2006-11-06

En frusen nordbos funderingar...

Vad är det som gör kontinenten så kontinental?

Folk går förvisso betydligt oftare på krogen här i Belgien än i Sverige. Och det finns vin i matbutikerna. Men det är något mer, något som är svårare att sätta fingret på. Jag har ett par funderingar...

Personalkostnaderna är lägre – vilket dels ger större personaltäthet på krogar och i affärer och dels fler krogar och affärer.

Det finns levande musik. Även om vi bortser från gatumusikanterna, så hör jag mer levande musik på en vecka i Bryssel än på en månad i Stockholm.

Jag inbillar mig dessutom att det finns mer färg i stadsmiljön här i Bryssel. I Stockholm är nästan allt i nertonade pastell- eller jordtoner, när husen inte helt enkelt är grå. Och den svenska finvänstern försöker ju nu få bort de sista färgklickarna, det vill säga reklamtavlorna.

Sedan är naturligtvis bebyggelsen äldre här. Husfasaderna växlar i form och storlek. Överallt är taklinjerna brutna. Det finns alltid något att vila blicken på. Kanske var det lite på samma sätt i Stockholm, innan stadsplanerarna rev Klara...

Dessutom finns det mer pengar här. Det vimlar av stjärnkrogar, exklusiva anitikaffärer, flådiga gallerier, märkesbutiker och juvelerare i Bryssel. Ibland känner man sig nästan som den fattiga kusinen från landet, som storögt betraktar alla storstadens nöjen.

Och så har vi närheten till sådant som är bra och roligt. London, Paris, Köln och Amsterdam når man snabbt med tåg. En helgutflykt till tyska vindalar är lätt fixad. För – uppriktigt sagt – vad kan man hitta på en snöslaskig februarilördag i Stockholm?

Sverige känns i jämförelse så... tyst. Och tomt. Och grått. Lite smått deprimerat, typ.

6 kommentarer:

  1. Det där med att det finns en massa pengar i Bryssel hänger nog snarast samman med att en förskräcklig massa skattepengar förr eller senare omsätts på Bryssels stjärnkrogar.

    SvaraRadera
  2. En hel del bra här men två grejer skulle jag nog säga emot:

    1. Färg. Om du t.exc. går till ett brysselskt kontor kommer det troligen vara klart mindre färgglatt än i Sverige. Min bild är snarare att man i Sverige är färgtokiga och livrädda för det gråa och lite smutliga som ofta är i centraleuropa.

    2. Pengar. Tror nog det finns minst lika mycket pengar i t.ex. Sthlm - men knappast lika mycket möjligheter att spendera dem (utan att skatter tar det mesta). Vårt svenska lyxkonsumerande är således mer dolt.

    SvaraRadera
  3. HAX, har du varit i kontinentala Malmö? Här finns allt det goda, och dessutom en härlig sydländsk våldsmentalitet!

    Skämt åsido, det här med närheten till "allt det goda" har vi det bättre med här nere. Det tar 30 min till Kph, 6 timmars bilresa till Berlin och 8 timmar till Amsterdam. Det går snabbare att ta sig till Berlin än till Stockholm. Vi har närmare till Rom än till Kiruna.

    Sen att det fortfarande är misär kan vi inte hjälpa...

    SvaraRadera
  4. Pengar: Alla är inte EU-byråkrater. Belgare är företagare, som aldrig försitter en chans. Här finns massor av riktiga pengar.

    Johan H: Intressant iaktagelse. Svenska kontor är nog mer färgglada interiört. Men gråare exteriört.

    Johan: Jag vet. Jag har bott i Helsingborg. Mycket bättre än Stockholm och Göteborg. Helsingborg är den enda stad jag bott i i Sverige som jag längtar tillbaks till.

    SvaraRadera
  5. jag vill bara påpeka att det bort typ 10 miljoner fler människor i Belgien än det gör i Småland...

    SvaraRadera
  6. HAX:
    Helsingborg är oerhört trevligt. Likaså Lund. Malmö är vad det är, men fortfarande betydligt bättre än Sthlm och Gbg.

    Landskrona har tyvärr gått ner sig lite. Själv bor jag i Lomma, vid havet mellan Malmö och Lund. Ett trevligt ställe.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.