2005-06-14

Tolerans, diskriminering och äganderätt

Ett intressant mail om posten nedan (Toleranta Danmark) ställer frågan hur jag skulle se på saken om någon satte upp en lapp med texten "Endast vita" i entrén på sin krog.

Den frågan får man ofta. Jag vet inte, men den skulle kunna implicera att man är av samma skrot och korn som rasisterna, bara för att man vill röka på krogen. Och skall just denna fråga ställas - då är det väl snarare till dem som vill köra oss rökare på porten?

Nåväl, jag uppfattade dock den ställda frågan som uppriktig och nyfiken. Här kommer svaret.

Nej. Jag skulle inte kunna tänka mig att förbjuda någon som äger en krog att sätta upp vilken gästpolicy som helst. Om svarta, göteborgare, kvinnor eller hetrosexuella inte släpps in - då är det krögarens beslut.

(Varför en krögare nu inte skulle vilja tjäna pengar på att kränga öl till alla..?)

Samtidigt skulle jag nog uppmana till bojkott av krogen i fråga. Jag skulle vilja diskutera saken med den trångsynta idiot som driver den.

Så - javisst, jag skulle reagera på ett personligt plan. Men det ger mig ingen som helst rätt att kräva att staten skall förbjuda krögaren att ha en visst gästpolicy - även om den är orimlig och korkad.

Man måste hålla isär vad man själv ogillar och vad staten skall styra eller förbjuda. Det kräver visserligen att man tar en del ansvar själv och att man är beredd att stå för sin åsikt. Men det kan man väl ta? Hellre det än att staten styr hur enskilda medborgare skall få hantera sin egendom.

Så, nu skall jag på blöt långlunch. I Bryssel - där man får röka till kaffet och konjaken. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.