2011-04-25

Det var... en ny twist!


Med stigande förvåning läser jag ett inlägg hos Emma på Opassande. Hon påstår att jag ljugit i utfrågningen av Piratpartiets styrelsekandidater på partiets forum. OK, det finns säkert något slags screw up i det här, men den är nog inte min. Så Emma borde kanske väga sina ord lite noggrannare, innan hon offentligt kallar folk för lögnare.

Frågan på forumet var om jag är med i Liberaldemokraternas ledningsgrupp. Jag svarade nej. Vilket är vad jag har uppfattat av verkligheten.

Någon knapp vecka senare halar Emma så fram ett antal skärmdumpar om Liberaldemokraterna. På den från deras hemsida står det – faktiskt – att jag ingår i ledningsgruppen. Där ser man. Och det väcker naturligtvis frågor...

Nu skall jag redogöra för exakt vilka kontakter jag har haft med Liberaldemokraterna.

Förra hösten brunchade jag med Alexander Bard. Vi diskuterade och skvallrade en del. Speciellt om vilka delar av den svenska borgerligheten som har uttryckt intresse för det liberaldemokratiska projektet. Jag kan ju den delen av spelplanen rätt väl. Bard var entusiastisk över hur jag debatterar, bloggar och har mig. Vi pratade en del om debattkraften i den svenska frihetliga rörelsen. Jag erbjöd mig att skissa på min vision om en liberal EU-kritik, vilket jag sedan aldrig har hunnit med / kommit ihåg att göra. Bard tyckte även att jag är en av Liberaldemokraternas andliga fäder. (Well… jag rodnar.)

Innan vi skiljdes frågade Bard om han kunde sätta upp mig på Liberaldemokraternas mailinglistor. En för dem som samordnar verksamheten och en allmän. Visst, sa jag. På flera sätt kan sådan information vara relevant och intressant för mig. Även för Piratpartiet, faktiskt.

Om man hinner, vill säga. I den aktuella mappen i mitt e-postprogram ligger säkert ett tusental av dessa mail. Tre är lästa, vilket skedde när jag satte upp mailfiltret. I övrigt har jag inte ägnat dessa mail någon närmare tanke. Jag har ett hyfsat intensivt jobb att sköta.

Vilket också är vad jag skrev i mitt svar i utfrågningen på forumet.

Därefter har jag träffat Bard två gånger. En gång när jag lyssnade på hans anförande här i Bryssel häromveckan. Plus på en middag dagen efter.

Efter middagen småspråkade vi som var kvar över en drink. Den svenska moralismen var ett av ämnena. Naturligtvis kom vi även in på tillståndet i våra respektive organisationer, men jag tror inte att någon av oss fick ut så mycket nytt av det. Sedan såg det ut som om vår värd ville sova och jag gick hem.

Jag har även blivit kontaktad av arrangörerna av Liberaldemokraternas talarkvällar för att vara med på en diskussionskväll om liberal EU-kritik. (Man få väl se det som en muntlig variant av de där åsikterna om en liberal EU-kritik som jag lovat komma med.) Det har förekommit viss mailväxling om vilka andra deltagare man kan ha med i panelen. Denna diskussionskväll hålls nu på onsdag.

Jag tror att Carl-Johan Rehbinder kan ha varit på något arrangemang som jag också har deltagit på. Och så har jag druckit vin med Camilla Lindberg, vilket jag tror mest handlade om regeringskvaller.

Har jag glömt något? Jag tror inte det. Jag kan säkert ha träffat en och annan människa som är med i Liberaldemokraterna i helt andra sammanhang.

Däremot har jag aldrig deltagit i något ledningsmöte, varit medveten om något ledningsmöte eller ens hört talas om något ledningsmöte i Liberaldemokraterna. Jag har inte heller haft riktigt klart för mig hur den liberaldemokratiska ledningsgruppen sett ut, innan jag såg den hos Emma. Jag har inte diskuterat frågor som är relaterade till ledningen av Liberaldemokraterna - med någon. Varken verbalt, skrifligt eller i någon alternativ elektronisk form.

Jag har alltså träffat Bard två gånger det senaste året. Jag är med på en talarkväll. Jag har erbjudit mig, men ännu inte kommit mig för att skissa upp min vision för en liberal EU-kritik. Jag har träffat Rehbinder och Lindberg i sammanhang som inte rör detta.

Jag är inte aktiv i Liberaldemokraterna. Jag är inte medlem i Liberaldemokraterna. Jag har inte ens skrivit på deras namninsamling för partiregistrering, slår det mig.

Inte desto mindre står jag som medlem i liberaldemokraternas ledning på hemsidan. Intressant. Jag har dock inte uppfattat att jag är med och leder något. Förhastade slutsatser kanske. Bristande uppmärksamhet från min sida? Missförstånd? Rennomé-snyltning? I don't know. Hade någon uppmärksammat mig på saken, då hade vi säkert kunnat reda ut det hela i lugn och ro, som vuxna människor.

Det enda jag noterat som lite annorlunda är att jag inför den kommande veckans EU-debatt presenterats som (pp) och (L) – vilket jag hade tänkt göra en lustig poäng av under anförandet. Men jag antar att den kvickheten nu är punkterad.

Nu skall jag berätta vad jag tycker om Liberaldemokraterna:

Jag tycker det är utmärkt att de finns och är ytterligare en aktör i den frihetliga sfären. The more, the merrier. Det är bra att det nu finns något för politiskt hemlösa borgare. Jag önskar Liberaldemokraterna all lycka till. Och jag ställer gärna upp och talar på deras aktiviteter (som jag gör för nästan alla organisationer, tankesmedjor och institutioner som frågar). Jag tycker att det är trevligt att någon lanserar frihetliga visioner på fler områden. Frågar de mig till råds om något, då kommer jag att svara efter bästa förmåga.

Men jag håller förmodligen inte med dem om allt. (Jag har tankat hem, men ännu inte läst Liberaldemokraternas manifest. Det ligger i att läsa-högen, inför veckans flygresor.)

Framför allt är jag artigt avvaktande av ett skäl: Jag vill se hur de utvecklas. Kommer (L) att lyckas hålla den liberala fanan högt – eller kommer de att bli ännu ett parti som skall lägga sig i saker om människors liv, fast bara på ett annat sätt? Det lär tiden utvisa.

Kommer (L) att vara tillräckligt slagkraftiga? Kommer projektet att komma ur startgroparna? Och i så fall, kommer det att flyga? Kommer man att föra fram bra förgrundsfigurer? Och så vidare.

Jag vet inte. Men jag iaktar det som sker med intresse.

Den som vill kan naturligtvis kalla mig liberaldemokrat, eftersom nästan allt jag skriver är sådant som Liberaldemokraterna också tycker. Jag tar inte illa upp. Det är rent av lite hedrande när ett nytt parti ställer upp bakom en som enskild samhällsdebattör.

Och vad gäller förhållandet mellan (pp) och (L) är detta min åsikt: Piratpartiet behöver förmodligen en rätt smal agenda i EU-valet och möjligen en bredare i riksdagsvalet. Det kanske eller kanske inte kan lösas genom något slags valteknisk samverkan. Till exempel med (L). Typ (pp)-lista i EU-valet och (L)-lista till riksdagen. Men allt sådant är fortfarande en helt öppen fråga. Och bör så vara, tills vi börjar få bättre grepp om dubbelvalåret 2014. (Om det ens är praktiskt möjligt.)

Fyra procent är i slutändan vad allt handlar om. För att nå dit krävs det, kanske, att folk som vill delvis samma saker samarbetar lite. Men vad jag kan förstå av det allmänna tonläget är det nog inte aktuellt. Det är lite tråkigt.

Vad gäller riksdagsval har (pp) två resultat som ger en indikation om vad som sker om man gör som man brukar göra: Man får lite drygt en halv procent av rösterna. Att göra exakt samma sak en tredje gång förefaller vara en rätt klen plan.

Nåväl, sammanfattningsvis: Är jag en lögnare i den aktuella frågan?

Om man definierar lögnare som någon som ljuger eller undanhåller sanning så kan detta knappast vara fallet.

Om man däremot gör en mer generös tolkning av lögnare som någon som inte känner till allt folk säger om personen i fråga, tja… Men, känns inte det lite sökt?

Möjligen är jag för snäll och positiv till bra människor och kul projekt. Om nu det skall betraktas som något negativt.

Här skulle jag nu kunna skriva något om att jag förväntar mig att Emma drar tillbaka sin anklagelse och ber om ursäkt. Men det kommer ju ändå inte att ske – så prestigemättat och uppskruvat som allt är just nu i samband med Piratpartiets årsmöte. Hon gjorde väl ett halvhyfsat försök, helt enkelt.

De värsta missförstånden hade säkert kunnat redas ut om Emma frågat mig om saken, innan hon offentligt kallade mig för lögnare. Eller över huvud taget, i någon form, vid något tillfälle, uppmärksammat mig på det hela. Men det hade inte varit lika kul, antar jag. "Kolla aldrig en bra story" som den gamle kvällstidningsredaktören skall ha sagt. Och som Emma skriver på sin blogg, så nöjer hon sig inte med att jag har hoppat av min kandidatur till Piratpartiets styrelse.

Mutkolv och lögnare. Skall ingen anklaga mig för Yngsjö-mordet också?

78 kommentarer:

  1. Vem av de skarpa knivarna i PP ska bli först med avslöjanden kring HAX och hans knytning till Yngsjömordet?

    Nu åker chips och nötter fram ... Showtime!

    SvaraRadera
  2. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 12:38

    Boven i dramat är ju uppenbarligen Liberaldemokraterna som lagt upp uppgifter på sin sida om Henrik Alexandersson som inte stämmer.

    Niklas Starow har dessutom varit medveten om detta, det framgår i kommentarerna i blogginlägget:

    "Nästa onsdag..." Datum: 2011-04-20
    http://www.blogger.com/comment.g?blogID=13416814&postID=8042923396228488642

    Citat: "Vi har några överambitiösa skribenter, därav den extra partitillhörigheten i inbjudan :) Niklas Starow
    Liberaldemokraterna."


    Det är väl rätt uppenbart att Niklas Starow och Liberaldemokraterna försatt Hax i en del trubbel genom att agera så här. Niklas Starow visar också att han inte bryr sig om att denna felaktighet har uppstått, det är oseriöst minst sagt.

    Hax borde rikta sin kritik emot Liberaldemokraterna i detta fall. Även Alexander Bard behöver ställas till svars varför detta har uppstått.

    Om inte Liberaldemokraterna omgående tar bort de felaktiga uppgifterna om Hax och ber offentligt om ursäkt för det inträffade så är man inte ett seriöst parti.

    Men en av anledningarna till att Liberaldemokraterna tillåtits att försätta hax i denna knipa är att hax inte heller har brytt sig om att det står osanningar om honom. I kommentarerna som jag länkar till ovan svarar hax: Beats me. Jag är bara med i (pp). Men jag har inget emot (L).

    Det svaret är ju rätt märkligt. Är det okej att folk skriver osanningar om en. Uppenbarligen verkar hax inte bry sig för han gillar L. Så det är faktiskt L som i första hand ska ta på sig ansvaret och be om ursäkt till alla inblandade, men Hax måste också inse att han tillåtit detta få ske genom att inte reagera kraftfullare när han första gången fick höra att felaktiga uppgifter skrivits om honom.

    För svarar man på det sätt hax gjorde ja då undrar ju givetvis folk vad det är frågan om.

    SvaraRadera
  3. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 12:47

    ...även i denna blogpost så lyser frånvaron av kritik emot Liberaldemokraterna som faktiskt är grunden till att denna konflikt har uppstått. L har skrivit falska uppgifter om Hax. Att Hax inte blir arg på Liberaldemokraterna i det här fallet är ju märkligt.

    Niklas Starow har ju tydligt visat att han är medveten om denna felaktighet, men ändå har inget hänt.

    Niklas Starow sprider rykten om att det finns psykopater inom PP som vill göra partiet till en sekt, utan att konkret peka ut någon, så därför blir det bara ett illasinnat rykte utan fakta.

    Niklas Starow tillåter även att liberaldemokraterna skriver falska uppgifter om hax.

    ja en av bovarna i dramat är ju utan tvekan Nikals Starow. Att hax inte ställer honom inför svars gör att Hax tappar trovärdighet inom PP. Det kan man faktiskt förstå.

    SvaraRadera
  4. Mer dramatiskt var det alltså inte. Man hör en suck av besvikelse gå genom piratpartiets led av konspiratörer.

    Piratpartiet måste skärpa sig.

    Nu håller partiet på att bli ett isolationistiskt träsk för grälsjuka kufar. På det sättet vinner man inga val.

    Det verkar som om jag har röstat på piratpartiet för sista gången.

    SvaraRadera
  5. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 12:50

    Men Tor är du helt oförmögen att se att Liberaldemokraterna faktiskt är dem som startat denna konflikt som berör Hax. Samt att Hax varit väldigt flat inför Liberaldemokraternas agerande som innefattar att man skrivit falska uppgifter om Hax. Vad är det med er, klarar ingen av er att se verkligheten som den är?

    SvaraRadera
  6. Det finns inkluderande människor och exkluderande.

    SvaraRadera
  7. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 13:08

    Den som vill kan naturligtvis kalla mig liberaldemokrat, eftersom nästan allt jag skriver är sådant som Liberaldemokraterna också tycker. Jag tar inte illa upp. Det är rent av lite hedrande när ett nytt parti ställer upp bakom en som enskild samhällsdebattör.

    Ja texten ovan av hax förklarar varför L får ljuga om att Hax är med i Liberaldemokraterna. Anledningen är att Hax anser att lögnen egentligen är sann eftersom han delar deras uppfattningar. Något skruvat men så ligger det till.

    SvaraRadera
  8. "Men det kommer ju ändå inte att ske" - trist att ta en sån ton, härskarteknik mycket? Tydligt är att, om din version stämmer (ingen anledning att betvivla) så hoppade Emma lite för fort i galen tunna, men ingen av oss har väl någonsin sett henne som prestigemänniska? Någonsin?

    Det var väl inget konstigt att utgå från att du inte står med i en styrgrupp om det inte är sant, (L) gjorde ngt konstigt där som borde redas ut vad det beror på. Sen håller jag med om att man kunde tagit upp det på annat sätt, till exempel kanske i forumtråden som följdfråga eller privat kommunikation.

    Jag tycker du är helt fantastisk, gör ett kalasjobb och jag hade nog övervägt att rösta på dig om kandidaturen stått kvar. Jag blir mer tveksam efter de senaste hemskt magsura bloggposterna där folk beskylls för trollande (precis som Emma) och ovanstående nedtryckande. Man kan vara smart OCH en stor människa, framför allt vet vi att du kan det.

    SvaraRadera
  9. As far as I recall, HAX has been quite open about possibly choosing another path than PP, come election 2014. One that has a more set liberal tone than PP.

    This should come as no surprise to anyone who has payed attention.

    When given the choice to enter the board of PP, it is understandable to consider the options at hand.

    I for one have HAX down as a person who has more integrity than to play two horses. I think this entire open rift is based upon paranoia, and I think it should be handled amongst the involved parties in a phone conversation.

    If not Emma, then HAX - please pick up the phone and resolve your differences for the better of everybody.

    SvaraRadera
  10. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 13:13

    Men suck konflikten ska inte vara mellan Emma och Hax. Den borde rimligtvis vara Hax vs Liberaldemokraterna. Men när hax väljer att bli smickrad av Liberaldemokraternas falska uppgifter så blir det givetvis problem för hax. Det måste han ju fatta själv.

    SvaraRadera
  11. Om inte Liberaldemokraterna omgående tar bort de felaktiga uppgifterna om Hax och ber offentligt om ursäkt för det inträffade så är man inte ett seriöst parti.

    Gah! Det har uppenbarligen skett ett misstag, något som egentligen är ett ickeproblem men som fått gigantiska proportioner för att Emma i fråga försökt vinna snabba poäng på det. Att kräva offentlig ursäkt och känna sig kränkt är bara sandlådefasoner och gör inget annat än skadar både (pp) och (L). Lägg krutet på vettiga saker.

    SvaraRadera
  12. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 13:21

    Gah! Det har uppenbarligen skett ett misstag, något som egentligen är ett ickeproblem men som fått gigantiska proportioner för att Emma i fråga försökt vinna snabba poäng på det. Att kräva offentlig ursäkt och känna sig kränkt är bara sandlådefasoner och gör inget annat än skadar både (pp) och (L). Lägg krutet på vettiga saker.

    Sandlådefasonen var att skriva falska uppgifter om Hax. När sedan detta påtalades på hax blogg den 20:e april svarade Niklas Starow att det bara rörde sig om överambitiösa skribenter, men han ville för den sakens skull inte rätta till problemet.

    Om man skiter i sanningen så vet man inte när någon ljuger. Att ett parti skriver att någon är med i deras parti fast de inte är det samt att han är i deras styrande organ är ju för fan en jättelögn.

    Att tro att man kommer undan med sådana lögner är ju för fan så omoraliskt som de kan bli. Klart som fan att det blir problem.

    Att Hax inte brytt sig om dessa lögner har visat sig va ett misstag. Det är idiotiskt att folk vill blunda för att L faktiskt är dem ansvariga för denna konflikt. Att lägga ansvaret på Emma kan man väl göra till viss del, men inte utan att sätta huvudansvaret på Liberaldemokraterna.

    Men det är väl så att Hax kan acceptera att Liberaldemokraterna ljuger om honom, men inte att Emma kallar honom en lögnare. Ja menar kom igen nu den som inte kan se att detta uppstod pga L är ju blind.

    SvaraRadera
  13. Nu har uppenbarligen HAX syltat in sig rejält.

    Antingen har han ljugit för Liberaldemokraterna (på deras e-postlsita) eller också har han ljugit för Piratpartiet (på deras forum).

    http://opassande.se/index.php/2011/04/25/lets-twist-again/

    SvaraRadera
  14. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 13:31

    Ja här är mail växlingen:

    Mail från Alexander Bard till Liberaldemokraternas mailinglista, där HAX i oktober 2010 hälsas välkommen in i styrgruppen och ska ses som en av grundarna av L:

    To: Liberaldemokraterna@yahoogroups.com
    From: [Alexander Bards mailadress - reds anm.]
    Date: Sat, 30 Oct 2010 17:16:35 +0200
    Subject: [Liberaldemokraterna] Välkommen willkommen bienvenue welcome

    Hej vänner!

    Vi hälsar allas vår vän Henrik “Hax” Alexandersson varmt välkommen till Liberaldemokraterna (L)!!!
    http://henrikalexandersson.blogspot.com/
    Hax får som alla andra själv gå ut och berätta om sitt engagemang i L när han själv vill. Till dess stannar det oss alla här emellan.
    Räkna också Hax som den nyckelperson han är som en av grundarna av L. Hax kommer också att sitta med i styrgruppen.

    Eder
    Alexander

    Svar på ovanstående mail från HAX:

    To: Liberaldemokraterna@yahoogroups.com
    From: [Henrik Alexanderssons mailadress - reds anm.]
    Date: Sun, 31 Oct 2010 14:35:41 +0100
    Subject: Re: [Liberaldemokraterna] Välkommen willkommen bienvenue welcome

    Tack alla!

    För er som inte känner mig är jag ordförande i Frihetsfronten - och arbetar med Christian Engström på Piratpartiets kontor i Europaparlamentet.

    Jag har en rätt välbesökt blogg. Jag försöker även driva en rimlig EU-kritik: Älska den fria rörligheten - och kritisera allt trams hårdhänt.

    Liberaldemokraterna blir ett kul projekt. Jag ser det som ett rätt logiskt steg i den svenska politiska evolutionen.

    Tjiddevipp!

    HAX


    -----------------------------------

    Ja läser man ovanstående mailväxling så har L informerat Hax via mail att han ingår i styrgruppen. hax har dessutom svarat på detta mail. Så om hax påstår att han inte är medveten om att han är med i styrgruppen i L så beror det på att han inte läser de mail han svarar på.

    Ja oavsett vilket så har Hax försatt sig i den här knipan själv tillsammans med Liberaldemokraterna, bäst vore om han lämna PP och gick med I L nu.

    SvaraRadera
  15. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 13:35

    Ja frågan om att L skrivit falska uppgifter om Hax verkar inte vara sant. Detta förklarar i så fall varför hax inte attackerar L i sitt blogginlägg eftersom han vet att det är sant vad de skrivit. Däremot lovade L att hålla det hemligt tills Hax gick ut med det offentligt så där har ju faktiskt L svikit Hax, så av den anledningen borde Hax va förbannad på L. Men han har ju då i så fall ljugit för PP.

    SvaraRadera
  16. Och allt snurrar vidare...

    http://opassande.se/index.php/2011/04/25/lets-twist-again/

    Ja, jag har säkert varit ouppmärksam vad gäller vad det innebär att vara med på den där listan.

    Jag brukar presentera mig när jag blir uppsatt på en lista. Och jag tänkte inte så mycket på Bards slängkappe-formulering.

    Vilket inte ändrar något i sak.

    Jag har inte läst mailen på den där listan.

    Jag tror att jag bara har använt den någon gång eller två, när jag bland annat där har tipsat om saker jag bloggat om. Vilket knappast kan ha varit några statshemligheter, om jag haft det på bloggen.

    Rätta mig om jag har fel, ni som uppenbarligen vet mer om vad som skrivs på Liberaldemokraternas listor än vad jag gör.

    Så åter:

    Jag är inte aktiv i Liberaldemokraterna. Jag är inte medlem i Liberaldemokraterna. Jag har inte ens skrivit på deras namninsamling.

    Jag har aldrig deltagit i något ledningsmöte, varit medveten om något ledningsmöte eller ens hört talas om något ledningsmöte i Liberaldemokraterna. Jag har inte heller haft riktigt klart för mig hur den liberaldemokratiska ledningsgruppen sett ut, innan jag såg den hos Emma. Jag har inte diskuterat frågor som är relaterade till ledningen av Liberaldemokraterna - med någon. Varken verbalt, skrifligt eller i någon alternativ elektronisk form.

    SvaraRadera
  17. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 13:46

    Ju mer jag analyserar det här desto mer uppenbart är det att Hax har ljugit för PP att han inte är med i Liberaldemokraterna. Det är ju faktiskt solklart. Hax står med brallorna helt neddragna. Att höra Hax förklaring nu blir nog mest en plåga. Kan inte se att han kan ta sig ur det här utan att någon form av erkännande kommer fram från Hax.

    Ja, ja, snacka om twist i twisten.

    SvaraRadera
  18. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 13:53

    Men Hax menar du på allvvar att du svarat på ett mail utan att läsa det? Reagerar du inte på att det står att du själv får gå ut med ditt engagemang i L och att det tillsvidare är hemligt. Och att du är med i deras styrgrupp. Försök inte du kan knappast komma undan här.

    Att du dessutom inte blir arg på Att L skrivit att du är medlem och med i styrgruppen utan riktar all din ilska på Emma visar också att du reagerar konstigt. Är det inte L du ska va arg på om de ljugit om ditt medlemskap? Men uppenbarligen har L skickat ett mail och informerat dig om detta samt att du svarat på detta mail. Hur kan du svara på ett mail utan att ha läst det?

    Om din version är sann hax så är du ju minst sagt helt frånvarande. Du svarar på mail utan att läsa dem och du blir inte arg på folk som skriver falska uppgifter om dig.

    Dessutom undrar man ju var Alexander Bard fick allt ifrån hitta han bara på att du är med i L och är med i Styrgruppen. Känns märkligt att han skulle ha gjort det när han skickar ett mail till dig om det samt förklarar för alla att detta ska hållas hemligt tillsvidare.

    Nej du hax, kom med något bättre.

    SvaraRadera
  19. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 13:56

    Jag har inte diskuterat frågor som är relaterade till ledningen av Liberaldemokraterna - med någon. Varken verbalt, skrifligt eller i någon alternativ elektronisk form.

    Men det har du ju visst gjort. Mailet finns ju där du just har gjort detta, ni mailväxlar med varandra och i denna mailväxling får alla reda på att du är med i styrgruppen inklusive dig själv och du bör ha läst mailet eftersom du svarar på det:

    ---------------------------------

    To: Liberaldemokraterna@yahoogroups.com
    From: [Alexander Bards mailadress - reds anm.]
    Date: Sat, 30 Oct 2010 17:16:35 +0200
    Subject: [Liberaldemokraterna] Välkommen willkommen bienvenue welcome

    Hej vänner!

    Vi hälsar allas vår vän Henrik “Hax” Alexandersson varmt välkommen till Liberaldemokraterna (L)!!!
    http://henrikalexandersson.blogspot.com/
    Hax får som alla andra själv gå ut och berätta om sitt engagemang i L när han själv vill. Till dess stannar det oss alla här emellan.
    Räkna också Hax som den nyckelperson han är som en av grundarna av L. Hax kommer också att sitta med i styrgruppen.

    Eder
    Alexander

    Svar på ovanstående mail från HAX:

    To: Liberaldemokraterna@yahoogroups.com
    From: [Henrik Alexanderssons mailadress - reds anm.]
    Date: Sun, 31 Oct 2010 14:35:41 +0100
    Subject: Re: [Liberaldemokraterna] Välkommen willkommen bienvenue welcome

    Tack alla!

    För er som inte känner mig är jag ordförande i Frihetsfronten - och arbetar med Christian Engström på Piratpartiets kontor i Europaparlamentet.

    Jag har en rätt välbesökt blogg. Jag försöker även driva en rimlig EU-kritik: Älska den fria rörligheten - och kritisera allt trams hårdhänt.

    Liberaldemokraterna blir ett kul projekt. Jag ser det som ett rätt logiskt steg i den svenska politiska evolutionen.

    Tjiddevipp!

    HAX


    ---------------------------------


    Kom igen nu Hax, det här håller inte.

    SvaraRadera
  20. Den fråga som kräver svar är hur man som Pirat kan vilja gå in i Bards pirathatande knäppgöksparti?

    Bard har ju inte direkt varit otydlig med vad han tycker om IPRED, fildelning eller internetcensur.

    SvaraRadera
  21. HAX, sluta påstå att du inte ljugit. Beviset står ju klart och tydligt i mailet från Alexander Bard (L), att du är en av grundarna av deras parti. Så varför är du kvar som medlem av Piratpartiet?

    "Hej vänner!

    Vi hälsar allas vår vän Henrik “Hax” Alexandersson varmt välkommen till Liberaldemokraterna (L)!!!
    http://henrikalexandersson.blogspot.com/
    Hax får som alla andra själv gå ut och berätta om sitt engagemang i L när han själv vill. Till dess stannar det oss alla här emellan.
    Räkna också Hax som den nyckelperson han är som en av grundarna av L. Hax kommer också att sitta med i styrgruppen.

    Eder
    Alexander"

    SvaraRadera
  22. Men om Hax nu inte har haft något engagemang i liberaldemokraterna, vad skulle han då ha gått ut och berättat om?

    Vid flera gånger, bland annat här på bloggen, har jag sett honom bekräfta att han är med på ett par liberaldemokratiska listor, men att han inte följer dem eller är aktiv på dem.

    Det är väl förmodligen så enkelt att Hax haft möjligheten att engagera sig i liberaldemokraternas styrgrupp, om han velat. Men valt att inte göra det.

    SvaraRadera
  23. Men det går ju inte att komma i från att pirater rimligen inte har samröre med Alexander Bard

    SvaraRadera
  24. @Anonym 14:03: HAX är tydligen aktiv i Liberaldemokraterna åtminstone till viss del. Alexander Bard välkomnar honom till partiet (som en av dess grundare), samt att HAX ingår i L's "Styrgrupp".

    Så det är lika bra att HAX avstod från att kandidera till PP's styrelse. Vi vill inte ha några L-turncouts i PP.

    SvaraRadera
  25. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 14:12

    ,Beviset står ju klart och tydligt i mailet från Alexander Bard (L), att du är en av grundarna av deras parti. Så varför är du kvar som medlem av Piratpartiet?

    Men för i helvete löäs vad det står människa. Det är Bard som anser att han är grundaren, något hax själv nämner i denna bloggpost.

    Men visst är det märkligt att alexander Bard ska sammarbeta med Hax när han är för internet Censur, dessutom på global nivå.

    SvaraRadera
  26. HAX är med i Piratpartiet. Han är med och sköter det som är kvar av Frihetsfronten. Han arbetar med de gröna i Europaparlamentet i nät- och integritetsfrågor. Han har kontaktytor med Liberaldemokraterna, även om jag tror att han inte är aktiv där. I FRA-striden var han med och byggde allianser som fick Ung Vänster och MUF att stå i samma demonstration.

    Så arbetar en framgångsrik opinionsbildare.

    SvaraRadera
  27. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 14:17

    Alexander Bard välkomnar honom till partiet (som en av dess grundare)

    Nej jävla analfabet, det är Bard som ser honom som en inspiration till att han grundade partiet med sina vänner.

    Hur som helst så måste Alexander bard förklara sig, hur kan han skriva detta mail till hax. Visserligen vet jag att Bard är en komplett förvirrad idiot, men är han verkligen så här jävla dum och är hax lika sinneslö han att han inte reagerar på det. Om Hax är ärlig så är han sinnesslö annars är han en lögnare, hur som helst så är hax knappast ett geni.

    SvaraRadera
  28. HAX är med i Piratpartiet. Han är med och sköter det som är kvar av Frihetsfronten. Han arbetar med de gröna i Europaparlamentet i nät- och integritetsfrågor. Han har kontaktytor med Liberaldemokraterna, även om jag tror att han inte är aktiv där. I FRA-striden var han med och byggde allianser som fick Ung Vänster och MUF att stå i samma demonstration.
    Så arbetar en framgångsrik opinionsbildare.


    Ja men han kunde ju rimligtvis tala om det i så fall.

    SvaraRadera
  29. HAX är ordförande för frihetsfronten.

    På frihetsfrontens hemsida http://www.frihetsfronten.se/ listas HAX som medlem i både PP och L.

    Vet inte frihetsfronten vilka partier deras ordförande representerar?

    SvaraRadera
  30. @PP och L klarar inte verkligheten sa...

    Jag är då ingen analfabet. Jag läser precis vad det är som står i mailet. Tror ju mer på sanningshalten i ett mail från Oktober 2010, än en hastigt ihopslängd bloggpost daterat IDAG.

    Bort med HAX från PP, eftersom han klart och tydligt visar mer sympatier mot Liberaldemokraterna.

    SvaraRadera
  31. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 14:24

    Jag är då ingen analfabet. Jag läser precis vad det är som står i mailet.

    Du förstår uppenbarligen inte svenska det står: Räkna också Hax som den nyckelperson han är som en av grundarna av L.

    Det är i egenskap av att han är en nykelperson för den högerliberala rörelsen i Sverige som man kan se jhan som grunden för att L överhuvudtaget skapades. Fattar du inte att det är det som står skrivet där så är du för fan i mig blind.

    Nu skiter jag i det här ni idioter allihopa. Fy fan vilket slöseri med energi att hänga här.

    SvaraRadera
  32. @PP och L...

    "Du förstår uppenbarligen inte svenska det står: Räkna också Hax som den nyckelperson han är som en av grundarna av L."

    Ja, Alexander Bard och Liberaldemokraterna räknar HAX som en av dess grundare. På rak fråga i PP's forum där någon frågade "Är du medlem i/grundare av Liberaldemokraterna?". Då svarar HAX, blankt NEJ.

    Vilket isåfall inte stämmer eller hur? Ge fan med din pajkastning, jag är ingen analfabet, jag förstår svenska alldeles utmärkt. Kanske det är du som borde läsa på mera?

    SvaraRadera
  33. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 14:31

    "Du förstår uppenbarligen inte svenska det står: Räkna också Hax som den nyckelperson han är som en av grundarna av L." Ja, Alexander Bard och Liberaldemokraterna räknar HAX som en av dess grundare. På rak fråga i PP's forum där någon frågade "Är du medlem i/grundare av Liberaldemokraterna?". Då svarar HAX, blankt NEJ. Vilket isåfall inte stämmer eller hur? Ge fan med din pajkastning, jag är ingen analfabet, jag förstår svenska alldeles utmärkt. Kanske det är du som borde läsa på mera?

    Som sagt du måste va en analfabet för jag har skrivit flera inlägg i den här tråden att det är orimligt att Hax inte skulle känna till sitt medlemskap i Liberaldemokraterna. Jag har skrivit rätt så dräpande kommentarer till Hax alla som inte analfabeter kan läsa dem.

    SvaraRadera
  34. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 14:33

    ...men man kan inte säga att hax är grundaren av L

    SvaraRadera
  35. PP och L klarar inte verkligheten25 april, 2011 14:34

    ...men det är klart vem vet vad som kommer fram härnäst.

    Hax lämnar PP var så säkra, åtminstone efter 2014

    SvaraRadera
  36. Jag vet inte vad som är värst, att ljuga om att man är med i en styrgrupp eller vara med utan att veta om det. Om du blivit vald i PP, hade du vetat om det då?

    SvaraRadera
  37. Har svårt att se Emmas skuld i detta, speciellt när maillisteinnehållet blivit känt. Hax och L har dock onekligen saker att reda ut.

    En helt annan reflektion; om PP (gratis kultur) ock L (medborgarlön) gör gemensam sak behöver vi varken betala för vår immaterialkonsumtion eller jobba. Nån-annan-ismen har då nått helt nya nivåer.
    Och föreställ er en tv-sänd PP/L-kongress (att jämföra med Mp's legendariska och underhållande motsvarighet) :))

    /Johan

    SvaraRadera
  38. En sådan fenomenal samling galna kommentarer det var här! Personligen har jag svårt att förstå dem som på allvar tror mer på hur ett mail från HAX hanterats av galningarna i LibDem än på hans egna bedyranden om att det mailet inte är vad folk vill få det till. Om man inte vill motarbeta HAX, förstås, och trötta ut PP.

    Vad jag kan se löper PP dessutom ingen som helst risk att drabbas av något dåligt även om det skulle vara så att HAX visar sig hoppa över till LibDem, förutom förlusten av en lysande ideolog och opinionsbildare då.

    /Jesper

    SvaraRadera
  39. Och här går vågorna höga, ser jag.

    Det kastas beskyllningar om lögner och dumhet fram och tillbaka i detta kommentarsfält, och aggressionen verkar inte veta några gränser.

    Det har uppenbarligen begåtts misstag av något slag, bagateller och småförsumligheter som i somligas ögon förstorats upp till väldiga skandaler.

    Vojne, vojne.

    Liberaldemokraterna är fortfarande inte ett regelrätt parti, utan en politisk rörelse som man faktiskt inte ens kan vara formell medlem i än så länge. Man kan vara medlem i vår Facebookgrupp och på våra mailinglistor, och man kan delta i politiska diskussioner på olika sätt.

    Piratpartiet är ett politiskt parti med representation i EU-parlamentet, och därmed finns både makt och pengar inblandat i spelet, vilket gör att det som kan vara småsaker i en organisation blir till jättstora problem i Piratpartiet.

    Det är mycket möjligt att det helt enkelt handlar om ett missförstånd av rent bagatellartad natur. Liberaldemokraterna framstår förmodligen som mer etablerade och välorganiserade än vi är, och därför dra man större växlar på denna lilla bagatell än det finns anledning till.

    Både Alexander och HAX (liksom jag) är entusiastiska liberaler, och i denna entusiasm kan det säkert ha sagts saker som det senare inte visat sig finnas täckning för, fullt ut.

    Jag kan helt sanningsenligt vittna om att jag själv under de fåtal månader vi har sysslat med det här projektet inte har haft särskilt mycket kontakt med HAX, och jag har inte haft en bild av att han deltagit alls i vårt konkreta arbete med Liberaldemokraternas utveckling. Jag har uppfattat det som att HAX i sin entusiasm för liberalismen helt enkelt har gått med på att stödja oss Liberaldemokrater, och så har det någonstans på vägen blivit ett missförstånd.

    Inga konstigheter alls.

    Men om Piratpartiet nu har blivit så obalanserat och nervöst att t.o.m. Emma Andersson (som jag verkligen respekterar som en av de verkligt tunga och stabila inom PP) anklagar HAX för att vara en lögnare, och hela kören sjunger med, så blir jag faktiskt beklämd.

    Piratpartiet har fortfarande inskrivet i sina stadgar att man får vara med i flera partier än PP. Multipla medlemsskap är tillåtna. Och L är inte ens ett parti än, så vad är problemet? Alla vet att HAX är ordförande i Frihetsfronten, så vad är problemet?

    Det mest intressanta är denna massiva misstroendeförklaring mot HAX, och detta enorma ifrågasättande av CE, HAX och flera av dem som faktiskt har gjort ett enormt arbete för Piratpartiet, och som har fått upp Piratpartiets frågor på den politiska agendan - inte bara i Sverige, utan i hela världen!

    Rick betraktas med förakt och löje av vissa pirater, och CE misstänkliggörs ständigt. men sanningen är att inga pirater, och då menar jag verkligen INGA pirater, har gjort ens tillnärmelsevis så mycket för Piratpartiets sak som just Rick och CE.

    Jag fattar inte denna turbo-Jante som verkar härska inom Piratpartiet. "Stick inte opp, för fan, för då åker du på en propp, och sen drar vi ner dig i skiten där du hör hemma."

    Om jag hade varit aktiv i PP fortfarande (jag är fortfarande medlem, och hade tänkt vara det även framledes, om jag får),så hade jag varit överlycklig för att få in den enorma kompetensen som HAX representerar i PP:s styrelse.

    Det hade dessutom varit en prestigevinst gentemot Liberaldemokraterna - men det verkar ingen ha tänkt på. Alla bara snackar om dolda agendor och misstänkliggör HAX.

    Patetiskt.

    Jag hoppas och önskar verkligen att PP skärper till sig framöver. Världen behöver Piratpartiet, och Christian Engström behövs i EU-parlamentet.

    Men det spelar väl ingen roll att jag säger så, för jag är ju en sån där läskig liberaldemokrat, och såna kan man ju inte lita på...

    SvaraRadera
  40. Frågan är vem som läckt mail från Liberaldemokraternas interna ledningslista till Emma?

    Det vi vet är att de som har tillgång till dessa mail är endast Alexander Bard, C-J Rehbinder, Mikael Gajtiza, Jan Söderqvist, Torbjörn Jelerup, Niklas Starow och Jan Rejndell. Någon av dessa är det sålunda.

    Man kan också undra vad syftet är. Det enda rimliga syfte bakom att ge mailen till Emma är att detta skall underblåsa interna strider inom PP. Vad Bard tycker om piratrörelen är känt.

    Det ser ut som att både Hax och Emma agerar nyttiga idioter i Bards och upphovsrättsindustrins tjänst.

    SvaraRadera
  41. itt: Folk som vet vad som händer när man har ett attraktivt namn/en attraktiv position som andra gärna vill skylta till samhörighet med och folk som bara i sina våtaste drömmar skulle kunna hamna på en sån position.

    (L) vill säkert jättegärna att HAX ska engagera sig med tanke på hans renommé. Så länge HAX inte gjort det (sorry, ett introduktionsmail på en maillista är inte engagemang) är det svårt att påstå att det är så oavsett hur han introducerats eller inte.

    F.ö ljög emma rakt av i sitt första bloginlägg. Jag håller med HAX om att hon borde be om ursäkt för det.

    SvaraRadera
  42. ...Men varför är inte Hax arg på L som skrivit fel uppgifter, det är ju där felet startade.

    SvaraRadera
  43. ...om det nu var fel uppgifter vill säga

    SvaraRadera
  44. PP + L = Sant?25 april, 2011 15:42

    Okej låt oss sammanfatta.

    1. Hax får ett mail där han får reda på att han är med i styrgruppen och medlem i Liberaldemokraterna. Samt att man ska hålla detta hemligt internt tills hax vill gå ut med det offentligt.

    Varför skriver bard detta samt skickar denna information till hax om det nu är fel?

    2. Hax svarar på detta mail, så då borde han förmodligen ha läst det. Men han invänder inte emot vad som står i mailet utan ser det som ett naturligt steg i den politiska evolutionen.

    3. Det kommer fram offentligt den 20 april att Hax är medlem på L, Hax får detta påpekat för sig på sin blogg se kommentarerna i länk:

    http://www.blogger.com/comment.g?blogID=13416814&postID=8042923396228488642

    Men Varken Hax eller Niklas Starrow bryr sig om att detta står på Liberaldemokraternas sida. Det spelar tydligen ingen roll att detta står där trots att båda menar att det inte är sant. Sanningen är tydligen inte så viktig.

    4. Emma påpekar att hax är med i L och med i styrgruppen. Hax blir förbannad på Emma men fortfarande blir han inte arg på Liberaldemokraterna som skrivit att han är medlem, trots att hax själv försäkrar att han inte är det.

    5. Emma publicerar som sagt mailet, hax säger att han inte läst mailet utan bara svarat på det.

    Godag yxskaft och godkväll!

    SvaraRadera
  45. Hax den enda som kan hjälpa dig nu är Alexander bard, men han är tyst, du borde snacka med honom och be han tala ut offentligt om detta.

    SvaraRadera
  46. Nu blir det så här:

    http://henrikalexandersson.blogspot.com/2011/04/tid-for-frihet.html

    SvaraRadera
  47. Konspirationsteoretikerna anar nya domäner att utforska...

    Sorry, Anonym, det är ingen som har läckt mail från Liberaldemokraternas interna ledningslista.

    Liberaldemokraterna@yahoogroups.com är inte Liberaldemokraternas interna ledningslista.

    Det är en öppen lista med hundratals medlemmar. Eller, tja, när det här var aktuellt kanske det inte var mer än ett par hundra, men det var garanterat många fler än den inre ledningsgruppen.

    Så det finns inga dolda konspirationer för att skapa oreda i PP. Inga vi känner till i alla fall. Du kanske vet mer?

    SvaraRadera
  48. Snacka om att göra en höna av en fjäder. En del av er är ju helt otroliga! Nästan så det blir komedi.

    Jag tror jag börjar förstå kritiken mot PPs interna klimat. L är mer av en facebookgrupp idag än ett politiskt parti så ni kanske borde lugna er med högafflarna och inte hänga HAX för högförräderi riktigt ännu?

    SvaraRadera
  49. Jag kan bara intyga att 100% av det Henrik Alexandersson skriver är sant. Dessutom är 100% av det Calle Rehibinder skriver sant. Överhuvudtaget är min erfarenhet att bägge dessa herrar talar 100% sanning. De är pålitliga herrar. Att Liberaldemokraterna ska slå till svars för att vi låter Hax och massor av andra pirater ha full insyn i vår verksamhet och möjlighet att påverka processen finner jag minst sagt absurt. Enough said.

    SvaraRadera
  50. Om det Hax skriver är sant ljuger Alexander Bard. QED

    SvaraRadera
  51. Rehbinder: Om det var en öppen lista: avrför skriva "Hax får som alla andra själv gå ut och berätta om sitt engagemang i L när han själv vill. Till dess stannar det oss alla här emellan."

    Din story håller inte. Sorry.

    Troligare är att Liberaldemokraterna försöker slå in kilar mellan olika delar i PP för att få bort en stark kraft när det gäller upphovsrättsfrågorna (och där Bard och PP har diametralt motsatta intressen)

    SvaraRadera
  52. @ Magnus Bark:

    Du anklagar mig rätt ut för att vara en lögnare, helt utan grund, och det gör mig faktiskt förbannad. Inte främst å mina egna vägnar, utan för att du bidrar till utmåla Piratpartet som en drös konspirationsteoretiska rättshaverister.

    "Din story håller inte. Sorry."

    Du tror kanske att du har "avslöjat" nåt. Sorry, det har du inte. Du har fel, helt enkelt.

    Det är väldigt lätt att kolla om Liberaldemokraterna@yahoogroups.com är en öppen lista för alla som är intressrade av att aktivera sig i L, eller om det är en sluten lista för oss i grundargruppen. Men det har du inte brytt dig om att göra.

    Du vill hellre bara hälla mer bensin på brasan och kasta skit på folk. Du är en skam för Piratpartiet - om du nu är medlem. Det hoppas jag att du inte är.

    SvaraRadera
  53. Omvänd bevisföring25 april, 2011 17:47

    Det är naturligtvis i princip omöjligt att bevisa att man INTE har gjort något. Men finns det några bevis på motsatsen? Har HAX deltagit i någon mer mailkonversation på den där listan som nu diskuteras? Det bör ju ni som har läst den veta. Har han träffat någon ledande liberaldemokrat mer än de han redovisat? Det förefaller inte så.

    Men det går naturligtvis aldrig att övertyga någon om att man INTE gjort något om den personen har bestämt sig redan i förväg.

    Jag litar på HAX redogörelse. Och det skulle förvåna mig om jag skulle motbevisas på den punkten.

    SvaraRadera
  54. Men snälla nån, det står faktiskt i mailet att "Till dess stannar det oss alla här emellan."

    Visst vem som helst kan få tillträde till liberaldemokraternas mail om man visat intresse, men det står en uppmaning till alla att inte gå ut offentligt med att HAX är med i Liberaldemokraterna.

    Hur som helst Hax har flytt fältet nu och blivit partilös nu.

    SvaraRadera
  55. Hax försökte sig på en fuling och misslyckades det är allt. Lycka till med att försöka snacka bort det här.

    SvaraRadera
  56. Rehbinder:

    Det var ju exakt det jag skrev. Om listan är öppen fanns ingen anledning uppmana de övriga att hemlighålla vilka som var med.

    Det är det ena _eller_ det andra. Inte båda.

    För övrigt är jag rörd över din omtanke om piratpartiet. Det parti som ni utmålat som "fanatiker" "exteremister" "sekt" omväxlande med att dödförklara

    Du har dessutom själv en historia om att ljuga om vilka som stödjer er. Glömt när du påstod att Anna gillade er? http://www.annatroberg.com/2011/03/22/timeout-for-lite-vanskapligt-taktiksnack/

    Glöm det? Du ljög bevisningen då. Och du ljuger sannolikt nu igen.


    Du kan ju ta en titt på detta om du glömt vad ni skrivit (eftersom ni raderat inläggen efter att ni blivit påkomna med era klavertramp).

    Piratpartiet behöver inte sina omsorger. Tack och hej.

    SvaraRadera
  57. Bäst att vara anonym i det här kommentarsfältet25 april, 2011 18:07

    "Jag kan bara intyga att 100% av det Henrik Alexandersson skriver är sant. Dessutom är 100% av det Calle Rehibinder skriver sant. Överhuvudtaget är min erfarenhet att bägge dessa herrar talar 100% sanning. De är pålitliga herrar."

    @Alexander Bard:

    Jag har egentligen bara en fråga.

    Du skrev i e-postbrevet till Liberaldemokraterna att HAX var en av grundarna, och medlem i styrgruppen.

    Är det 100% sant?

    SvaraRadera
  58. Det är en jvla sandlåda angående PP styrelseval.. shit asso.. skärp er så folk orkar engagera sig i PP, men ska det vara som en jvla sandlåda på dagis varje gång lite folk ska in i styrelsen så äre fan nästan inte enns värt o ha en PP pin på sig jämt..


    Inget illa menat till dig Hax, du är en av de få personer i PP som jag har förtroende för...


    //Billy G

    SvaraRadera
  59. Ja, eftersom mejllistor läcker hej vilt, inget nytt så är det på alla mejlinglistor, så kan man väl påpeka att HAX har väl inte gjort ett endaste dugg i LD förutom att ställa upp i en panel om EU. Fysiska möten med grundargruppen = 0, förutom vänskapliga middagar med Bard.

    Att LD ser honom som en "nyckelfigur", dvs att hans person med alla sina liberala gärningar som sådan ses som en grundare betyder inte att han är en bokstavlig grundare, utan en inspiration. Hur svårt är det att förstå?

    Goddammit vad jag hatar hur folk nyttjar möjligheten till att tolka saker bokstavligt av retoriska skäl.

    SvaraRadera
  60. Det viktiga vi kan ta med oss från allt det här är att Bard förgiftar allt han tar i och alltid har sin egen agenda. Denna livsfarliga man måste skys som pesten, då först kan det bli ordning på detta och man kan gå framåt istället för förgiftarens egna ärenden.

    SvaraRadera
  61. @ Trollet Magnus Bark:

    Jag har aldrig ljugit om någonting gällande mitt politiska arbete. Någonsin.

    För det första kan du gärna få redovisa något enda citat där jag dödförklarar Piratpartiet. Jag är fortfarande medlem, av flera anledningar.

    T.o.m. i den artikeln som många pirater gillar att hänvisa till (har du över huvud taget läst den?) så säger vi inte at Piratpartiet är hopplöst eller dött - vi vill tvärtom inspirera och ge nya impulser.

    Att jag i en kommentar nånstans nämnde att Anna Troberg gillade vår artikel var för att en annan pirat påstod det direkt till mig. Så jag trodde faktiskt att det var så.

    Det är inte särskilt konstruktivt att springa runt och anklaga folk för att vara lögnare, särskilt inte när man har fel.

    SvaraRadera
  62. http://www.expressen.se/debatt/1.2364613/alexander-bard-carl-johan-rehbinder-och-caspian-rehbinder-piratpartiet-pa-vag-mot-en-totalkrasch

    OSÄKER FRAMTID. Piratpartiet står nu inför ett dramatiskt vägval. Antingen fullföljer partiet det frihetliga patos som ligger bakom dess bildande, eller så går partiet under , skriver medlemmarna Alexander Bard, Carl Johan Rehbinder och Caspian Rehbinder.

    SvaraRadera
  63. Valet står i vår mellan att på allvar börja bygga den nya tidens politiska opposition, eller att kasta vår tids stora frihetsrörelse på soptippen. Beslutet kan inte vänta. Vågar partiet flyga på allvar, eller fegar man ur och kraschar?

    SvaraRadera
  64. Jag har ett minne av att det blev en lika infekterad tråd hos Torbjörn när han hittade en aktiv nazist på PP's forum.

    Då hette det att forumet minsann skulle vara öppet för alla, inklusive nazister.

    Nu har Hax varit medlem i en maillista, och samma personer (antar jag, "anonym" är lätt att gömma sig bakom) som försvarade nazisten vill nu hänga Hax.


    Vilka prioriteter en del har.

    SvaraRadera
  65. scaber nestor en av dem som tände till var Rick Falkvinge, han försvarade jimmy Wendelskogs rätt att få va på PP:s forum trots att han är nationaldemokrat.

    Så vad menar du? Attackerar du Rick Falkvinge nu också för han stod just för den uppfattningen du kritiserar.

    SvaraRadera
  66. Jag röstade pirat i EU-parlamentsvalet för jag såg er som viktiga uppstickare som tog tag i frågor alla andra ville tysta ner; ni bidrog till en genuin samhällsnytta.

    Jag kan tyvärr se nu att jag aldrig kommer kunna lägga min röst på er i ett riksdagval, och antagligen inte nästa EU-val heller. Tonläget och manövrerandet är obehagligt att beskåda, och taktikspelet/smutskastandet/positionerandet/whatever verkar (skrämmande nog) viktigare för somliga än frågan om vilken politisk identitet pp borde ha. Det här framstår inte som seriöst. Jag har läst folk använda referenser som "sandlådefasoner", "bunkermentalitet" och "Flugornas Herre", och det passar in mer än vad det borde göra på folk som påstår sig ha aspirationer på att i någon mån delta i styret av ett land.

    Nu tror jag visserligen att sånt här smuts finns i alla partier; det finns dock en smula ironi i att pp, som är vana med digitalt meningsutbyte och som antagligen ser på forumkonversationer om allt under himlen som vardagsmat, oavsiktligt ger folk såna varningsklockor mot dem just genom att använda sina digitala friheter.

    Ha så kul med era sedvanliga 0.5% i nästa val. Jag är 100% övertygad om att ni har spelat ut eran roll i svensk politik. 100% sant. Det jag sett i den här tråden (och de övriga som berör samma sak) har varit pinsamt. Oavsett vad HAX har eller inte har gjort, vetat eller inte vetat, tänkt eller inte tänkt, så har hans avsikter alltid varit att ge pp en reell chans att knäcka spärren i ett val; ett seriöst parti som slåss för integritetsfrågorna behövs i det här landet, och han vet det. Sättet han motarbetas på visar att pp är business as usual i svenskt politiskt föreningsliv: samma mellanstadiebeteende från folk som påstår sig vara vuxna människor, utan någon som helst jävla tanke på frågorna, ideologierna, filosofin, vilket slags mandat vill be om från folket.

    Jag blir arg när jag ser sånt här, för det här är inte vad jag röstade på. Jag visste att jag tog en chansning på ett gäng relativt okända människor som mycket väl kunde visa sig vara kufar, men likväl känner jag mig sviken. Jag trodde att ni ville göra någon slags skillnad, att ni verkligen ville kämpa för de här frågorna, att internet/ingegritet/övervakning var det ni skulle sätta i det främsta rummet. Jag ser nu att ni beter er som vilka karriärpolitiker som helst; att eldsjälarna blir utmanövrerade av de sedvanliga taktikerna, de som vet hur man leder en grupp och kan starta drev.

    Jag känner på samma sätt som när Fredrick Federley grät sina krokodiltårar och tryckte på ja-knappen i FRA-omröstningen. Han som påstod att han skulle bli riksdagens liberala röst, men som när det väl kom till kritan föredrog att hålla sig väl med makten för att behålla sin fina plats på listan, sin mysiga riksdagslön och sin dyra lägenhet i Hammarby Sjöstad. Jag sa till mig själv då att centern aldrig mer skulle få min röst så länge han satt på deras listor, och det löftet tänker jag hålla.

    Det här blev längre än jag hade tänkt, men jag kände att det var på sin plats att låta er som befinner sig inne i bubblan veta hur det här ser ut utifrån. Jag misstänker att ni inte beaktar det lika mycket som ni borde.

    //Renzlow

    SvaraRadera
  67. Note to all: Rehbinder ljuger inte. När han säger osanningar beror det på att han själv tror att det är sant.

    De som inte håller med honom är troll

    SvaraRadera
  68. @Anonym (signerat Renzlow):

    Amen, eller +1 eller whatever, med innebörden att jag instämmer till fullo.

    Det är deprimerande...

    SvaraRadera
  69. Också jag sätter en +1 på Renzlows inlägg.

    /V

    SvaraRadera
  70. Det liberaldemokraterna har skrivit nu på kvällen är nog fan det bästa inlägget jag hittills sett i den här debatten. när ska vi som är mot övervakningssamhället lära oss att samarbeta och inte mobba de som gör nåt bra?

    http://www.liberaldemokraterna.com/2011/04/25/nar-kejsaren-av-kina-sokte-nya-radgivare/

    SvaraRadera
  71. @anonym 20.32

    1. De som försvarade nazisten och som försöker hänga Hax kan känna sig träffade, oavsett om de är anonyma eller ej.
    Såvitt jag vet har inte Rick kommenterat detta nya strul, eller hur?

    2. Om du gör en sökning på min blogg ser du att jag kritiserat folk som gör fel, oavsett vilka det är.

    SvaraRadera
  72. 1. De som försvarade nazisten och som försöker hänga Hax kan känna sig träffade, oavsett om de är anonyma eller ej.

    Som vanligt tar du saker i sitt sammanhang och passar på att svartmåla pirater som nazist förespråkare, men gör du det så får du för fan stå för att du även svartmålar Rick Falkvinge också jävla skithög!


    Såvitt jag vet har inte Rick kommenterat detta nya strul, eller hur?
    Så man sympatiserar bara med Nazister som Pirat om man har kommenterat hax styrelsenominering. Du är för sorglig. Du är slut nestor bli hemlös igen.

    2. Om du gör en sökning på min blogg ser du att jag kritiserat folk som gör fel, oavsett vilka det är.

    Handlar bloggen om dig hela tiden eller?, för det borde den göra om den handlar om folk som gör fel gång på gång.

    SvaraRadera
  73. Rättelse: Som vanligt tar du saker ur sitt sammanhang och passar på att svartmåla pirater som nazist förespråkare, men gör du det så får du för fan stå för att du även svartmålar Rick Falkvinge också jävla skithög!

    SvaraRadera
  74. Renzlow ta och skaffa dig ett liv för fan

    SvaraRadera
  75. Till konspirationsteoretikerna och trollen ett uppriktigt menat ironiskt "Grattis!" Bra jobbat. Ni har lyckats göra er av med en av Sveriges skarpaste politiska analytiker och skribenter. Känns det bra?

    Det har ni gjort för att HAX funnits med på några maillistor i ett annat parti. Att stå för att ni, i alla fall förr, har tyckt att dubbla medlemsskap är ok har tydligen inte föresvävat någon av er.

    Jag, som är en av L:s grundare, har naturligtvis sett att HAX funnits på våra listor men eftersom han aldrig någonsin tagit någon aktiv del vare sig i ledningsgruppen eller i våra Forum eller genom inlägg på listor eller facebook så har jag haft och har alltjämt uppfattningen att vi helt enkelt har velat hålla HAX informerad och uppdaterad. Vi är ett transparent projekt nämligen.

    That´s it. Några Machiavelliska komplotter har inte förekommit men jag är fullt medveten om att de som i första hand borde ta detta faktum till sig, naturligtvis inte kommer att göra det. Faktum är också att det heller inte spelar någon roll längre.

    Det är svårt att avgöra med så många anonyma men just dessa sprider även dynga på annat sätt genom att påstå saker om L och vår politik som är rena, raka lögner.

    Jag har nyligen förnyat mitt medlemsskap i PP eftersom jag alltid har gillat partiet för dess infopolitik och överhuvudtaget i de frågor man drivit.

    Mitt skäl för att vara med att starta L hänger även det ihop med PP på så sätt att jag kände för min del att viktiga bitar saknades här och för att få tillfälle att arbeta politiskt med dessa så anser jag att L är alternativet för mig.

    Det projekt – Liberaldemokraterna - som vissa här uppenbarligen ser på samma sätt som mullorna i Teheran ser på USA driver exakt den politik som PP hela tiden förespråkat vad gäller fildelning och de övriga hjärtefrågor som en gång var PP:s adelsmärke. De frågor som entusiasmerade och som gjorde att de lila syntes och hördes.

    Nu törs jag slå vad om att någon, någonstans kommer att påstå att vi tagit över den politiken bara för att vi vill vara stygga mot PP. Herregud så en viss falang här övervärderar sin egen betydelse och sin förmåga att kunna styra en samhällsdebatt och det är lite trist att uppleva just den tysta majoritetens tystnad i den här debatten som varit.

    Det kan också vara så att jag har fel och i så fall så har den tysta majoriteten tystnat just för att den inte finns kvar längre. I så fall förklarar det en hel del och det förklarar varför jag igår skrev att det jag läst påminner väldigt mycket om hur det såg ut i Ny demokrati efter en tid.

    Liksom HAX har skrivit så konstaterar även jag att det här är en meningslös diskussion att fortsätta så för min del upphör den här och nu.

    Det finns politik att syssla med för den intresserade.

    Jag är intresserad.

    SvaraRadera
  76. Michael Gajditza,

    i höstas skrev jag på en lista för att ni skall kunna bilda parti. Trots att det nu gått 6 månader sedan dess har ni misslyckats med att få ihop 1 500 underskrifter.
    Sedan kan jag läsa i kommentarsfälten på Hax blogg dels att ni får ihop dessa namn i en handvändning, dels inte avser att bilda ett parti förrän senare.
    Hur gör jag för att ta bort mitt namn som en av undertecknarna? Jag har inte längre lust att vara en av undertecknarna.

    SvaraRadera
  77. Hej Jonas!

    Nu är detta ett kommeentarsfält för en bloggpost som Henrik har skrivit, så din fråga är väl lite felplacerad, liksom mitt svar, men vad tusan. Henrik får väl skälla på mig i morgon om han tycker att jag gjorde fel...

    Vi har definitivt ambitionen att starta ett parti, och vi har inte alls misslyckats med att samla in namn - vi är bara inte färdiga än.

    Vi vill börja i rätt ände, och framför allt få igång en politisk verksamhet. Därför har vi inte lagt fokus på namninsamling och partibildning i dagsläget.

    Vi har nu släppt ett politiskt manifest, vi har kommit igång med våra pubkvällar med politisk debatt, hemsidan rullar, våra olika diskussionsfora fungerar alldeles utmärkt, vi kommer att positionera oss i Visby under Almedalsveckan, vi har ett livaktigt ungdomsförbund (Ung Liberal) som eldar på i våra rumpor emellanåt, precis som ett ungdomsförbund ska göra.

    Så jag kan nog garantera att det blir parti av det här projektet, men vi vill ha en bra ideologisk bas och en fungerande verksamhet som grund först.

    Hav tålamod. :-)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.