I Stockholm dras tunnelbanan med förseningar, inställda tåg och tekniska problem.
Sedan trängselskatten för biltrafik infördes är det mer än överfullt på tunnlbanetåg och bussar i rusningstid. Ett trafiksystem som nådde sitt kapacitetstak för många år sedan går nu på knäna.
Så - vad tänker vänstermajoriteten i Stockholms Läns Landsting göra? Köpa fler tunnelbanetåg? Skärpa till upphandlingen av tåg- och busstrafik? Bygga fler tvärförbindelser?
Nope!
Vänsterns nya giv är: Mobilfria zoner i tunnelbanetåg och bussar!
Wow!
Att det är så trångt att man över huvud taget inte kan få upp sin mobil ur fickan, det ser vänstern tydligen inte som något problem. Idioter med dragspel, skräniga 14-åriga brudar och öronskärande spårgnissel betraktas inte som störande av de styrande. Att det allt som oftast inte kommer något tåg alls - det är ett grundläggande problem som man inte har några lösningar på.
Detta är överbelastad, illa fungerande kollektivtrafik, inte sällan i klass med boskapstransport. Det är det som är problemet - inte att folk talar i telefon när de åker kollektivt.
Det är som vanligt... De stora problemen klarar de styrande inte av att hantera. Därför ger de sig på detaljer, pynt och skitfrågor. Sådan är politiken.
Läs mer...
Dessutom ska man satsa en massa pengar på att kameraövervaka stationerna, och man funderar på att ge polisen direktaccess till kamerorna.
SvaraRaderaSL, satsa på trafiken istället.
Ok - jag ser poängen och jag vet att du inte gillar bilavgifter.
SvaraRaderaMen du måste ändå ge politikerna cred för att detta är just en Stor Fråga, plus att man med trängselskatterna gjort något som är super-impopulärt.
Det är mer än man kan säga om trafikpopulisterna hos borgerligheten.
Ursäkta Johan Hedin. Jag utgår ifrån att du bara vill provocera, men på den här bloggen hittar du tänkande människor. Det finns en möjlighet att du har legat sjuk mycket länge eller varit bortrest till någon djungel…så tillåt mej att beskriva hur trollen fått ihop det.
SvaraRaderaMan började med att reglera ljusen så att bussar skulle få företräde, vilket förstörde den ljusanpassning som gjorde att trafiken flöt rimligt ( under en mycket lång tid har man inte utvecklat trafikljusen i Sverige fast det hänt en del i den s.k Världen.) Sen tog man bort ett körfält på alla huvudgator till förmån för ett fåtal cyklister. Trafiken ökade inte men resultatet blev (naturligtvis) köer. Då inför man (kuppartat och fullständigt odemokratiskt) stadstullar.
Strålande. Personlig erfarenhet är t.ex. att stå i kö med tre andra bilar vid varje "rödljus" hela Hornsgatan…vid 06:45.
Jag formligen hatar trollen som skiter i samhället, i sina grannar, äldre människor, i samhällets ekonomin, ja i allt utom sitt eget hat till bilar, mobiltelefoner, o.s.v
Som gammal trafiksignalforskare så kan jag bara utbrista i ett: hahahahaha.
SvaraRaderaVad är det för jävla skitsnack om att mobiler är störande. Är övervakningsfascisterna sura för att de inte kan höra andra personen i samtalet?
SvaraRaderaFråga till Johan Hedin. Varför ska politiker göra något som är impopulärt? Jag trodde att makten skulle utgå från folket och att vi levde i en demokrati, inte att vänsterfolk och miljöpartister var upplysta despoter som vet bättre...
SvaraRaderaErik:
SvaraRaderaNär det gäller just trafiken i storstaden så bör de definitivt tänka i den banorna.
Sedan början av 1970-talet har det varit närmast totalt stillstånd vad gäller politiska trafikbeslut och ett tröttsamt sjyttegravskrig mellan olika politiska läger. Det enda undantaget var Dennispaketet (som dock skadesköts till enn fjuttsatsning efter ett par år).
Det finns således ett gigantisk behov av kompromisser mellan främst miljövänner (inse behovet av vägar) och borgerliga (inse behovet av bilavgifter). Bägge dessa är gravt impopulära hos många av de egna leden.
Tyvärr har bägge lägren gjort mig djupt besviken när det gäller detta på senare år. Det gäller dels miljöpartiets chicken-race imförande av trängselskatterna, dels m+fp's nya trafikpopulism, präglad av desinformation, o-ansvar och rädsla för att ta svåra beslut.
Trafiken i Stockholm behöver; ringleder OCH bilavgifter OCH kollektivtrafiksatsningar.
Det i sin tur kräver modigare politiker som tar impopulära beslut.