2006-01-12

Miljöpolitik: Ta från de fattiga och ge till de rika

Jag funderar på att byta ut det stora brummande och skakande monstret till kyl och frys i skrivarlyan i Bryssel.

Då visar det sig att om man köper en lite dyrare, riktigt modern och framför allt energisnål kyl - då får man 75 euro. Av gasverket. Som i sin tur får dem från skattebetalarna.

Fattiga människor med kackiga vitvaror tvingas alltså subventionera rika människors nya, vräkiga köksutrustning - och lägre elräkning.

Så kallad miljöpolitik gör mig alltid lite förundrad...

(Jag kan f.ö. meddela att jag nu, peppar, peppar, kanske bara är timmar ifrån en belgisk bredbandsanslutning. Eller kanske inte. Jag har i vart fall ägnat två timmar åt bredbandsbyråkrati i dag...)

1 kommentar:

  1. Ja jävlar, in Sviden vi häv ä matsh better sysstem:
    Här tvingas vi i stället de som köper nya energisnåla vitvaror och isolerar sitt hus för att spara energi att betala högre fastighetsskatt...

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.