Lågprisflygbolaget Ryan Air får ibland kritik för att leva på skattepengar. Det handlar då om att de kommuner vars flygplatser bolaget trafikerar betalar infrastruktur för flygplatsen - eller håller osedvanligt låga flygplatsavgifter för bolaget.
Om det krävs skattepengar för att hålla lågprisflyget i luften, är det naturligtvis inte bra.
Man kan dock konstatera att infrastruktur kommer alla bolag som flyger på flygplatsen till godo. Och flygplatsavgifter är som regel en förhandlingsfråga.
Nåväl - Skavsta i Nyköping - varifrån Ryan Air har huvuddelen av sin svenska trafik får dock inte en spänn i skattestöd av staten.
Statsstöd får däremot ett antal andra flygplatser: Hagfors 997 kr per passagerare, Hemavan 740, Hultsfred 811, Pajala 1.500 och Torsby 1.058.
(Källa: Luftfartsstyrelsens rapport Flygtrafik i Sverige.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.