2012-01-11

Ett ACTA-mysterium

I Pirate MEP Engströms rum pågår ännu ett livligt möte med företrädare för de företag som producerar märkesvaror – och som är för ACTA-avtalet.

ACTA började, som bekant, som ett avtal mot piratkopierade varor. Sedan kom nöjesindustrin, blandade in fildelning och kapade hela avtalet. Och med detta hamnade internets frihet i skottgluggen.

Vill verkligen företag som Adidas, Swatch, Levis och en massa andra – som bara bryr sig om piratkopiering av varor – verkligen bli sammankopplade med att döda internets frihet?

Hur kommer det att påverka deras image, i deras unga kundgrupper?

Det är ett mysterium att varuproducenterna lät upphovsrättslobbyn försätta dem i denna situation.

(Och på tal om ACTA – hur meningsfullt är ett avtal för att förhindra varuförfalskning – när Kina inte är med?)

7 kommentarer:

  1. Bara det faktum att Kina inte är med, som står för en stor andel av all piratkopiering (reell sådan), är tillräckligt argument för att inte genomföra skiten.

    Men dessvärre går makt och politik att köpa, det är trist att det inte finns mycket som inte är korrumperat längre.

    //Johan

    SvaraRadera
  2. "(Och på tal om ACTA – hur meningsfullt är ett avtal för att förhindra varuförfalskning – när Kina inte är med?)"

    Varför skall kineserna hålla på med varuförfalskning när orginalvarorna också produceras i Kina, i samma fabrik med samma slavarbetare.

    Det är vi här i "väst" som har gjort detta möjligt, för en del av oss vill tjäna snabba pengar, utan några skrupler.

    Samtidigt vill vi nu stoppa de kinesiska fabrikerna att direktexportera till oss, utan några av våra giriga mellanhänder, och kallar det för "varuförfalskning".

    Här har någon uppenbarligen tänkt göra snabb profit, och därefter smitta från konsekvenserna.

    SvaraRadera
  3. Rättelse till min förra kommentar:

    "Här har någon uppenbarligen tänkt göra snabb profit, och därefter smita från konsekvenserna."

    SvaraRadera
  4. @Dennis Nilsson

    Mycket av den "varuförfalskning" som sker i Kina är just att samma fabrik som producerar "äkta" skor på dagen producerar "falska" på natten.

    Samma skor - annat märke.

    SvaraRadera
  5. Och ibland med orginalmärkets goda minne...

    SvaraRadera
  6. Det är ju ett jättebra sätt att få sälja till både rika och fattiga. Rika vill ju inte ha falska varor och fattiga har inte råd med äkta. Volymerna är så stora när man säljer till fattiga att förtjänsterna kan bli betydligt större än förtjänsterna från försäljningen till dom rika.

    Det finns nåt ord för det som ekonomer använder. Det är även därför vissa butiker envisas med kuponger man ska hålla på att fylla i för att få rabatt. Rika orkar inte, och då kan man sälja med ett högre pris till som som har råd.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.