2005-10-17

EU och aborterna

Just nu går drevet för att EU skall tvinga fram rätt till abort i alla medlemsstater. Det vore väldigt förhastat och ogenomtänkt.

Visst, jag är för kvinnans rätt att göra abort - om hon så önskar. Det är ingen lätt fråga. Men jag är för.

Jag är däremot väldigt mycket emot att EU skall lägga sig i detta.

Om EU i dag ges rätt att tvinga alla medlemsstater att tillåta abort - då kan samma makt användas i morgon för att förbjuda den. Öppna inte den dörren!

Detta är en fråga som kan och bör avgöras på nationell nivå!

7 kommentarer:

  1. Att låta kvinnan bestämma över sin egen kropp är en lätt fråga. Krångligt blir det däremot när man försöker klura ut när abort är att bestämma över någon annans kropp.

    Dessutom känner jag viss olust över att abort ibland används slentrianmässigt, istället för preventivmedel. För även om ett foster i ett tidigt stadium inte har någon mental förmåga, så är det i vart fall ett presumtivt liv man släcker. Det känns lite kymigt. Detta är förvisso metafysik, typ. Men det är ändå min maggropskänsla.

    Men jag är, som sagt, för fri abort - efter att ha funderat igenom detta, och inte som ryggmärgsreflex.

    Ibland måste även jag få vara lite blödig och eftertänksam. ;-)

    SvaraRadera
  2. Fredrik B: Jag tror att frågan kommit upp igen för att jävlas med polackerna.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det här, i en mycket hög grad, är en fråga som skall avgöras på individuell nivå.

    När börjar livet? Det är en i högsta grad teologisk fråga som hänger samman med vilken livsåskådning man har. I religionsfrihetens namn borde det vara kvinnan som får bestämma när fostret går från att vara en del av hennes kropp till att vara en egen individ.

    Givetvis måste samhället dra någon gräns för när man inte längre får göra abort - laglig abort vid 10 års ålder är ju en logisk konsekvens av ovanstående resonemang. Men den gränsen bör ligga relativt sent - kanske ända fram till födseln.

    SvaraRadera
  4. pelpet: Frågan är inte när livet börjar. Biologiskt sett har livet utan tvekan börjat för alla foster. Frågan är när det är rätt att döda. Nuvarande glidande lagstiftning är rätt bra. Riktigt små foster får dödas hur som helst, sedan krävs det ömmande skäl, när barnet fötts blir det "barnamord" med lägre straff än för "mord" när barnen blivit äldre.

    SvaraRadera
  5. Fredrik Brännhage: Fiskar är också medvetna om sin omgivning.

    SvaraRadera
  6. Jag är ultraliberal OCH religiös. Därför blir frågan extra komplicerad för mig ur ett flertal perspektiv.

    1. Privatmoraliskt är jag 100% mot abort och skulle definitivt motsätta mig en abort av ett barn jag avlat och jag skulle dessutom "predika" för en bekant om varför jag ansåg att hon gjorde bäst i att föda sitt väntade barn.

    2. Staten kan å andra sidan aldrig göra folk moraliskt högtstående. Vill folk ägna sig åt allehanda dumheter, typ narkotikabruk och aborter är det deras problem.

    3. Samtidigt måste man också allvarligt diskutera frågan huruvida foster skall åtnjuta något skydd av rättsordningen i ett ultraliberalt samhälle. Jag är böjd att anse detta också om jag inser att ett abortförbud är mycket lätt att förbise på grund av bevissvårigheter och annat. Dessutom accepterar de allra flesta människor abort, om än med vissa förbehåll, varför det blir svårt att bygga lagstiftningen på en moral nästan alla inte till mäter något värde.

    Summan är att frågan är enkel ur mitt privata perspektiv: Abort är helt förkastligt.

    Men att därav dra slutsatsen att det är meningsfullt att förbjuda abort är måhända förhastat.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.