2010-09-09

Min favoritmarxist tar till orda

"I Sverige förenas allmänhöger och allmänvänster av en slags socialtantsmentalitet som utgår från att vi från utlandet inte vet vårt bästa och måste skyddas - om inte annat så från vår lust att arbeta dygnet om. I Sverige är ju sedan länge arbete något man ska försöka undvika; om det är faktiskt allmänhöger och allmänvänster överens."
Min favoritmarxist, Boris Benulic, skriver under rubriken Som marxist är jag hellre exploaterad än bidragsberoende, på Newsmill.

3 kommentarer:

  1. Jag har svårt att se att man kan vara marxist och förespråka antingen (det framgår inte vilket) att vi ska ha en arbetsmarknad som är baserad på apartheid eller att arbetsgivarna ensamma ska ha oinskränkt makt över arbetsmarknaden som på 1800 talet vilket onekligen gav många arbeten och långa arbetsdagar som garanterat gav tíllfälle barn att njuta av att se sina föräldrar spy av utmattning.

    SvaraRadera
  2. @Micke

    Det beror helt och hållet på vilken typ av "marxism" du tillhör, tror jag.

    SvaraRadera
  3. @Micke

    Han är marxist på samma sätt som Moderaterna är ett arbetarparti. Det vill säga jag har ingen jävla aning på vilket sätt. Men det ser bra ut i tryck, kan lura en del.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.