2006-01-23

Trängselavgift i tunnelbanan

Jag har sagt det förr - är det någonstans det skall vara trängselavgifter, då är det i den lokala kollektivtrafiken.

Medan bilister bidrar till vägarna med skyhög bensinskatt och andra pålagor surfar kollektivtrafikresenärerna fram på skattebetalarnas ryggar.

Det minsta man kan begära är en högre taxa i rusningstrafik. Varför skall detta vara den enda trafik som inte anpassar priset till efterfrågan?

Barnvagnar skall inte vara gratis - de skall kosta extra eftersom de tar upp plats för minst tre andra passagerare. Icke bärbara hundar och gigantiskt bagage bör också kosta extra. Skolklasser och dagisgrupper skall vara förbjudna kl 7-9 och 16-18.

Sedan trängselavgiften på bilar införts i Stockholm har det drabbat oss som åker kommunalt genom om möjligt ännu större trängsel. Och är det trängsel man ser som ett problem - vilket man ju hävdar - då är tunnelbana, pendeltåg och bussar ett klockrent mål för höjda eller i vart fall tidsdiffrentierade avgifter.

4 kommentarer:

  1. De hatar bilar, inte trängsel. De här personerna tycker att alla andra skall ge upp sin livsstil men eftersom de är så fiiiina behöver inte de göra det. Jämför med John Kerry som talade om växthuseffekten och utsläpp samtidigt som han har privatjet och ett antal suvvar. Dessutom slipper ju de som beslutat om trängselskatterna att betala den. Du tror väl inte att Peter Eriksson åker kommunalt?

    SvaraRadera
  2. Det där med skolklasser och dagisgrupper har du förbannat rätt i. Kommer ihåg när jag för några sommrar sen skulle ut till Marstrand och jobba, och man precis hunnit somna i ottan på bussen ut. Då kom det, varenda jävla dag, på hyperaktiva barn höga på socker eller amfetamin och kacklade som yra höns. Snacka om att bli bitter...

    SvaraRadera
  3. Priset tog dagiseländet under tunnelbanestrejken. När superöverfulla bussar rullade mot centrala Stockholm stod naturligtvis dagisgrupper på var och var annan hållplats för att tränga sig på, när folk redan stod på varandras fötter.

    Man undrar hur de tänkte? Kanske hoppades de bli av med några ungar i röran?

    SvaraRadera
  4. Eriksson och Billström borde fan *tvingas* åka tunnelbana genom stan i rusningstrafik varje morgon. Byte vid T-Centralen till buss 47 eller 53, som är så överfull att alla inte kommer med...

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.