EU-Parlamentet har misslyckats med att besluta om avreglering av järnvägstrafiken.
Skälet? För få ledamöter orkade masa sig iväg till voteringen.
Tanken med förslaget var blöand annat att öka konkurrensen och underlätta gränsöverskridande trafik. Nu läggs förslaget på is på obestämd tid.
[Länk]
1. EU har inte med frågan att göra.
SvaraRadera2. Järnvägar skall ägas av privata intressenter och dessa avgör själva vem som får trafikera banorna. I normalfallet kan man anta att de inte vill ha konkurrens till sina egna tåg.
3. Det är faktiskt bra att förslaget inte gick igenom, då det är ett typiskt exempel på pseudoliberalism.
Flavian har naturligtvis rätt i hur det *borde* vara.
SvaraRaderaMen om man ser till hur det *är*, så är det tråkigt att en liberalisering inte kom till stånd.
Spåren ägs i dag av statliga järnvägsbolag, eller som i Sveirge av speciella statliga driftsbolag.
I de flesta länder tillåts endast statliga järnvägsbolag och offentligägda lokaltrafikbolag köra på spåren. (Sverige är ett undantag, där det faktiskt är möjligt för privata bolag att få köra på statliga spår.)
Privata bolag borde också få konkurrera genom att hyra in sig på på offentligt ägda spår.
Den gränsöverskridande trafik som finns bedrivs som regel av statligt ägda specialbolag, t.ex. Thalys som har trafik Tyskland - Holland - Belgien - Frankrike.
Det finns tankar på privata bolag som skulle kunna köra internationell trafik. Till exempel har det till och från diskuterats nattåg direkt från Stockholm till Köln / Bryssel / Paris. Dagens spretiga regler sätter käppar i hjulen för sådana planer.
Är det något EU borde göra, så är det att undanröja hinder för fria kommunikationer inom unionen.
Detta sagt, så sympatiserar jag naturligtvis med Flavians tankar om hur saker och ting skulle kunna fungera i en friare värld. Frägan är dock om vi skall säga nej till liberalisering och avreglering i dag - eftersom allt inte är som vi tycker att det bör vara i vårt idealsamhälle.
Väljer vi att bara sura och lägga oss platt - då kommer socialister, miljömuppar och särintressen att få härja fritt. Och då kommer vi att få en *mindre fri* verklighet.
Tåget kanske var försenat?
SvaraRaderaHade Hökmark gått vilse igen? ;=)
SvaraRaderaHAX har helt rätt i detta.
SvaraRaderaJärnvägmarknaden är av tradition ett av de allra mest nationalistiska systemen och sämst liberaliserade.
För att möjliggöra en marknad krävs det också ett betydande arbete med standarder mellan järnvägssystemen så att det är möjligt att bedriva trafik på andras spår. Och även för att skapa en effektiv andrahandsmarknad för fordon.
Sverige ligger tyvärr efter i det avseendet, med Banverket som bromskloss. Vårt gamla Statens Järnvägar (alltså inte SJ utan resterna av Statens del) är dock påskyndare av mer marknad.
Flavian punkt 2:
Detta vore dock lite korkat som affärsmodell. Antag t.ex. att samma sak gällde flygplatser och att dessa bara tillät egna bolaget plan att landa... Den som äger banan (vare sig det är privat eller statligt) borde hellre vara oberoende från den som bedriver trafiken och sälja trafikutrymme på bästa sätt.
Vad gäller punkt två i mitt resonemang tror jag inte att det finns några exempel på privatägda järnvägar på vilka "utomstående" får bedriva trafik.
SvaraRaderaI Schweiz och Estland finns järnvägar i privat ägo.
Ett stort problem med att försöka skapa en marknad i en situation där staten äger infrastrukturen är att man måste inrätta en myndighet som övervakar konkurrensen mellan de olika aktörerna som hyr in sig i infrastrukturen.
Därför anser jag att det var fel att tvinga televerket att släppa in konkurrenter i deras nät. Däremot hade det varit en god idé att privatisera televerket som aldrig haft något lagskyddat monopol.
På samma sätt borde banverket privatiseras och det privata banverket själv helt utan myndighetsinblandning få avgöra vem som skulle få använda sig av rälsen.
Vill banverket favorisera sin egen trafik genom att inte släppa in andra är detta banverkets sak.
Vill man veta mer om hur privatägda järnvägar fungerar kan detta studeras i Schweiz och Estland och man bör akta sig för att skapa "pseudomarknader" på det sätt man gjort med el- och telenäten.
"För att möjliggöra en marknad krävs det också ett betydande arbete med standarder mellan järnvägssystemen så att det är möjligt att bedriva trafik på andras spår."
SvaraRaderaOm man studerar de schweiziska privata järnvägarna skall man se att standardisering är det absolut sista som präglar dem.
De har olika spårvidder, en del har vänstertrafik och andra har högertrafik osv.
Vill man vet mer om hur en verkligt fri marknad för järnvägar verkligen fungerar är Schweiz ett utmärkt studieobjekt.
"Frägan är dock om vi skall säga nej till liberalisering och avreglering i dag - eftersom allt inte är som vi tycker att det bör vara i vårt idealsamhälle."
SvaraRaderaVi bör absolut säga nej till skapandet av konstlade pseudomarknader. Att ha statliga "banmyndigheter" med privata konkurrerande aktörer är ingenting annat än rent nonsens.
Antag att du ägde en järnväg, men inte vore intresserad av att trafikera den och att du kunde tänka dig att hyra ut spåret till någon som ägde lok, vagnar och liknande.
SvaraRaderaVad göra?
Annonsera ut din vilja att hyra ut.
Intressenter anmäler sig.
Om du inte vill ge en intressent ensamrätt på att trafikera sträckan är det sannolikt att han kommer att dra sig ur.