2011-01-04

Here we go again...

Kassettskatten – eller privatkopieringsersättningen som den heter - kommer att utökas. Den 1 april höjs denna punktskatt vad gäller USB-minnen och externa hårddiskar. En hårddisk kan då bli 160 kr dyrare.

Redan i dag drar privatkopieringsersättningen in över 100 miljoner kronor per år till organsiationen Copyswede. Nu kommer det beloppet att öka, ordentligt.

På mina minnepinnar och externa hårddiskar har jag backup, mina egna foton, mina egna filer och jobbrelaterade prylar. Bilder och texter som jag själv har producerat skall alltså användas för att ge pengar till sångare, journalister, harpister, konsthantverkare, tonsättare, författare och dansare. Det är helt orimligt.

29 kommentarer:

  1. Lösningen blir (som vanligt) att jag köper sådana prylar i utlandet. Det handlar inte om pengarna, utan principen. Jag ska alltså ersätta folk vars produkter jag inte använder. Skulle inte tro det.

    SvaraRadera
  2. Jag kanske skall börja smuggla hårddiskar när jag reser till Sverige...

    SvaraRadera
  3. Fast då kommer väl problemet snart att tullen vill titta vad du har på dem så att du inte smugglar Lady Gagas nya dänga eller har annat "olämpligt" material med dig. Det är bara en tidsfråga tills det kommer till europa.

    SvaraRadera
  4. Smuggling skulle nog inte vara så lukrativt, om man vill undvika att ge mer pengar till CopySwede eller motsvarande blodsugare (och det vill man) så är det bara att beställa från nätbutiker utomlands. Bland EES-länderna så har t.ex. Storbritannien och Norge ingen avgift (eller hade åtminstone inte för några år sedan).

    SvaraRadera
  5. Men, om vi betalar kasettskatt till rattighetsinnehavare, borde inte all media vara gratis i sadana fall, eller utgor lagringsutrymmet da en option pa media? Om det senare, far staten tvinga pa medborgare derivat? Kan jag salja vidare den ratten?

    SvaraRadera
  6. Många tycker nog att det är OK att betala ut tvångsfinansierade bidrag, typ socialbidrag, till människor som inte klarar sig själva. Men varför i hela friden ska man betala ut tvångsfinansierade bidrag till hela branscher som inte klarar sig själva?

    Andelen professionella musiker, låtskrivare, filmare och andra Copyswede-medlemmar av den totala befolkningen är antagligen större idag än den har varit någon gång tidigare under mänsklighetens historia. Behöver vi verkligen lagar som gör det lättare för människor att försörja sig på sådant, på bekostnad av alla andra?

    SvaraRadera
  7. Här i Finland har samma beslut fattats i regeringen. Lyckligtvis blev flera riksdagspolitiker rejält sura och kräver nya behandlingar.. vi får se vart det bär.

    SvaraRadera
  8. Jag fattar inte att de kommer utan med det här så lättvindigt. Om man bortser från mediaindustrin och politikerna som de har övertalat så finns det verkligen inte någon som vill ha det här.

    SvaraRadera
  9. Är själv musiker och en av dem som ska ha tjänat pengar på denna skatt. FYI, har inte fått en spänn under alla år, och i ärlighetens namn visste jag inte de fanns. Men nu vet och detta kan man läsa på deras hemsida:

    Du som är upphovsman eller utövande konstnär kan få ersättning för din medverkan i olika medier genom Copyswede. Till gruppen upphovsmän hör bland annat dramatiker, författare, fotografer, tecknare, kompositörer, regissörer och scenografer. Till gruppen utövande konstnärer hör exempelvis musiker, skådespelare, artister och dansare.

    Jo, tjena mittbena om denna bluff av stora mått, då ska vi inte tala om Spotify, där pratar vi ören som betalas ut till artister. Inte kronor, ören är det som gäller.

    SvaraRadera
  10. Beställ utomlands precis som med CD/DVD-skivor alltså. Låt inte parasiterna få något.

    Och ja. Om detta är okay är all typ utav kopiering också okay rent principiellt.

    Artister och låtskrivare behöver faktiskt gå i uppror mot denna parasitering. Skriv om det och visa vad ni tycker!

    SvaraRadera
  11. Jag vill minnas att under slutet på 80-talet att företag var befriade från kassettskatten, eller om det bara var verksamheter inom radio och tv.

    Finns det undantaget kvar eller har jag drömt allt?

    SvaraRadera
  12. Riverman: Som professionell användare kan man slippa denna skatt. Ansökningsblanketter finns här http://www.copyswede.se/blanketter/professionella-anvaendare/

    F:et

    SvaraRadera
  13. Jag är professionell användare och har en gång förnedrat mig med att fylla i copyswedes kränkande blanketter.

    Resultatet blev en oanvändbar skitlicens som gav mig en sorts rättighet som inte gick att använda i någon vanlig butik.
    Sen upptäckte jag WesellCD och DVDmarknaden. Där handlar jag enkelt och billigt utan förnedrande byråkrati.

    Jag blir dock riktigt förbannad när jag ser hur Copyswede rånar de som inte orkar handla lagringsmedia utomlands.

    Olaf

    SvaraRadera
  14. undrar om man kommer undan skatten genom att först köpa en tom låda och sen köpa hårddisk

    SvaraRadera
  15. Finns det inte någonstans en förteckning över hur dessa utbetalningar till artister fördelas?
    Gissar att det skulle kunna vara intressant läsning...

    SvaraRadera
  16. "Finns det inte någonstans en förteckning över hur dessa utbetalningar till artister fördelas?
    Gissar att det skulle kunna vara intressant läsning..."

    Vad jag förstår så är svaret på frågan en rungande nej - exakt hur CopySwede spenderar pengarna är hemligt.

    En skatt som tillfaller en privat organisation och inte staten - just snyggt.

    SvaraRadera
  17. Grattis alla fuldelare, några spänn på en hårddisk är en billig penning för allt ni norpar.

    För övriga är detta en klassisk sosselösning på så sätt att de får betala för friåkarna som utnyttjar systemet.

    /Johan

    SvaraRadera
  18. Ett räkneexempel som säger allt om privatkopieringsersättningen.

    Antag att jag köper en 120Gb disk som jag fyller med filmer (@700Mb), det blir runt 160 stycken, så ersättningen blir 0,75 kr/film (+moms).

    Om jag istället köper en 2Tb disk som jag fyller med filmer (@700Mb), så blir det runt 2600 stycken, och då blir ersättningen per film endast bli 0,05 kr (+moms), dvs en femtondel....

    Borde inte "ersättningen" vara i paritet med privatkopierings storlek? Vi pratar ju om samma typ av media?
    Borde inte copyswede kräva 2400kr i ersättning för 2Tb disken? Eftersom det kommer privatkopieras så mycket mer med den?

    Vem får egentligen ut några pengar av detta? Annat än anställda på copyswede? Någon som kan rapportera om deras firmafester?

    SvaraRadera
  19. Glatt anonym: det är redan nu baserat på antalet Gb om jag minns rätt.

    Sen ville dom ju även utöka denna skatt till smartphones bland annat, hur har det gått med det?

    SvaraRadera
  20. Läsarn:

    För mindre enheter, upp till 80Gb, är det baserat per Gb. Så för varje Gb i ett flashminne skall de ha 1kr (+moms).

    För större enheter går det ju inte längre att ha det baserat per Gb, speciellt inte med tanke på hur hårddiskar växer. Så istället krävs vi på 120kr (+moms) för hårddiskar i storleken 81-250Gb, och 160kr (+moms) för storlekar över 250Gb.

    Vilket innebär att det betalas en mindre ersättning för privatkopierad fil på en 2Tb disk än en på en 120Gb disk.

    Men jag tror allt att de har fina firmafester...

    SvaraRadera
  21. Copyswede har ju även andra järn i elden: http://www.idg.se/2.1085/1.362063/telia-om-svt-play-orimligt

    SvaraRadera
  22. As disasters come these days..... This is a small one?

    SvaraRadera
  23. Om nu alla betalar extra skatt för att lagbrotts bergårs genom piratkopiering. Har man inte då accepterat brottet på något vis?

    I normala fall är det ju försäkringsbolag som ersätter vid stöld, ofta med en självrisk inblandad.

    Här skall någon from av skatt kompensera ett antal förmodade brott. Dessutom med en riktig trubbig ersättnings policy som går främst till skivbolag och större artister.

    T.ex. Teaterfolk,som står lottlösa, vill ha en del av kakan. De menar att det är en form av kulturskatt.

    Jag får inte ihop hur man motivera lagen.

    Men det fick jag inte heller med 80-90:talets lyxskatt. 600 kr på alla videobandspelare + några kronor på chokladen.
    /Petter N

    SvaraRadera
  24. Anonym, ersättningen skall var till för privatkopiering, inte piratkopiering.

    SvaraRadera
  25. Regering och riksdag hanterar upphovsrättsfrågan som IDIOTER!!!
    Men HAX, har du missat att Coyswede är än mer i tagen just nu:

    http://www.idg.se/2.1085/1.362063/telia-om-svt-play-orimligt

    De vill ha fyrdubblad avgift på redan tv-licens bekostade verk...

    /C64

    SvaraRadera
  26. Rätt intressant att lyssna på vad politikerna sa i UR den 7 juni 2010 om Offentlighet och Upphovsrätt
    http://www.ur.se/play/158617

    Dags att slå en split mellan upphovsmännen och företagen med de s k närstående rättigheterna d v s den del de köpt av de egentliga upphovsrättsinnehavarna?

    SvaraRadera
  27. "40-åring greps efter hemkomst från utlandet med ett stort antal nyköpta hårddiskar. Han påstod sig endast ha köpt hårddiskar för personligt bruk, utan avsikt att langa vidare. Vi måste tänka på barnen!, framhöll ansvarig tulltjänsteman. Enligt socialstyrelsen behöver 1 st ej fildelande person max 1Tb utrymme för personligt bruk. Resterande hårddiskar kommer att destrueras".

    SvaraRadera
  28. Borde inte kassettskatten ses som ett handelshinder enligt EU-lag?

    Det innebär ju faktiskt att svenska företag måste ta högre pris för samma produkter än företag i andra EU-länder, vilket som flera påpekat medför att svenska konsumenter köper dessa produkter utanför Sverige istället.

    Något för Christian och dig att angripa på EU-nivå? :)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.