Nyhetsmagasinet Fokus, som var tänkt att bli "Sveriges svar på Newsweek" har fått kritik, bland annat för sitt temanummer "Fettchock".
Timbro-medabetaren Mattias Svensson och Näringslivets Medieinstitut har kritiserat materialet i sak, för faktafel - och även uppmärksammat att det är skrivet av en PR-konsult, som kan antas ha intressen i frågan.
I Dagens Media försvarar sig Fokus genom att kritisera Svensson för att ha en ideologisk agenda.
När det gäller fakta tycks Fokus alltså resonera att sådana är mindre intressanta och att det istället handlar om trovärdighet. PR-konsulter är trovärdiga. Folk med ideologisk botten för sin kritik är det inte.
Och att en artikel är skriven av en PR-konsult, det tycker tidskriftens redaktion inte ens är värt att upplysa läsarna om...
Fokus har nog en bit kvar för att nå upp till Newsweeks nivå.
Dagens Media | NMI
Men prbe, om tidningarna inte fick statligt stöd så skulle de hela tiden behöva kämpa för att vara bäst och locka till sig kunder. Förstår du inte att människor inte jobbar bra när de har sådan press och osäkerhet över sig!?
SvaraRadera*flinar*