en dialog med sina väljare. Jag gillar Klambergs kyliga, juridiska analys - som ofta blir ett bra komplement till mina försök att förenkla och popularisera. Dick Erixon måste beundras för sin ihärdighet i att leverera något slags svenskt Fox News på sin blogg, även om det är en del som jag inte håller med honom om. Erik Laakso förtjänar också ett speciellt omnämnande som landets mest självständiga sossebloggare. Sagor från livbåten känns som en blogg som kan växa till något stort. Men där slutar jag. Bli inte ledsen om inte just din blogg är omnämnd. Det finns massor av andra bloggar, politiska och andra, som jag verkligen gillar. ;-)

Men, för att ge denna bloggpost lite mer substans, så skall jag även fundera högt över vad jag tror och tycker är kännetecknande för en bra politisk blogg...

Till att börja med bör den vara uppdaterad helst en gång om dagen. Annars är det ju ingen idé att gå dit i sitt dagliga bloggsvep. (Och uthållighet är det som över tid bygger en stor, trogen läsekrets. Uthållighet kräver i sin tur engagemang och en viss tjurskallig envishet.)

Man kan aldrig skriva för kort, aldrig för kul och aldrig ha med tillräckligt mycket fakta. (Där vet jag själv att jag ofta syndar.) Jag gillar när politiska bloggar innehåller nyheter. Och kritisk, självständig analys.

Sedan uppstår något magiskt när flera inbördes länkande bloggar kan komplettera varandra. En förklarar frågan, någon berör juridiken, någon tekniken, någon spinnet o.s.v.

Lustmord är alltid underhållande. Genomarbetade totalsågningar av till exempel en bok, ett tal, en artikel, ett tv-program eller en rapport roar mig. Detta kan nästan beskrivas som en egen genre.

En framgångsrik politisk blogg är också ibland först med en story. Den som är först kan formulera problemet, sätta namn på det som sker och peka ut riktningen. Men man får tänka sig för, eftersom ur-bloggposten om något ofta blir den som folk kommer att referera till. Så det gäller att tänka till och att få saker och ting rätt från början.

För övrigt skulle jag vilja se fler bloggare jobba med podcasts och videoklipp. Det ger mer liv och man får ett mer personligt förhållande till bloggaren i fråga om man kan höra eller se honom/henne. (I min iPod kan det vara riktigt trevligt att lyssna till långa, kvalificerade och djupa samtal - som jag uppriktigt sagt nog inte hade hunnit eller orkat ta mig igenom i skriven form.) Fler egna foton från event, möten och vardagen vore också trevligt.

En sak till... livebloggande! Jag gillar livebloggande. Speciellt från event och tillställningar som andra media inte rapporterar ifrån.

14 kommentarer:

  1. Under en rubrik om att bry sig, skriver jag bl a om "bra bloggar" och t ex om Nej till datalagring.

    Och hur 3 partier inte har en enda som vågar säga nej... gissa vilka?

    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/06/om-att-bry-sig.html

    SvaraRadera
  2. Inga kvinnliga bloggare som du tycker är läsvärda?

    SvaraRadera
  3. Sven Svensson29 juni, 2010 20:06

    Vilka podcasts lyssnar du på Henrik?

    SvaraRadera
  4. "Annars är det ju ingen idé att gå dit i sitt dagliga bloggsvep."

    Varför använder du inte RSS-läsare?

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att du ska lägga upp mig i din bloggrulle - hmpphh

    SvaraRadera
  6. Johanna: Jodå. Yami, Anna T, Mary X, Satmaran, Porjo m.fl. Och så har vi ju ikonerna, Farmor Gun och Opassande som ofta är intressanta och bra. Sakine, Louise P, CUF-tjejerna... Anaïs, som tyvärr verkar ha lagt ner. Men VAD har det med saken att göra?

    Sven Svensson: Favoriten är Econ Talk.

    Elias: Jag är purist.

    Mary X: Du ÄR med i min bloggrulle.

    SvaraRadera
  7. Fan, nu glömde jag några. Det var precis den här typen av Oscars-tal jag INTE ville hamna i... ;-)

    SvaraRadera
  8. Håller med om de kvalitativa bloggarna. Men är dock osäker om man skall ta med Erixon - utan kommentarer - ingen blogg. Då är det väl bara en åsiktssite som nyttjar en bloggtjänst? Tycker undertecknad i alla fall.


    //Zac, som dock tycker Mr FoxNews är oerhört roande och ibland tankvärd. Ibland alltså...

    SvaraRadera
  9. Oops! Fel av mig - förlåt.

    Hur som helst - jag skrev och det blev liksom som en bloggrulle av allithop. Jag gillar de allra flesta OK.

    SvaraRadera
  10. Jag uppskattar både mäns och kvinnors bloggande och undrade om du inte också gjorde det.

    SvaraRadera
  11. Johanna Sjödin: Känns väl lite väl onormalt att misstänka det just pga att han inte tog med en blogg skriven utav en kvinna.

    Det är lite därför folk irriterar sig på dagens feminister annars, det blir nästan alltid övertolkningar om "varför vann inte en kvinna" och dylikt. Sen blir det strukturtjaffs och sedan blir det enbart folk som är skitsura på varandra utan någon som helst egentlig orsak.

    Helt i onödan.

    SvaraRadera
  12. Personligen tycker jag att frågan var för oskyldig för att någon skulle börja hata mig för den sakens skull.

    SvaraRadera
  13. Jag tror ingen har uttryckt hat
    eller hatar dig, Johanna - möjligtvis nån enstaka. Om det är indirekta kommentarer så är det nog mer kärleksförhållande. Om det är uttalade hot, mest för uppmärksamhet.
    Annars uppskattning, på 'sitt sätt'.

    T ex
    Micke måste ju älska dig, Hax
    på nåt sätt gör han...

    SvaraRadera
  14. Genom att inte omnämna kvinnliga bloggare har du per definition uteslutit dem, Henrik...enligt, vissa.
    ;-)

    Sen tycker jag det är lite undfallande, Henrik, eller hur jag skall beskriva det att du anser dig behöva deklarera visst avståndstagande till Erixon, en av Sveriges mer inflytelserika bloggar.

    Man undrar nästan vilka fans du är rädd att mista om du inte deklarerade det, eler nåt sånt. Inte ska väl du, av alla, behöva deklarera för dina läsare att du inte håller med en viss bloggare om allt.

    Den som påstod att en blogg utan kommentarer inte är en blogg har ju fullständigt fel. Finns väl inget krav på kommentarer för att det skall vara en blogg, vilket fånigt påstående.

    Vissa kontroversiella bloggar (sanningsägare) drar ju per automatik till sig troll och annat kommenterande löskefolk så det är helt i sin ordning att vissa väljer att stänga av kommentarerna.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.