2007-08-29

Nu är klimatfeminismen här!

Nu kommer genusperspektivet i klimatdebatten!

En rapport från UD förklarar att män är större "klimatbovar" än kvinnor. Vilket i sin tur förklaras av att kvinnor och män har olika beteendemönster. Något som, får man anta, nu skall bekämpas med klimatalarmismen som tillhygge. Alla skall vara lika, se likadana ut, bete sig likadant och äta lika mycket müsli varje morgon. Dubbelplusbra!

Artikeln om detta, i SvD, innehåller mycket som är värt att höja på ögonbrynen åt. Vad sägs till exempel om "Infrastruktursatsningar har också i huvudsak gett män jobb vilket i sin tur förstärkt deras konsumtionsmönster." Vad betyder egentligen det? Att karlar bygger järnvägar, vilket är bra för miljön, och sedan går hem och sabbar allt genom att grilla biff på gasolgrillen? Att allt skulle bli bättre om deras fruar fick alla deras pengar? Vad? Och hur?

Eller "Hemmen har blivit mer energisnåla, ändå ökar energiförbrukningen. Det beror på att användningen av hemelektronik ökar väldigt mycket, inte minst i form av datorer. Jag tror att män står för en stor del av den ökningen." Hmmm... "tror". Och inte ett ord om att datorerna används för uppkoplingar som minskar folks behov av att bränna bensin och diesel för att åka till biblioteket, skivaffären, kommunkontoret och andra ställen. Inte heller ens en viskning om datorernas och internets poitiva påverkan på kommunikation och produktivitet. Är det för övrigt inte så att unga män var early adopters av datateknik och internet – och att det nu är de andra grupperna som står för den stora ökningen, nu när de är på väg att hinna ikapp? Till exempel äldre kvinnor? (En studie i England visar att pensionärer tillbringar mest tid på nätet.)

I en annan artikel i SvD kan vi läsa att klimatförändringarna drabbar kvinnor hårdare än män. Mycket av detta beror på verkligt bristande jämställdhet mellan könen i fattiga länder. Men det är alltså eventuella klimatförändringar som är problemet, inte kvinnornas brist på lika rättigheter. Man kan dessutom konstatera att jämställdhet mellan könen är en välfärdsfråga. Ju mer utvecklat ett land är, ju bättre är jämställdheten mellan könen. Om klimatalarmisterna får som de vill, då kommer utvecklingen att bromsas upp i de fattiga länderna. Och, i detta fall kvinnorna, kommer att ha det onödigt jävligt onödigt länge.

Även denna artikel innehåller resonemang som är... intressanta. Som att kvinnor drabbas hårdare av värmen än män, eftersom de oftare använder sig av kollektivtrafik. Visst, det kan vara groteskt varmt på bussen. Problemet är bara att alarmisterna vill att alla skall ha det varmt på bussen! Med bromsad utveckling och tillväxt blir det inte fråga om att göra det bättre för de som har det sämst – utan om att alla kommer att få det lika illa.

Länkar:
SvD - Män största miljöbovarna
SvD - Nytt klimat slår hårt mot kvinnor

6 kommentarer:

  1. Detsamma gäller väl alla politiskt inkorrekta grupper i samhället: män, överklass, medelålders, icke-handikappade, vita västerlänningar, etc...
    Kanske t.o.m. heterosexuella!

    Här kan vi vänta oss en hel serie av framstående analyser utifrån olika grupp-perspektiv.

    SvaraRadera
  2. Män miljöbovar! Bah! Säg det till alla våra hårt prövade VVS-arbetare och rörmokare som ständigt tvingas arbeta mot den kvinnliga naturlagen som säger att bindor och tamponger i brusefotöljen INTE leder till stopp i systemet!

    Vad skall vi göra åt detta!

    Folkhälsoinstitutet bara måste börja fila på en kampanj. Inga kostnader får sparas!

    SvaraRadera
  3. Tillåt mig avvika från ämnet en sväng:

    Vad det inte nån forskningsrapport som visade för nåt år sedan, att järnvägen inte alls var särskilt miljövänlig. Dels sprider tågens bromsbelägg mikroskopiska partiklar som är farliga för människor och djur, dels sprids miljögifter pga gift-inpregnerade träslipers etc. Vidare har jag för mig att producering av energi till tågen, leder till förhållandevis höga utsläpp av koldioxid - om man nu tror på koldioxidskrämseln, vilket jag i och för sig inte gör...

    Hur som helst, vad jag ville förmedla är att tåg inte alls är särskilt miljövänliga. Det är ungefär som farthinder på vägarna - på vissa sträckor har medelhastigheten ökat, eftersom folk gasar som besatta pga irritation över de förbannade guppen. Eller som när politiker, för att minska avgasutsläppen i centrala delar av städer, tvingar folk att köra enorma omvägar - vilket resulterar i ökade utsläpp (Karlstad är ett exempel).

    Jaja, byråkrater är ju inte kända för sin analytiska tankeförmåga precis...

    SvaraRadera
  4. ska man skratta eller gråta ?
    Men det är ju faktiskt både komiskt och tragiskt. "I´m more worried about the intellectual climate" som en av t-shirtarna på www.junkscience.com meddelar....................

    SvaraRadera
  5. "Här kan vi vänta oss en hel serie av framstående analyser utifrån olika grupp-perspektiv."

    ... av samma människor som inte vill dela upp människor i grupper och hävdar att alla är exakt lika (dvs. vänstern). Finns en viss ironi i det.

    SvaraRadera
  6. Nej det är i sanning intressant vad man kan få fram för rolig statistik med vissa föresatser och utgångspunkter. Det är beklämmande vad lite man får läsa om exempelvis ny teknik som kan få dramatiska effekter för koldioxidhalterna. Sprang på denna artikel under en morgonatlig surfsession. Koldioxidfilter, i sanning något hett inom cleantech!

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.